Gjest jeg skal det Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg har kjøpt leilighet og har muligheten til å binde renten på 3.83% (eff 3.9%) for 5 år. Dette fordi skulle renten gå opp 2-4% så vil jeg merke det veldig godt, og da vil jeg heller ha forutsigbarhet. Men, jeg har sannsynligvis ikke tenkt til å eie denne leiligheten i mer enn 3 år (selv om det er umulig å predikere dette akkurat nå). I følge banken er det ikke noe problem at jeg kjøper ny leilighet og at de tar pant i den nye leiligheten og at fastrenteavtalen følger meg videre, men de sier da at jeg må kjøpe ny leilighet før jeg selger den gamle fordi de har pant i leiligheten. Jeg ville trodd at jeg måtte kjøpe ny leilighet før jeg selger uansett om jeg har flytende eller fast rente? Men det er kanskje ikke sånn? Er dette en stor ulempe for meg? Føler jeg får litt dårlig informasjon i banken så jeg prøver å finne ut av litt ting på nettet også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389123-har-dere-bundet-renten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 ''Jeg ville trodd at jeg måtte kjøpe ny leilighet før jeg selger uansett om jeg har flytende eller fast rente? Men det er kanskje ikke sånn?'' Med flytende rente har du jo ingen avtale med banken og kan gjøre akkurat som det passer deg. Ingen kan tvinge deg til å kjøpe ny leilighet før du selger den gamle - det er jo ikke alle som kjøper et nytt bosted heller. Med fast rente er det tydeligvis en annen sak i din bank i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389123-har-dere-bundet-renten/#findComment-3451158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 ''Jeg ville trodd at jeg måtte kjøpe ny leilighet før jeg selger uansett om jeg har flytende eller fast rente?''Mulig jeg ikke forstår hva du mener, men hvorfor skulle du måtte kjøpe ny før et salg med flytende rente? Hypotetisk kunne du jo solgt og brukt overskuddet til å kjøpe en båt/ betale ned et lån/ gitt bort alt til Frelsesarmeen/ whatever? Overskuddet er jo dine penger, og det er opp til deg om du vil kjøpe ny bolig for dem eller ikke. Ellers: Sjekk _nøye_ at du ikke må løse ut lånet før du flytter det over på nytt objekt. I min bank må du nemlig det, og det kan være en kostbar affære. Jeg ville dessuten ikke bundet renten for 5 år men 10 dersom jeg først skulle binde den, og jeg ville definitivt ikke bundet den dersom jeg visste at jeg skulle selge innen 3 år _uten_en_skriftlig_avtale_ om at lånet _kostnadsfritt_ kan overføres til nytt objekt. Dersom dét ikke var tilfelle ville jeg heller spart differansen mellom flytende og fast rente på sparekonto. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389123-har-dere-bundet-renten/#findComment-3451167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jeg skal det Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 ''Jeg ville trodd at jeg måtte kjøpe ny leilighet før jeg selger uansett om jeg har flytende eller fast rente?''Mulig jeg ikke forstår hva du mener, men hvorfor skulle du måtte kjøpe ny før et salg med flytende rente? Hypotetisk kunne du jo solgt og brukt overskuddet til å kjøpe en båt/ betale ned et lån/ gitt bort alt til Frelsesarmeen/ whatever? Overskuddet er jo dine penger, og det er opp til deg om du vil kjøpe ny bolig for dem eller ikke. Ellers: Sjekk _nøye_ at du ikke må løse ut lånet før du flytter det over på nytt objekt. I min bank må du nemlig det, og det kan være en kostbar affære. Jeg ville dessuten ikke bundet renten for 5 år men 10 dersom jeg først skulle binde den, og jeg ville definitivt ikke bundet den dersom jeg visste at jeg skulle selge innen 3 år _uten_en_skriftlig_avtale_ om at lånet _kostnadsfritt_ kan overføres til nytt objekt. Dersom dét ikke var tilfelle ville jeg heller spart differansen mellom flytende og fast rente på sparekonto. Da jeg var i banken for noen dager siden sa de at det kunne kostnadsfritt flyttes, men at jeg altså ikke kunne selge før jeg hadde kjøpt. Men det er vel ikke noe problem egentlig det? Banken tilbyr ikke 10års fast rente så det går ikke. Jeg går for 70% fast og 30% flytende. Grunnen til at jeg ikke vil ha 100% på flytende er at dersom renten går opp flere prosent så vil jeg ha det ganske kjipt, men med dagens fastrente klarer jeg meg helt fint. