Gjest i villlrede Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 Jeg har slitt med veldig mye angst siden jeg sluttet med trilafon for 14 dager siden. Men jeg har skiftet taktikk ifra tidligere. Før tenkte jeg katastrofetanker og trodde på disse når jeg hadde denne angsten. Nå har jeg begynt å tenke at kanskje er det egentlig ikke noen katastrofe her selv om jeg har angst? Det er veldig lett for at denne angsten fører til negative tanker. Nå prøver jeg å bruke kognitiv terapi oppe i dette. Jeg tenker om katastrofetankene mine at de har ingenting med panikkangsten å gjøre. Angsten er der, men jeg mater den ikke med negative tanker. Jeg avleder meg og finner på noe positivt i stedet. Lurer på om jeg på denne måten på sikt kan få det bedre? Kanskje angsten dør hvis jeg ikke mater den med katastrofetanker? Har noen tro på dette? 0 Siter
Gjest nattblomst Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 ''Jeg har slitt med veldig mye angst siden jeg sluttet med trilafon for 14 dager siden. Men jeg har skiftet taktikk ifra tidligere. Før tenkte jeg katastrofetanker og trodde på disse når jeg hadde denne angsten. Nå har jeg begynt å tenke at kanskje er det egentlig ikke noen katastrofe her selv om jeg har angst? Det er veldig lett for at denne angsten fører til negative tanker. Nå prøver jeg å bruke kognitiv terapi oppe i dette. Jeg tenker om katastrofetankene mine at de har ingenting med panikkangsten å gjøre. Angsten er der, men jeg mater den ikke med negative tanker. Jeg avleder meg og finner på noe positivt i stedet. Lurer på om jeg på denne måten på sikt kan få det bedre? Kanskje angsten dør hvis jeg ikke mater den med katastrofetanker? Har noen tro på dette?'' Det er fint at du avleder deg og finner på noe positivt. Jeg tror at du er på rett vei, nå når du lar være å ha katastrofetanker. Se også tråder om Metakognitiv terapi her på forumet. Jeg ønsker deg lykke til videre! :-) Se følgende link: http://www.altomhelse.info/sykdommer/Panikkangst.php ''Forløpet av panikkangst er varierende. Noen har hyppige panikkanfall i kortere perioder av dem livet, mens andre i lengre perioder av dem livet har tilbagevende panikkanfall. I de vanskeligste tilfellene kan man bli ugyldiggjort på grunn av uttalt forventningangst, hyppige panikkanfall og utvikling av agorafobi. Mange utvikler flere også depresjon. Noen bruker alkohol som angstdempende medisin og kan utvikle misbruk og avhengighet herav. Behandling Det er to hodebehandlingsmetoder: Psykoterapi og medisin. Psykoterapi Kognitiv atferdsterapi er effektiv ved panikkangst. Ved kognitiv terapi lærer man personen å motvirke de uhensiktsmessige tankene, som oppstår omkring panikkanfallet, og som bidrar til å forsterke lidelsen. En viktig del er informasjon om lidelsens og symptomenes ubehagelige, men godartede karakter. Et annen viktig behandlingsprinsipp er, at man gradvis, men systematisk utsetter seg for de situasjonene som ofte utløser angst og som man derfor unngår (såkalt eksposisjonsbehandling). Man skal gradvis trene seg i å kjøpe inn i et supermarked, kjøre i buss og omgås mange mennesker. Det skal gjøres forsiktig - og uten at den vedkommende blir for angst. Ved å eksponere seg for angstfremkallende situasjoner avbetinges de overdrevne angstreaksjonene etter hvert. En vesentlig fordel ved denne behandlingen er, at virkningen kan holde seg i mer lang tid, fordi man får innlært noen nye og mer hensiktsmessige måter å reagere på overfor angstfremkallende situasjoner. Medisin Noen av de nyere midlene mot depresjon, sSRI-hæmmer (selektiv-serotonin-genoptagshæm), som populært kalles "lykkespiller", har en blokkerende virkning på panikksanfall og svekker forventningsangst. Virkningen trer inn først i løpet av 2-4 uker, og man skal starte gradvis med en relativ lav dose, da angstsymptomene forbigående kan forverres. Behandlingen skal fortsette 6-12 måneder. Det er ikke risiko for utvikling av tilvenning eller avhengighet. Stoffene brukes sjelden ved enkelfobi. Likevel skal man ved behandlingsopphør sette ned dose gradvis over 7-14 dager, da det i sjeldne tilfeller kan opptre rystesturer, hjertebanken og allmenn utilpasshet samt feber ved plutselig behandlingsopphør. Angstdempende