Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er bare en ting jeg lurer på.

Når jeg har skrevet et spørsmål her, og du har svart på spørsmål både "over og under" mitt - for eksempel - betyr det da at mitt ikke vil bli besvart? Har jeg skjønt det riktig?

Det er så slitsomt å vente på svar, og det ville vært fint hvis jeg visste dette så kunne jeg bli spart for en masse.

Håper du kan svare på dette, for det betyr faktisk ganske mye. Det koster ofte en god del å skrive innleggene i utgangspunktet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39084-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-vennesland/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei salora!

Jeg ser at du etterlyser svar fra meg. Og her kommer det. Men slik doktoronline organiserer oss rådgivere, er det ikke anledning til å besvare alle spørsmål. Derfor ble du hoppet over denne gangen.

Jeg leste om kjempedilemmaet deres: flytting av gutt mellom skilte foreldre.

Du sier det ikke, men jeg gjetter meg til at gutten er i småskolealder?

Ut fra din beskrivelse av både barnet og foreldrene ( du skriver nøkternt og tydelig synes jeg), vil jeg anbefale at dere lar gutten forsøke å flytte til sin mor. Jeg velger å ta utgangspunkt i morens bedre fungering i forhold til helse og jobb, og i guttens egen lyst til å flytte.

Skolebytte er selvsagt en stor endring i guttens liv, men med venner på morens hjemsted og med gode samtaler på forhånd med lærer og rektor, behøver ikke ny skole bety problemer.

Mht morens helse oppfatter jeg at dere har vært åpne om det i familien og til gutten. Bra. Så får det bli en viss sjanse å ta. Skulle mor bli dårlig og ute av stand til å ha omsorgen for gutten, må han flytte til faren sin igjen. Åpenhet om dette er vesentlig. Men ikke gjør det til et press. Det er greit å snakke høyt om det og gi gutten en trygghet for at han er i både morens og farens omsorg.

Jeg tror samværet mellom moren og gutten, som mellom faren og gutten,

er overordnet skolebytte og flytting. Jeg tror det kan være mer skadelig å nekte flytting.

Lykke til! Du høres ut som en god stemor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...