Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Siden jeg var 14 år har jeg brukt p-piller grunnet store blødninger, veldig stor uregelmessighet og smerter. Nå er jeg 19 år og ønsker snart å bli gravid.

Spørsmålet mitt er om jeg kommer til å ha store blødninger dersom jeg slutter på p-pillene? og hvordan er det med regelmessigheten? Finnes det noe annet jeg kan ta for å redusere blødningene men fortsatt bli gravid?

Hilsen ein som lurer veldig og er redd for store blødninger da, dette vil bli et hverdagsprobblem.

Håper på svar fra noen med samme erfaring som meg! På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389583-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaff deg en utdannelse. og en mann (du er sikker på du vil dele livet ditt med), før du får barn.

Unnskyld meg det har da vel du ingenting med. Har både utdanning og fast forhold jeg. Har funnet mannen i mitt liv, vi har nå vært sammen i 4 år. Vi planlegger da bare, må da være lov og undersøke litt.

Det skjer jo enormt mye med kroppen fra man er 14 til man er 19 år så jeg ville nok sluttet med pillen og sett hvordan kroppen reagerte før jeg begynte å stappe i meg noe annet. Det er jo ikke sikkert du får store blødninger nå.

Men barn? Nå? Hva med utdanning? Jobb? Har du anledning til å forsørge et barn? Bolig?

Unnskyld meg det har da vel du ingenting med. Har både utdanning og fast forhold jeg. Har funnet mannen i mitt liv, vi har nå vært sammen i 4 år. Vi planlegger da bare, må da være lov og undersøke litt.

''Unnskyld meg det har da vel du ingenting med. Har både utdanning og fast forhold jeg. Har funnet mannen i mitt liv, vi har nå vært sammen i 4 år. Vi planlegger da bare, må da være lov og undersøke litt.''

Joda, men vi som svarer deg på denne måten er nok en del eldre enn deg og har unger sjøl... Å få barn er en beinhard påkjenning for et forhold og ingen dans på roser, bare så du er forberedt på det.

Klart det er lov (og veldig lurt) å planlegge. Fordelen du har er nettopp det, at hvis du er i et stabilt forhold nå kan dere diskutere når det passer, dere har så god tid. De fleste som leser og skriver her er dobbelt så gamle som deg (og mange er småbarnsmødre). Vi vet av erfaring at det er ikke sikkert man har har funnet mannen i sitt liv når man er 19 (men det er ikke sikkert man har når man er 38 heller...), og at du neppe har egen bolig og god inntekt. Men det har kanskje kjæresten din? Lang utdannelse kan du ikke ha, men det betyr ikke at du ikke kan ha jobb og forsørgerevne, ta mer utdannelse senere hvis du ønsker, alle muligheter for å gi et barn et godt liv. Noen får barn i din alder, det er veldig forskjell på hvor bra det går om det er (godt) planlagt eller ikke.

Du bør snakke med legen. Barnefaren må selvfølgelig være med på avgjørelsen, og vurdere nøye forhold til økonomi i mange år framover. Har dere sikker inntekt, jobb/studier, bolig, mulighet til å få hverdagen til å gå rundt mht barnehage etterhvert osv.?

Er dere samboere i dag, og vet hvordan hverdagen fungerer som et voksent par? Vil dere fortsatt være samboere/gift hvis dere ikke får barn? Vil begge to være gode foreldre for et barn og kunne ta ansvar alene hvis det skulle vise seg at dere går fra hverandre en gang i framtiden, eller en blir syk? Hva er planene deres når det gjelder framtiden, dere bør ha flere alternativer og diskutere dem nøye. Hvis det å ha kraftig mensen ødelegger mye i hverdagen, hva vil et barn gjøre?

Bestill en time hos fastlegen din, og diskuter dette med å slutte på pillen med henne/ham. Mine blødninger stabiliserte seg i tyveårene, men de var litt mindre og litt mer regelmessig da jeg var 19 i forhold til da jeg var 14. Hvis du slutter på pillen for å bli gravid og ikke bruker annen prevansjon, vil kanskje ikke perioden med mensen være så lang, og ting endrer seg gjerne mye etter en graviditet (og da kan du eventuelt begynne på pillen igjen.

Annonse

Det skjer jo enormt mye med kroppen fra man er 14 til man er 19 år så jeg ville nok sluttet med pillen og sett hvordan kroppen reagerte før jeg begynte å stappe i meg noe annet. Det er jo ikke sikkert du får store blødninger nå.