legemidler av benzodiazepin-typen er også effektive. Best undersøkt ved panikkangst er alprazolamog clonazepam. Ved panikkangst skal man ofte brukes høyere doser enn ved andre angsttilstander for å få virkning. Det er risiko for utvikling av avhengighet etter noen måneders behandling, og man må ikke bratt opphøre med behandlingen, da det så kan opptre ubehagelige symptomer. Den angstdempende virkningene innsetter rask i løpet av få dager, og derfor brukes stoffene særlig i begynnelsen av behandlingen av panikkangst. Fordelen ved medisin er, at det er en effektiv og enkel behandlingsmetode. Ulempen er, at virkningen ofte opphører, når behandlingen avsluttes. Det er derfor hensiktsmessig, at medisinsk behandling suppleres med psykoterapi. I vanskelige tilfeller kan medisinsk behandling være en forutsetning for at man kan arbeide psykoterapeutisk med angsten.'' 0 Siter
Gjest Maria-Magdalena Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 For meg så har det hjulpet å slutte med katastrofetenkning. Det er tankene mine jeg drar så langt at jeg får angst og panikk av dem. Jeg har iallfall blitt kvitt panikkangsten min på den måten. Jeg tenker: jaja, er det så farlig når jeg kjenner panikken kan komme. Og så prøver jeg å jobbe med å ikke gruble og analysere over hva den sa, ha jeg sa osv osv..... det funker mye bedre da. Jeg synes det høres fornufit ut jeg :-) 0 Siter
Gjest i villlrede Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 ''Jeg har slitt med veldig mye angst siden jeg sluttet med trilafon for 14 dager siden. Men jeg har skiftet taktikk ifra tidligere. Før tenkte jeg katastrofetanker og trodde på disse når jeg hadde denne angsten. Nå har jeg begynt å tenke at kanskje er det egentlig ikke noen katastrofe her selv om jeg har angst? Det er veldig lett for at denne angsten fører til negative tanker. Nå prøver jeg å bruke kognitiv terapi oppe i dette. Jeg tenker om katastrofetankene mine at de har ingenting med panikkangsten å gjøre. Angsten er der, men jeg mater den ikke med negative tanker. Jeg avleder meg og finner på noe positivt i stedet. Lurer på om jeg på denne måten på sikt kan få det bedre? Kanskje angsten dør hvis jeg ikke mater den med katastrofetanker? Har noen tro på dette?'' Det er fint at du avleder deg og finner på noe positivt. Jeg tror at du er på rett vei, nå når du lar være å ha katastrofetanker. Se også tråder om Metakognitiv terapi her på forumet. Jeg ønsker deg lykke til videre! :-) Se følgende link: http://www.altomhelse.info/sykdommer/Panikkangst.php ''Forløpet av panikkangst er varierende. Noen har hyppige panikkanfall i kortere perioder av dem livet, mens andre i lengre perioder av dem livet har tilbagevende panikkanfall. I de vanskeligste tilfellene kan man bli ugyldiggjort på grunn av uttalt forventningangst, hyppige panikkanfall og utvikling av agorafobi. Mange utvikler flere også depresjon. Noen bruker alkohol som angstdempende medisin og kan utvikle misbruk og avhengighet herav. Behandling Det er to hodebehandlingsmetoder: Psykoterapi og medisin. Psykoterapi Kognitiv atferdsterapi er effektiv ved panikkangst. Ved kognitiv terapi lærer man personen å motvirke de uhensiktsmessige tankene, som oppstår omkring panikkanfallet, og som bidrar til å forsterke lidelsen. En viktig del er informasjon om lidelsens og symptomenes ubehagelige, men godartede karakter. Et annen viktig behandlingsprinsipp er, at man gradvis, men systematisk utsetter seg for de situasjonene som ofte utløser angst og som man derfor unngår (såkalt eksposisjonsbehandling). Man skal gradvis trene seg i å kjøpe inn i et supermarked, kjøre i buss og omgås mange mennesker. Det skal gjøres forsiktig - og uten at den vedkommende blir for angst. Ved å eksponere seg for angstfremkallende situasjoner avbetinges de overdrevne angstreaksjonene etter hvert. En vesentlig fordel ved denne behandlingen er, at virkningen kan holde seg i mer lang tid, fordi man får innlært noen nye og mer hensiktsmessige måter å reagere på overfor angstfremkallende situasjoner. Medisin Noen av de nyere midlene mot depresjon, sSRI-hæmmer (selektiv-serotonin-genoptagshæm), som populært kalles "lykkespiller", har en blokkerende virkning på panikksanfall