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389123-har-dere-bundet-renten/#findComment-3451173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Da jeg var i banken for noen dager siden sa de at det kunne kostnadsfritt flyttes, men at jeg altså ikke kunne selge før jeg hadde kjøpt. Men det er vel ikke noe problem egentlig det? Banken tilbyr ikke 10års fast rente så det går ikke. Jeg går for 70% fast og 30% flytende. Grunnen til at jeg ikke vil ha 100% på flytende er at dersom renten går opp flere prosent så vil jeg ha det ganske kjipt, men med dagens fastrente klarer jeg meg helt fint. Be om å få det skriftlig at du ikke må løse ut lånet men kan overføre det iallefall 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389123-har-dere-bundet-renten/#findComment-3451180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Da jeg var i banken for noen dager siden sa de at det kunne kostnadsfritt flyttes, men at jeg altså ikke kunne selge før jeg hadde kjøpt. Men det er vel ikke noe problem egentlig det? Banken tilbyr ikke 10års fast rente så det går ikke. Jeg går for 70% fast og 30% flytende. Grunnen til at jeg ikke vil ha 100% på flytende er at dersom renten går opp flere prosent så vil jeg ha det ganske kjipt, men med dagens fastrente klarer jeg meg helt fint. Klart det er et problem å være tvunget til å kjøpe før man selger. Mange ønsker å selge først. Både for å vite hvor mye man har av penger før man kjøper (ikke godt å vite på forhånd hva man får solgt det for), og for å ikke risikere å bli sittende med to boliger over lengre tid, eller bli presset til å selge til en dårlig pris fordi man kommer i tidsnød. Jeg ville aldri gått inn på en sånn avtale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389123-har-dere-bundet-renten/#findComment-3451182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jeg skal det Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Klart det er et problem å være tvunget til å kjøpe før man selger. Mange ønsker å selge først. Både for å vite hvor mye man har av penger før man kjøper (ikke godt å vite på forhånd hva man får solgt det for), og for å ikke risikere å bli sittende med to boliger over lengre tid, eller bli presset til å selge til en dårlig pris fordi man kommer i tidsnød. Jeg ville aldri gått inn på en sånn avtale. Jeg ser helt klart poenget ditt. Men dette er en leilighet på Frogner i Oslo og her er vel gjennomsnittelig salgstid 10 dager eller noe rundt der. At man ikke vet hvor mye man har å kjøpe for er jo et poeng men da må man i verste fall holde seg til takstprisen av leiligheten, da det er sjeldent noen leiligheter på Frogner går under takst, og jeg tviler på at det vil endre seg i løpet av de neste 3 årene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389123-har-dere-bundet-renten/#findComment-3451189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg ser helt klart poenget ditt. Men dette er en leilighet på Frogner i Oslo og her er vel gjennomsnittelig salgstid 10 dager eller noe rundt der. At man ikke vet hvor mye man har å kjøpe for er jo et poeng men da må man i verste fall holde seg til takstprisen av leiligheten, da det er sjeldent noen leiligheter på Frogner går under takst, og jeg tviler på at det vil endre seg i løpet av de neste 3 årene. Ok, med den plasseringen burde det ikke være problemer ked å selge, jeg ser den. Men du bør vurdere et annet problem med fast rente. Da kan man ikke få forandret på avdragene i bindingsperioden. Med flytende rente er det mulig å be om avdragsfrihet, eller lavere avdrag en periode, hvis du skulle få økonomiske problemer. Det er ikke mulig med fast rente. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389123-har-dere-bundet-renten/#findComment-3451199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jeg skal det Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Ok, med den plasseringen burde det ikke være problemer ked å selge, jeg ser den. Men du bør vurdere et annet problem med fast rente. Da kan man ikke få forandret på avdragene i bindingsperioden. Med flytende rente er det mulig å be om avdragsfrihet, eller lavere avdrag en periode, hvis du skulle få økonomiske problemer. Det er ikke mulig med fast rente. ''Men du bør vurdere et annet problem med fast rente. Da kan man ikke få forandret på avdragene i bindingsperioden. Med flytende rente er det mulig å be om avdragsfrihet, eller lavere avdrag en periode, hvis du skulle få økonomiske problemer. Det er ikke mulig med fast rente.'' Jepp det har jeg tenkt på, og det er helt klart en ulempe men jeg får satse på at jeg ikke havner i økonomiske problemer i løpet av de neste 5 årene:) Per dags dato har jeg 11000kr til overs etter at alle utgifter er betalt (inkl renter og avdrag som tilsvarer ca 9500kr), og skulle rentene øke med la oss si 4000kr i mnd så har jeg det ikke så fett, derav tror jeg at jeg velger fastrente på 70% av lånet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389123-har-dere-bundet-renten/#findComment-3451202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.