Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er jeg nettopp ferdig med mensen. Og på de dagene det sto på som verst har jeg hatt i meg et helt brett Ibux. Sammen mensen kommer kommer også smertene nemlig, og de er så ille at jeg ikke fungerer uten smertetillende.

Men jeg lurer jo litt på hvorfor det er sånn da. Jeg blir kvalm og svimmel og magen min blir oppblåst og det kjennes ut som om livmora mi er på tur ut eller noe... I tillegg får jeg nesten diare, og må gå på do hele tida. Kan du si noe om hva dette er? Vil det påvirke min evne til å få barn (om noen år)? Kan noe gjøres? (Jeg ble betydelig bedre, men ikke bra, med p-piller). Hva med endometriose?? Kan legen si noe om dette ved en vanlig gyn. undersøkelse eller må jeg til annen undersøkelse for dette? Får jeg i såfall komme til en slik undersøkelse nå, eller må jeg vente til vi har prøvd å få barn i et år uten å få det til?

Jeg er 23 år, har fast partner og har hatt slike smerten omtrent fra jeg hadde mensen første gang (14 år gammel).

Veldig takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39011-mensssmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Kan du si noe om hva dette

er?

SVAR: Det er fordi det i forb. med menstruasjon produseres noen stoffer (prostaglandiner) som påvirker muskulatur i livmor og som påvirker tarmen.

Vil det påvirke min evne til å få barn (om noen år)?

SVAR: Nei, og i de fleste tilfeller går det bort etter første fødsel.

Kannoe gjøres?

SVAR: Du kan bruke p-piller (vet uten pause så du slipper mensen helt) eller piller av typen NSAID som du i små mengder kan kjøpe uten resept.

(Jeg ble betydelig bedre, men ikke bra, med

p-piller). Hva med endometriose??

SVAR: Det kan være endometriose, men behøver ikke å være det

Kan legen si noe om dette

ved en vanlig gyn. undersøkelse eller må jeg til annen

undersøkelse for dette?

SVAR: endometriose påvises ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon)

Får jeg i såfall komme til en slik

undersøkelse nå, eller må jeg vente til vi har prøvd å få barn i

et år uten å få det til?

SVAR: Hvis smertene ikke er til å leve med eller du ikke har blitt gravid på ett år, kan det være aktuelt med en laparoskopi

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39011-mensssmerter/#findComment-148364
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...