Gå til innhold

Eksem i ansikt og på overkropp

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet frue

Jeg har vært plaget av eksem i godt over et år nå. Det startet med to små flekker på øyelokkene. Fikk kortisonsalve av hudlege. Etter bruk av denne i to uker var jeg bra. Etter en uke hovnet øynene voldsomt opp og jeg måtte til en ny hudlege da den første ikke var tilgjengelig lenger. Nye salver og kurer , som hjalp under kuren men så ble jeg verre for hver gang. Slik har det gått i over et år. Forsøkt Protopic , som hjelper meg best , tabletter .... mmm . Nå er øynene ganske fine , men et område rundt munnen er skarlagensrødt , likeledes rundt ørene og panne + småflekker på hals og overkropp. Det brenner og svir. Fastlegen sier han har gjort sitt. Har hatt 7 ! ulike hudleger til å se på dette og alle har stilt ulike diagnoser , og jeg blir mer usikker og verre i ansiktet for hver ny lege som "dukker opp" . er nå sykmeldt på fulltid og livskvaliteten er det ikke mye igjen av . Å vise meg blandt andre vekker mye oppmerksomhet og ubetenksomme kommentarer . Er det hjelp å få ? Hva kan dette være ? Jeg er testet for allergi og matvarer kun med reaksjon på et lim jeg aldri har vært i nærheten av ....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389524-eksem-i-ansikt-og-p%C3%A5-overkropp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kayia

Er du testet for laktoseintoleranse? Jeg var akkurat som deg før jeg ble diagnostisert, og kjenner igjen bemerkninger ala "du har noe i ansiktet...?" Jesus, tror de at vi ikke vet?! Test for laktoseintoleranse via veskedrikking X6 hos fastlegen, mye mer presist enn andre metoder jeg har hørt de også bruker.

Ps. Om du har betente slimhinner i tarmen kan du også ha dårlig balansert bakterieflora, som også gir eksem. Dette kan du enten få av en intoleranse, eller av heftig medisinering. Jeg gikk både på en malariakur og en antibiotikakur over 6(!) uker, og magen var virkelig ille. Om dette høres gjenkjennbart ut kan du prøve å unngå gjær og sukker (altså matvarer som inneholder dette) i en periode (jeg gjorde det i 2 mnd som jeg husker)

Lykke til! :)

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det første jeg tenker på med historien du presenterer, er at du kan ha en form for sent debuterende atopisk eksem ifm en eller annen form for stress. det finnes sannsynligvis andre i slekten din med tørr hud eksemtendens i leddbøyer, håndeksem astma, matvareallergi eller høysnue. Jeg antar at du har fått diagnosen av minst en av hudlegene. I tillegg har du kanskje fått diagnosen perioral dermatitt, som også kan forekomme omkring øynene men som inne holder små kviseliknenede prikker og dette kan evt forekomme i tillegg til eksemet dersom du har behandlet med cortisonkremer som er sterkere enn hydrocortison. I slike tilfeller kan det være nødvendig med antibiotikakur, Men dersom du "bare" har eksemet uten tegn til perioral dermatitt, er det fuktighetskremer som Locobase/ Apobase du må benytte i tillegg til alternerende Hydrocortison og Protopic. Noen kan bli bedre med forsiktig bruk av lysbehandling . Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...