og svekker forventningsangst. Virkningen trer inn først i løpet av 2-4 uker, og man skal starte gradvis med en relativ lav dose, da angstsymptomene forbigående kan forverres. Behandlingen skal fortsette 6-12 måneder. Det er ikke risiko for utvikling av tilvenning eller avhengighet. Stoffene brukes sjelden ved enkelfobi. Likevel skal man ved behandlingsopphør sette ned dose gradvis over 7-14 dager, da det i sjeldne tilfeller kan opptre rystesturer, hjertebanken og allmenn utilpasshet samt feber ved plutselig behandlingsopphør. Angstdempende legemidler av benzodiazepin-typen er også effektive. Best undersøkt ved panikkangst er alprazolamog clonazepam. Ved panikkangst skal man ofte brukes høyere doser enn ved andre angsttilstander for å få virkning. Det er risiko for utvikling av avhengighet etter noen måneders behandling, og man må ikke bratt opphøre med behandlingen, da det så kan opptre ubehagelige symptomer. Den angstdempende virkningene innsetter rask i løpet av få dager, og derfor brukes stoffene særlig i begynnelsen av behandlingen av panikkangst. Fordelen ved medisin er, at det er en effektiv og enkel behandlingsmetode. Ulempen er, at virkningen ofte opphører, når behandlingen avsluttes. Det er derfor hensiktsmessig, at medisinsk behandling suppleres med psykoterapi. I vanskelige tilfeller kan medisinsk behandling være en forutsetning for at man kan arbeide psykoterapeutisk med angsten.'' Takk for svar, mye nyttig der :-). Jeg har begynt å konstant tenke når det kommer negativ/katastrofetanker at dette er bare tull, det er ikke sånn, angsten bare er der, men den er ikke farlig og den betyr ikke at det er en katastrofe tilstede akkurat nå. 0 Siter
Gjest i villlrede Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 For meg så har det hjulpet å slutte med katastrofetenkning. Det er tankene mine jeg drar så langt at jeg får angst og panikk av dem. Jeg har iallfall blitt kvitt panikkangsten min på den måten. Jeg tenker: jaja, er det så farlig når jeg kjenner panikken kan komme. Og så prøver jeg å jobbe med å ikke gruble og analysere over hva den sa, ha jeg sa osv osv..... det funker mye bedre da. Jeg synes det høres fornufit ut jeg :-) Jeg prøver også å betrakte angsten og bare la den være der, ikke bry meg om den. Det gjør forbasket vondt og er veldig ubehagelig, men på sikt vil det kanskje bli bedre på denne måten. Nå skal jeg ut på tur :-) 0 Siter
Gjest nattblomst Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 Takk for svar, mye nyttig der :-). Jeg har begynt å konstant tenke når det kommer negativ/katastrofetanker at dette er bare tull, det er ikke sånn, angsten bare er der, men den er ikke farlig og den betyr ikke at det er en katastrofe tilstede akkurat nå. ''Takk for svar, mye nyttig der :-). Jeg har begynt å konstant tenke når det kommer negativ/katastrofetanker at dette er bare tull, det er ikke sånn, angsten bare er der, men den er ikke farlig og den betyr ikke at det er en katastrofe tilstede akkurat nå.'' Takk! Fint :-) Jeg synes at du har svært gode og effektive teknikker som du bruker! 0 Siter
Gjest i villlrede Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 ''Takk for svar, mye nyttig der :-). Jeg har begynt å konstant tenke når det kommer negativ/katastrofetanker at dette er bare tull, det er ikke sånn, angsten bare er der, men den er ikke farlig og den betyr ikke at det er en katastrofe tilstede akkurat nå.'' Takk! Fint :-) Jeg synes at du har svært gode og effektive teknikker som du bruker! ''Jeg synes at du har svært gode og effektive teknikker som du bruker!'' Jeg greier i hvert fall å takle det på et vis på denne måten slik at jeg ikke begynner å hyperventilere. Det gjorde jeg før når jeg ikke brukte medisiner. Blir det ikke verre enn det er nå, skal jeg greie og takle det. Håpet er jo at det blir bedre på sikt. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 Dette er helt klart veien å gå :-) Du har skjønt det! 0 Siter
Gjest i villlrede Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 Dette er helt klart veien å gå :-) Du har skjønt det! Takk, litt treg til å lære, men når ting går inn så pleier det å sitte der :-). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.