Men barn? Nå? Hva med utdanning? Jobb? Har du anledning til å forsørge et barn? Bolig?

ja, det skjer veldig mye på den tiden. Er mest engstelig for blødningene da disse var store, vil ikke at dette skal gå utover jobb og hverdags aktiviteter.

Vi skal bo gratis i et hus som han restaurere for foreldrene sine. Ingen kommunale avgifter heller der, bare søppel. Vi har begge fast jobb og jeg driver med utdanningen.

Klart det er lov (og veldig lurt) å planlegge. Fordelen du har er nettopp det, at hvis du er i et stabilt forhold nå kan dere diskutere når det passer, dere har så god tid. De fleste som leser og skriver her er dobbelt så gamle som deg (og mange er småbarnsmødre). Vi vet av erfaring at det er ikke sikkert man har har funnet mannen i sitt liv når man er 19 (men det er ikke sikkert man har når man er 38 heller...), og at du neppe har egen bolig og god inntekt. Men det har kanskje kjæresten din? Lang utdannelse kan du ikke ha, men det betyr ikke at du ikke kan ha jobb og forsørgerevne, ta mer utdannelse senere hvis du ønsker, alle muligheter for å gi et barn et godt liv. Noen får barn i din alder, det er veldig forskjell på hvor bra det går om det er (godt) planlagt eller ikke.

Du bør snakke med legen. Barnefaren må selvfølgelig være med på avgjørelsen, og vurdere nøye forhold til økonomi i mange år framover. Har dere sikker inntekt, jobb/studier, bolig, mulighet til å få hverdagen til å gå rundt mht barnehage etterhvert osv.?

Er dere samboere i dag, og vet hvordan hverdagen fungerer som et voksent par? Vil dere fortsatt være samboere/gift hvis dere ikke får barn? Vil begge to være gode foreldre for et barn og kunne ta ansvar alene hvis det skulle vise seg at dere går fra hverandre en gang i framtiden, eller en blir syk? Hva er planene deres når det gjelder framtiden, dere bør ha flere alternativer og diskutere dem nøye. Hvis det å ha kraftig mensen ødelegger mye i hverdagen, hva vil et barn gjøre?

Bestill en time hos fastlegen din, og diskuter dette med å slutte på pillen med henne/ham. Mine blødninger stabiliserte seg i tyveårene, men de var litt mindre og litt mer regelmessig da jeg var 19 i forhold til da jeg var 14. Hvis du slutter på pillen for å bli gravid og ikke bruker annen prevansjon, vil kanskje ikke perioden med mensen være så lang, og ting endrer seg gjerne mye etter en graviditet (og da kan du eventuelt begynne på pillen igjen.

Det er godt å kunne planlegge at et barn skal komme. Snakke om oppdragelse, økonomi, hus og hjem.

Han har god utdannelse, jeg har fast jobb og utdanner meg på siden, snart bor vi gratis i et hus hos foreldrene hans. Går dette bra tenker vi å få barn. Vi har til nå bodd i sammen tre år, og dette fungerer kjempe fint. Når det gjelder barnet er vi enige på nesten alle plan og vet hvordan vi vil at det skal være.

Takk for svar!

ja, det skjer veldig mye på den tiden. Er mest engstelig for blødningene da disse var store, vil ikke at dette skal gå utover jobb og hverdags aktiviteter.

Vi skal bo gratis i et hus som han restaurere for foreldrene sine. Ingen kommunale avgifter heller der, bare søppel. Vi har begge fast jobb og jeg driver med utdanningen.

''Vi skal bo gratis i et hus som han restaurere for foreldrene sine. Ingen kommunale avgifter heller der, bare søppel.''

Har dere da tenkt å legge til side litt hver mnd som en slags bolig-sparing? For denne ordningen varer neppe evig og det er innmari surt å stå på bar bakke uten en eneste krone og skal inn på boligmarkedet!

Ingen kommunale avgifter? Høres rart ut. Eller betaler hans foreldre disse? For vann må man vel betale for? Kloakk? Om dere har egen septikk koster det noen tusen å få tømt denne også og det må gjøres hvert eller annethvert år (hos oss betaler vi hvert år og tanken tømmes annethvert). Feieavgift? Strøm?

