Gå til innhold

Er det noen sammenheng mellom astma og overvekt?

Anbefalte innlegg

Hadde for ca 20 år siden allergi mot or,bjørk og hassel.Dette "vokste jeg av meg" og hadde til slutt bare nysing og noe kløe i øynene.Har vært lite plaget i mai de siste 5 år.

Men så får jeg nesten anfall av astma/allergi og det eneste som hjelper er Bricanyl Turbohailer.Føler at jeg får så lite luft at jeg våkner av det og må suge minst 2 ganger,da lungene ikke er sterke nok til å få i seg alt ved første forsøk.

Kan katt eller husstøv ha noe å si? Veier 135 kg og er 54 år.Har til tider høyt blodtrykk.Kan slanking påvirke lungenes plass i brystet,slik at de får bedre plass om fettet forsvinner? Eller er det lite fett rundt lungene? Skrumping av magesekken har kanskje også noe å si for lungene? De har vel mer plass å jobbe på om mellom-gulvet ikke blir presset opp av en for stor magesekk?

Allergien pleier å gå over i juni mnd.

Fortsetter under...

I noen studier finner man sammenhenger mellom autoimmune sykdommer (astma, diabetes, psoriasis,...) og høy BMI, på den måten at mange av de som har det ene, også har det andre.  Men man vet ikke sikkert hva som er årsak og hva som er konsekvens, altså hva som utløser hva. 

Du kan selvfølgelig reagere på katt eller husstøv, ingen av disse allergiene er spesielt sjeldne.  Men de er vel mindre sesongpreget enn pollen. 

Pusteproblemer som f.eks. snorking blir bedre dersom magen blir mindre.  Om det har noen betydning for andre lungelidelser vet jeg ikke.  Uansett er det ikke bra for helsa med veldig mye magefett.

Nå har jeg hatt katyt i 10 år og har sikkert hatt noe eller mindre støv i mitt hus i minst 3-6 mnd,så hvorfor reagerer jeg først i april? Det er for kald til at trær eller gress har blitt grønt,så jeg lurer litt på om det er sammenheng mellom angst og kroppslige reaksjoner.

Jeg hadde en avtale torsdag morgen som krevde både planlegging og som gav meg mye nervøsitet.Jeg både gruet meg og gledet meg veldig til dette viktige som ville gjøre at jag kanskje kom på tv.Skulle kanskje bli statist.

Etter at jeg ringte i 13 tida og meldte avbud har angsten sluppet taket og jeg har ikke merket noe til astma utenom ved anstrengelser.

Jeg har aldri likt oppmerksomhet,og liker meg best her ute på landet,i skyggen og om natta.

Jeg hater blest om min egen person.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...