Gå til innhold

Kul under huden, med skorpe

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg håper at det er noen som har noen tips til meg, om hva det er som er "galt" på ryggen min.

Jeg har hatt en kul under huden langt nede på ryggen (grenser nesten til rompen) i ca ett år nå, den kjennes ut som i overkant av en cm lang og har ikke vokst nevneverdig siden jeg først oppdaget den. Jeg slo det fra meg som en fettkul og har ikke tenkt så mye over det. Men nylig oppdaget jeg i speilet at jeg har fått en rød flekk over dette området, med noe som ligner på litt skorpe eller ruhet (ser ikke så ofte på denne kroppsdelen, vet ikke hvor lenge det har vært slik). Det er veldig rart siden kulen ligger langt UNDER huden og tilsynelatende ikke henger sammen med overhuden og rødheten der.

Den gjør ikke særlig vondt, væsker ikke, blør ikke.

Jeg har fått time hos fastlege neste uke men jeg vet at hun er ganske rask til å avfeie ting som ikke ligger under hennes spesialfelt, så jeg vil bli veldig takknemlig for forslag om hva dette kan være for noe. Som jeg kan nevne for legen som argument til å henvise meg til en hudlege...

Jeg har vel utelukket fettklump/lipom pga rødheten. Cyste er jeg også usikker på, siden den ikke gjør vondt, ikke vokser, og ikke væsker. Basalcellekreft kan tenkes, men jeg har fått inntrykk av at disse klumpene er mer overflatiske. Min er som sagt under huden, kan kun føles og ikke sees (bortsett fra "utslettet" som nylig kom). Andre hudkreftformer er vel flatere og mer overflatiske også?

Jeg blir kjempetakknemlig om noen hadde giddet å skrible ned noen ord om egne erfaringer, tanker etc, som jeg kan undersøke nærmere før legebesøket :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/390217-kul-under-huden-med-skorpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si hva dette er. Er du sikker på at utslettet har noe med kulen å gjøre?

Veldig godt spørsmål.. Jeg har tenkt på det selv, men kan ikke skjønne annet enn at det gjør det. Utslettet er bare en femti-øring i størrelse og ligger rett oppå den innebygde kulen.

Gjest karloi

Veldig godt spørsmål.. Jeg har tenkt på det selv, men kan ikke skjønne annet enn at det gjør det. Utslettet er bare en femti-øring i størrelse og ligger rett oppå den innebygde kulen.

Har ikke hørt om noe lignende. Har sett mindre klumper som kanskje har blitt røde etter hver for så og omtrent forsvinne etter hvert, etter en uke eller to. Da har det kanskje vært noen uker tilsammen. Lykke til hos legen!

Har ikke hørt om noe lignende. Har sett mindre klumper som kanskje har blitt røde etter hver for så og omtrent forsvinne etter hvert, etter en uke eller to. Da har det kanskje vært noen uker tilsammen. Lykke til hos legen!

Hei, jeg satte pris på at du svarte meg så jeg tenkte jeg kunne skrive en oppdatering fra legebesøket, også mhp evnt andre som søker på lignende problemstillinger :)

Nå har jeg altså vært hos legen og det viste seg at det var en ufarlig cyste. Den var litt unormal pga den satt så dypt, men bortsett fra det hadde den alle tegn på en cyste. Legen skjærte den opp og det viste seg at det var mye materie der selv om den ikke hadde gjort vondt. Litt ekkelt men helt ufarlig ;) Får bare håpe at den ikke kommer tilbake, men slike ting er jo bare irriterende og ikke skadelig. Jeg er lettet :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...