AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Jeg tenker på flere bekjente av meg med ulike typer funksjonshemninger som kanskje kunne ha søkt om BPA. Det hadde vært fint å fått svar om eksempler på funksjonshemninger og type hjelp i forhold til funksjonshemningen som man kan få fra BPA. Har du erfaring selv? Hvor mange timer pr. uke kan man få BPA? Kan man få BPA når man er dårlig til beins og har andre faste plager som hemmer en i dagliglivet? På forhånd takk! Anonymous poster hash: bfd80...d2e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390544-har-du-erfaring-med-brukerstyrt-personlig-assistent-bpa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Hei! Jeg tror det er lettest å få BPA når man er fysisk funksjonshemmet. eks er jo fysiske smerter dokumenterbare. Man kan likevel få det ved psykiske plager. De har diskutert hvem som skal ta tildelingen av assistent ved autisme, og de er uenige, noen kommuner er det psykiatrisk avd i etat som tildeler andre steder de som jobber med funksjonshemninger. Jeg kjenner to jenter med Asperger syndrom, de har ca 20 timer hver uke. De har bare vansker med å klare seg helt alene, og får dette som daglig tilsyn og hjelp. Særlig etter at de flytter for seg selv, feks fra hjem til egen bolig. Eller fra bolig med tilsyn til egen bolig. De bestemmer hva assistenten skal brukes til og jeg vet de bruker denne til nesten alt. Eks handle, lage mat, komme i gang med husarbeidet, da gjør de ting sammen, gå til legen, stå opp, komme seg på arbeide m.m. Det er altså ikke snakk om noen vaskehjelp, men hjelp til å gjøre de daglige gjøremålene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390544-har-du-erfaring-med-brukerstyrt-personlig-assistent-bpa/#findComment-3468708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Targ Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Hei! Dersom du har et behov for hjelp i hverdagen av "betydelig karakter", så ville jeg vurdert BPA. Tenk igjennom alle de tingene du gjør, hva du ønsker å kunne gjøre og hva du må ha hjelp til av andre i løpet av uka. Prøv å sett tidsbruk på det, og bruk det som grunnlag for å søke BPA. Kvalifikasjonene til en BPA kommer ann på hva du har bruk for: Er det personlig stell, kan det være naturlig å ha litt helsefaglig kompetanse / erfaring. Er det mer sosialt og fysisk i hus som vask, handling etc så er ikke den faglige kompetansen så viktig. Hva du kan få av timer er hva du har bruk for. Kommunen vurderer ditt behov og de gir deg et timeantall som du kan bruke som du vill. Selv har jeg hatt BPA i over 20 år, og er godt fornøyd med ordningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390544-har-du-erfaring-med-brukerstyrt-personlig-assistent-bpa/#findComment-3489136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.