Gå til innhold

Rhesus og antistoffer

Anbefalte innlegg

Under siste svangerskap (nr.2) ble det påvist antistoffer i blodet mitt. Jeg ble veldig overrasket fordi både min mann og jeg er Rh+, barnet også. (Jeg A+, mann og begge barn 0+)

Jeg ble fulgt opp med blodprøver hver mnd under svangerskapet, og verdiene holdt seg stabile.

Hva vil skje ved et evt. nytt svangerskap?

Og hvordan kan dette skje i det hele tatt. Jeg har bare hørt om antistoffdannelse der det er rhesus-uforlikhet mellom mor og barn, ikke når det er likhet.

Jeg har spurt 2 leger, men ikke fått noe svar.

Antistoffet som ble påvist var: Anti-JKa.

Jeg kan forstå hvis dette er litt utenfor ditt fagfelt, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg for å få svar.

På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38910-rhesus-og-antistoffer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det går an å danne antistoffer mot barnets blod, selv om det ikke dreier seg om rhesusuforlikelighet. Jeg kjenner ikke spes. til de antistoffene du danner, men det er spes. anti-D og anti-Kell som kan gi immunisering i svangerskapet. Det er selve immuniseringen som kan være farlig, ikke antistoffene i seg selv. Hvis dere vurderer å få flere barn, bør dere forhøre dere om det mot formodning skulle være risiko knyttet til dette antistoffet, som du produserte i forrige svangerskap. Du kan f.eks. be din lege om å undersøke med f.eks. spes. innen fagfeltet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38910-rhesus-og-antistoffer/#findComment-147746
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...