Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, dr. Moen!

Håper du kan ta deg tid til å svare på dette. Jeg er 26 år og gravid med nr 2. I går var jeg på første svangerskapskontroll hos min nye fastlege. Dette er en pediater som har sluttet på sykehus og begynte med almenpraksis for ca 6 mnd. siden. Da han gjorde GU på meg sa han at uterus kjentes forstørret tilsvarende 8 uker. Jeg hadde SM 17.09.01, og skulle iflg "snurra" være 9+0 i går. Jeg fikk positiv gravitest 11.10.01, 4 dager før forventet mens. Jeg testet så tidlig fordi jeg allerede var begynt å bli uvel, kjente igjen symptomene fra forrige svangerskap. Så jeg må vel være noe i nærheten av 9 uker. Men jeg ble selvfølgelig bekymret, vokser ikke babyen som den skal etc.

For tiden er jeg utplassert ved et sentralsykehus (er legestudent) og har tilgang til UL. Så jeg gjorde en UL i sted og målte CRL, fikk 23,6 og 25,2 mm ved to forskjellige målinger. Babyens hjerte slo fint, og den beveget spontant på seg. Jeg fant dessverre ingen tabell over hvor mange uker en slik CRL tilsvarer, så jeg lurer på om du kan svare meg på det.

Dessuten lurer jeg på hvor stor størrelsesforskjell det er på en 8- og en 9-ukers uterus, er dette enkelt å kjenne bimanuelt? Eller kunne det være at denne almenpraktikeren hadde litt liten trening i å bedømme størrelsen? Jeg kan selv ikke enda kjenne den over symfysen. Jeg ville bli veldig glad hvis du kunne svare, håper selvfølgelig å bli beroliget. Hvis alt er i orden begynner det nemlig å bli tid for å fortelle den glade nyheten til resten av verden:)

På forhånd takk fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38937-8-eller-9-uker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...