Gå til innhold

Beroligende medisin

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann på 48 år (uføretrygdet), som har brukt Rivotril som beroligende og angstdempende medisin i ca. 10 år, har hver plaget med dette mer el. mindre siden tenårene, bruker lite; ca. 0,25 mg. inntil max 3 gr. daglig, eller ved behov. Men så sluttet legen der, og jeg fikk automatisk en ny fastlege, som sier at Rivotril ikke er indisert på annet enn epilepsitilstander, og kan derfor ikke få det som beroligende, fordi om det er den eneste medisinen som virker bra, og at benzodiasepiner kun skal brukes i 1-2 uker, og ikke etter behov i rimelighetens grense, Vival/sobril har ikke samme effekt (og det har aldrig hvert snakk om misbruk av noe slag). Er dette riktig at man ikke kan bruke denne medisinen, og noe jeg bare må finne meg i? Synest dette er en krenkelse for meg som et oppegående voksent individ å ikke kunne bestemme noe selv, og som forsterker utrygghet og uro. Takker for svar. Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389746-beroligende-medisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Det stemmer at Rivotril er primært en epilepsimedisin, men den har også en effekt mot krampetilstander i muskulaturen. På mange måter ligner virkningen på de såkalte benzodiazepiner ved at den er vanedannende og kan ha en beroligende effekt. Bruken av Rivotril mot angst og uro er derfor utenom det vanlige indikasjonsområdet og det er derfor opp til hver lege om man vil skrive denne ut på annen indikasjon. På den annen side er det bra at du ikke bruker større dose og at du ikke har økt forbruket i løpet av disse årene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389746-beroligende-medisin/#findComment-3459767
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...