ulva Skrevet 21. november 2001 Del Skrevet 21. november 2001 Jeg har alltid hatt problemer med svært sterke menssmerter - så sterke at jeg tidvis har besvimt. Vanlige smertestillende hjelper ikke, og nå - etter en fødsel - vet jeg at disse smertene har vært like sterke som ekte veer. I tillegg har jeg vært slapp, kvalm, hatt diare og fryst mye. Jeg har tilogmed hatt kramper - . Etter fødselen hadde jeg en mens før jeg startet på p-sprøyte. I begynnelsen blødde jeg mye, og hadde svake merter som vedvarte. I tillegg hadde jeg sterke smerter i ryggen etter sannsynligvis brudd på halebeinet. Jeg har ikke vært til noen kontroll etter fødselen, fordi jeg opplevde den så traumatisk at jeg ikke orker å gjennomgå en gynekologisk undersøkelse. Det var ingen som tok hensyn til tidligere historie med seksuelle overgrep verken før, under eller etter fødsel, og dette har satt seg. Nå har jeg flere ubesvarte spørsmål: 1. Jeg lot virkningen av p-sprøyta gå ut, og har de siste to-tre ukene hatt sterke underlivssmerter og smerter i bekken og korsryggen. De blir verre ved aktivitet. I tillegg har jeg hatt mye diare, følt meg slapp og sliten. Jeg har ikke fått noen menstruasjon ennå, selv om det er over en mnd. siden virkningen av sprøyta gikk ut. Kan smertene skyldes hormonsvingninger p.g.a. at jeg sluttet med sprøyta? At jeg har litt "startvansker"? 2. Hvor mye smerte og plager kan man tilskrive psykosomatiske symptomer? Jeg har som sagt vært utsatt for overgrep, og har alltid hatt sterke menssmerter og smerter under samleie. Allikevel har jeg fått vite at alt er normalt ved alle gynekologiske undersøkelser. Jeg har etter fødselen hatt mye utflod, men ikke med lukt eller kløe. Det bekymrer meg litt at jeg aldri får undersøkt om noe er galt - for alt blir hele tiden beskrevet som psykisk betinget. Jeg hadde for øvrig også et vanskelig svangerskap, fordi livmoren var svært irritabel, og jeg hadde sterke kynnere og mye smerter. Vet jeg burde ha vært hos gynekolog, men orker ikke. Psykiateren min sier at jeg kan få narkose under undersøkelsen, men jeg ser ikke helt for meg hvordan dette skal gå til? Håper du kan svare meg - for jeg er virkelig sliten av å gå med disse smertene; de ødelegger mye for meg både i samlivet og i forholdet til min egen kropp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39036-sterke-underlivssmerter-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 Ditt brev er så langt og dine problemer så kompliserte og alvorlige at det ikke egner seg for denne et kort svar og i denne formen. Ved sterke underlivssmerter kan det være aktuelt med en laparoskopi, 'kikkhullsoperasjon' hvor man ser inn i bukhulen og vurderer leggstokker, livmor og bukhulens nedre del. Det kan gå mange måneder før p-sprøyte effekten er ute av kroppen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39036-sterke-underlivssmerter-hjelp/#findComment-148484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.