''Vi skal bo gratis i et hus som han restaurere for foreldrene sine. Ingen kommunale avgifter heller der, bare søppel.''

Har dere da tenkt å legge til side litt hver mnd som en slags bolig-sparing? For denne ordningen varer neppe evig og det er innmari surt å stå på bar bakke uten en eneste krone og skal inn på boligmarkedet!

Ingen kommunale avgifter? Høres rart ut. Eller betaler hans foreldre disse? For vann må man vel betale for? Kloakk? Om dere har egen septikk koster det noen tusen å få tømt denne også og det må gjøres hvert eller annethvert år (hos oss betaler vi hvert år og tanken tømmes annethvert). Feieavgift? Strøm?

De har eget vann der, er jo kloakktømming og søppelavgift + strøm.

Vi sparer alt i bsu. Han jeg bor sammen med er snekker, så vi bygger hus senere selv. Det vil spare oss for mange utgifter.

De har eget vann der, er jo kloakktømming og søppelavgift + strøm.

Vi sparer alt i bsu. Han jeg bor sammen med er snekker, så vi bygger hus senere selv. Det vil spare oss for mange utgifter.

Bare at dersom en snekker snekrer hus til seg selv på fritiden, så regnes det som at han leier seg ut til seg selv. Og resultatet kan bli skattkrav i hundretusenkronersklassen. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/geir-49-bygget-sin-egen-hytte-fikk-skattekrav-paa-106000-3846968.html

Annonse

Bare at dersom en snekker snekrer hus til seg selv på fritiden, så regnes det som at han leier seg ut til seg selv. Og resultatet kan bli skattkrav i hundretusenkronersklassen. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/geir-49-bygget-sin-egen-hytte-fikk-skattekrav-paa-106000-3846968.html

Det var jo fordi han mannen var selvstendig næringsdrivende. Vanlige arbeidstakere går ikke under det. Det er jo uansett mye billigere å sette opp et helt nytt hus selv, siden han får bra rabbatter på materialet.

• 1 måned senere...

Hei! Jeg synes mange av de som svarte deg var veldig negative - og hang seg opp i noe annet enn det du faktisk spurte om. Hvorvidt dere er klare for å få barn må dere vurdere selv - min erfaring er at man ikke får forberedt seg hvordan livet blir med barn - men jeg tror ikke det er mange som angrer på at de får barn heller, enten de er 19 eller 38. Og med støtte fra folk rundt seg og en fornuftig mann ordner mye seg!

Men - over til det du egentlig spør om! Da jeg sluttet med piller da jeg var 19/20 opplevde jeg at smertene var omtrent de samme som tidligere. Da jeg sluttet igjen noen år etterpå, var smertene mye mildere. Ikke så mye å bli klokere av kanskje... Ville forberedt meg på at blødningene var de samme - og heller tatt det som en positivt overraskelse om det hadde endret seg!

AnonymBruker

Gud for noen useriøse svar du får benedictes!!

Jeg var 17 år når jeg fikk min første datter og 21 når jeg fikk min andre!

Mitt problem var at jeg gikk på prevensjon men ble gravid allikevel!

Jeg møtte også på en del kjerringer som skulle leke bedrevitere og snakke ned til meg for de trodde at de var så mye bedre! Vet du hva slike folk gjør med deg, de gjør deg sterkere!

Jeg er ikke sammen med faren til mine barn, men idag skiller de fleste seg så dette gjør ikke meg til en dårligere mor.

Jeg har ingen utdanning etter videregående men tjener bedre enn venninnene mine med høyskole og universitet utdanning. Dette fordi jeg har jobbet hard for å komme der jeg er i dag.

Jeg eier også mitt eget hus og en splitter ny bil.

Min datter var den beste på sitt trinn på sin skole når de hadde sine nasjonaleprøver!

Så vil du bli gravid når du er 19 ikke la deg stoppe av en gjeng damer som tror de er bedre bare fordi at de var gift og 30 før de fikk barn.

Ja kanskje man har et bedre utgangspunkt når man er eldre, men vi lever i et samfunn idag som gjør hvis du ikke velger å gjøre fulltidsutdanning når du er 18-20 år kan man gjøre det deltid senere, man har også mer overskudd når man er ung.

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikkden veien jeg gjorde, å jeg synes du skal få barn når DU OG DIN samboer mener dere er klar for det og ikke når samfunnet mener det!!

Anonymous poster hash: 365a5...0b6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...