Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet drømmemannen! Vi trives så godt sammen. Han gjør meg så lykkelig! Jeg gleder meg til å dele resten av mitt liv sammen med han. Vi har vært gift i 3 månder nå. :)

Men det har oppstått ett problem (for meg).

Han har noen millioner i banken (aner ikke hvor mange og ingen lån), stort hus, stor ny flott hytte med vannet med brygge, ganske så ny bil. Medeier i et firma som går veldig godt og han har en god inntekt.

Jeg har ikke hus/hytte, har lån på 500 000,- nylig (1 år siden) startet egen bedrift som ikke går veldig bra enda. Inntekt på 150 000,- i året. Gikk (nesten) arbeidsledig året før og 5 år som student før der igjen.

Jeg misstrives(!) med at han må betale stort sett alt. Det er en forferdelig følelse. Føler at jeg utnytter han. Føler at jeg kun er ute etter pengene hans. Tenker på hva andre mener om meg.

Jeg har alltid drømt om felles økonomi. Men nå blir jeg kvalm av tanken. Merker jeg blir deprimert av dette.. :(

De flese gremmes vel av meg. Jeg burde jo vært lykkelig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389791-livet-i-luksus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår deg godt, jeg tror jeg ville følt det som deg. Jeg vet jeg ikke kunne vært sammen med han jeg er sammen med nå om det var altfor stor økonomisk ubalanse/skjevhet mellom oss.

MEN: Dere er gift og dette var en del av det han sa ja til. Jeg tror ikke HAN synes dette er noe problem. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389791-livet-i-luksus/#findComment-3459176
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Tenk på at dette er en midlertidig situasjon. Om 3-5 år er bedriften din oppe og går, og du kan bidra mer.

Selv om alt er i gjenge for din mann nå, så kan det komme en situasjon der hn blir den underlegne, enten pga sykdom eller arbeidsledighet. Da vil du stille opp like mye for ham, som han gjør for deg nå. Dere er en enhet, og det vil svinge litt hvor mye hver bidrar.

Så vær stolt av det du har oppnådd, og tenk på deg selv som likeverdig. Det er hygligere for ham også, selvtillit er sexy!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389791-livet-i-luksus/#findComment-3459216
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Med mindre du har ført ham bak lyset før dere flyttet sammen/giftet dere, synes jeg du bør roe ned og akseptere situasjonen. Skjønner dere ideelt sett skulle vært mer økonomisk likestilt, men det finnes verre ting enn å ha en velbeslått mann :).

Sikkert lurt om du snakker med ham om din bekymring. Forsøk å la være å stadig ta det opp med ham (=gnål), det er bedre med én ordentlig prat om temaet, og om han er komfortabel med situasjonen, prøver du å være det også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389791-livet-i-luksus/#findComment-3460555
Del på andre sider

Jeg var den som hadde høy inntekt og kapitalda jeg traff min mann. Opplevde det helt uproblematisk. Vi hadde felles økonomi fra dag en.

Etter hver har det jevnet seg ut,og i perioder har han tjent mest.

Pass på at du bygger opp egen kapital i form av sparing, eiendom etc. slik at både du og dere som par har flere bein å stå på.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389791-livet-i-luksus/#findComment-3460603
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Å være opptatt av rettferdig fordeling betyr ikke at det er noe galt med deg, det betyr tvert imot at du er en samvittighetsfull person - vær stolt av det! Når det er sagt, jeg kjenner til følelsen, og den er mer plagsom enn folk som ikke har opplevd det kanskje tror. Jeg har selv en samboer som er i jobb mens jeg studerer, og jeg kjenner også den ugne følelsen komme krypende når han er den som betaler for det meste. Det ble til slutt så ille at jeg tok det opp med ham, og det han svarte kan nok være en grei huskeregel for deg også: "Den beste måten å betale meg tilbake på er å fokusere på det du driver med."

