Gå til innhold

Falsk positiv EL-test?

Anbefalte innlegg

Gjest UkjentBruker

Første mnd for oss som prøvere (bruk av EL-test). Sluttet på p-pillen i november. Har hatt litt ustabil syklus (des: 41 dager, februar: 38 dager) Var på reise. Fikk positiv clear blue EL-test på avreisedagen. 19 dager etter forrige mens. Reiste langt med fly (ca 24 timer inkludert mellomlandinger). Forventet derfor mens ca 2 uker etterpå, evt positiv graviditetstest. Testet meg søndag 10. mars (15 dager etter positiv EL-test). Testen var negativ, men mensen dukket ikke opp før på fredagen etter. Altså 20 dager etter positiv EL-test. Og en syklus som har gått opp 1 dag siden forrige mnd (fra 38 til 39 dager). Spørsmålet er om reisen kan ha forsinket eggløsningen, selvom testen var positiv avreisedagen? Kan eggløsningstesten ha vist feil? Om ikke, så får jeg ikke mensen før ca. 19 dager etter EL, er det evt normalt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/390164-falsk-positiv-el-test/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Litt vanskelig å få oversikt, men jeg regner meg frem til dette:

4.2. Menstruasjon

23..2. Eggløsningstest positiv

10.3. Neg gravitest

15.3. Menstruasjon

Når du er kommet så langt i syklus som til eggløsning, tror jeg ikke at reisen kan utsette eggløsning. Vi regner med at tiden fra eggløsning til menstruasjon er gjennomsnittlig 14 dager (variasjon fra 11 til 17 dager), så 19 dager er utenfor det normale. Meget tidlige aborter kan gi et slikt bilde. Man regner med at kanskje så mye som halvparten av oppstartede graviditeter får til grunne og ofte vises det bare som forsinket menstruasjon. Hvis du fortsatt har mer enn 35 dager mellom menstruasjonene, synes jeg at du skal få henvisning til gynekolog for kontroll. Så vil jeg anbefale deg å slutte med eggløsningstester som ofte skaper mer forvirring enn de hjelper. Har dere samleie 2-3 ganger per uke, vil dere treffe de fruktbare dager. Husk at det er tiden før eggløsning (5 dager før og selve eggløsningsdagen) som er den fruktbare periode. Husk å bruk folat, avstå fra alkohol og røk. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...