Du sier jo selv at du jobber med å stable en bedrift på beina, så dette er ikke noe du har planer om at skal fortsette resten av livet. Du er på vei til en annen økonomisk situasjon, og det er ikke noen enkel prosess å drive med heller. Mannen din visste jo også om situasjonen din før dere ble gift og har akseptert dette, regner jeg med. Han hadde ikke gått med på de betingelsene hvis han ikke syntes det dere har er verdt det. Se på dette som en gave fra ham, og prøv å glemme trangen til å "betale tilbake" med en gang. Ta deg tid. Tenk på hvordan du hadde følt det hvis situasjonen av omvendt og du var den med penger - hadde det plaget deg da? Ting har en tendens til å jevne seg ut etter hvert, og penger er ikke alt. For ham er nok dette noe han er glad for å kunne gi deg, det er en måte å vise at han bryr seg om deg og stoler på deg. Hvis du ikke har fortalt ham om hvordan du føler det ennå anbefaler jeg forresten å gjøre det. Han blir sikkert glad for å høre at du bryr deg nok om ham til å tenke på det, og å høre hva han har å si om saken kan nok hjelpe mye. Jeg tviler sterkt på at han har som intensjon å gi deg skyldfølelse for det. :)

Det kan være en utfordring å slutte å tenke "Hva synes andre om meg nå?", det vet jeg. For min del hjelper det å tenke på at dette er noe midlertidig, og at jeg er veldig takknemlig for det, noe som er bra både for meg (hverdagen er tryggere og jeg føler at han har tillit til meg) og ham (han får føle seg gavmild og får en litt lykkeligere partner). Jeg har også bedt samboeren om å være litt obs på å ikke si at "det er han som har betalt" blant venner fordi det gjør meg ukomfortabel, og det har han vist forståelse for. Hvis du føler det er nødvendig kan du også forklare folk kort at det er en midlertidig situasjon du ikke egentlig er fornøyd med, så det er ikke sånn at du liker å "snylte". Du bidrar bare ikke så mye ENNÅ. Men alt i alt er det du som må finne ut hva som funker for deg. Akkurat det er det ingen fasit på. Det eneste jeg kan si sikkert er at det er lurt hvis du finner en måte å spare opp litt egne penger heller enn å betale diverse utgifter. Det er aldri en hyggelig ting å si, men hvis det mot all formodning skulle gå galt kan du risikere å ende opp uten noe fordi han eide det meste på forhånd.

Jeg håper du finner ut av det og dere får et langt og godt ekteskap. Lykke til! :)

Endret av EBBsyndrome
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389791-livet-i-luksus/#findComment-3501443
Del på andre sider

Jeg har funnet drømmemannen! Vi trives så godt sammen. Han gjør meg så lykkelig! Jeg gleder meg til å dele resten av mitt liv sammen med han. Vi har vært gift i 3 månder nå. :)

Men det har oppstått ett problem (for meg).

Han har noen millioner i banken (aner ikke hvor mange og ingen lån), stort hus, stor ny flott hytte med vannet med brygge, ganske så ny bil. Medeier i et firma som går veldig godt og han har en god inntekt.

Jeg har ikke hus/hytte, har lån på 500 000,- nylig (1 år siden) startet egen bedrift som ikke går veldig bra enda. Inntekt på 150 000,- i året. Gikk (nesten) arbeidsledig året før og 5 år som student før der igjen.

Jeg misstrives(!) med at han må betale stort sett alt. Det er en forferdelig følelse. Føler at jeg utnytter han. Føler at jeg kun er ute etter pengene hans. Tenker på hva andre mener om meg.

Jeg har alltid drømt om felles økonomi. Men nå blir jeg kvalm av tanken. Merker jeg blir deprimert av dette.. :(

De flese gremmes vel av meg. Jeg burde jo vært lykkelig!

Hei!

Det er ingenting å bekymre seg for, det hadde ikke jeg gjort, ikke bryr jeg meg om hvem som betaler hva hos andre. Jeg tror de fleste har nok med sitt eget liv, de tenker lite på andres situasjon.

Det har aldri plagd meg at min mann tjener flere ganger meg :-) Jeg har jo tilgang til alle kontoer :-)

Og vi har felles økonomi. Min mann er lykkelig fordi jeg er gift med han bare :-)

Og jeg elsker han for den han er.

I tillegg oppdaget jeg nylig at huset står på meg, min mann eier bare gjeld han :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389791-livet-i-luksus/#findComment-3501448
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...