Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning og redd nå....

Anbefalte innlegg

Gjest Redd for å miste

Hei

Jeg har en uke til termin og fikk for 2 uker siden mild svangerskapsforgiftning.

Merker at jeg heletiden bekymrer meg for den lille i magen. Hører om jenter som mister babyen sin ved termin eller på overtid og er livredd for at det skal skje oss.

Jeg får hyppige kontroller på poliklinkk hvor de sjekker at babyen har det bra..men det hjelper ikke.

Tenker med gru på hvordan det blir om jeg må gå overtid....med en gang det er stille i magen må jeg gi babyen et dytt for å sjekke at h*n lever.

Det er vel skjeldent at babyen plutselig dør rett før termin?

Mild svangerskapsforgiftning (+1 på eggehvite) er vel mest farlig for mammaen?

Får man gå 14 dager over termin med høyt BT, ødem på 2 og +1 på eggehvite?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39167-svangerskapsforgiftning-og-redd-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ganske trygt ut. Du har en mild form for svangerskapsforgiftning og det er ikke uvanlig.

Det begynner å bli farlig for mamma'n når det utvikler seg til en alvorligere grad og det er derfor man må følge opp med hyppige blodtrykksmålinger og urinprøver. Du må også si ifra hvis du brått får store hevelser i kroppen pga. vannansamlinger.

Dersom det skulle bli alvorlig, er den største sannsynligheten at du kommer til å få satt i gang fødselen. Det er ingen fare å gjøre dette så langt som du er kommet i svangerskapet.

Ta det med ro, ligg mest mulig flatt på ryggen og ikke stress deg opp. Da øker ikke blodtrykket så lett.

Fødselen kommer helt sikkert til å gå greit. Jeg har hatt sv.sk.forg. to ganger og begge ungene er kjempefriske, nydelige barn.

Jeg har t.o.m. hørt at det er sunt for barnet at mor har lett sv.skapsforgiftning... Ikke spør meg hvorfor.

Lykke til, mvh.

Slapp helt av (vet det ikke er så lett, men..). Så lenge du blir fulgt opp med hyppige kontroller og selv tar kontakt dersom du merker noen forverring, er det ikke noe å bekymre seg over.

I verste fall setter de igang fødselen din, og ettersom du har så kort tid igjen til termin, er det jo ikke noe farlig for babyen.

Jeg fikk svangerskapsforgiftning i uke 36 og ble fryktelig redd, men følte meg etterhvert veldig trygg fordi jeg ble så godt fulgt opp. Jeg fikk også en mengde beroligende historier her på DOL - noe som virkelig hjalp meg!

I uke 36+5 ble jeg lagt inn på sykehuset til observasjon. Mens jeg lå der gikk vannet av seg selv, så jeg slapp heldigvis å bli liggende lenge.

Det beste du kan gjøre, er å ta det helt, helt med ro. Ikke stresse, ikke slite, ikke løfte, etc. Kontakt føden om du merker forverring i symptomene, og ellers kan du trygt vente. Leger og jordmødre er veldig, veldig bevisste på svangerskapsforgiftning og følger godt med, så du blir nok tatt på alvor.

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så uvanlig å ha en mild svangerskapsforgiftning mot slutten av svangerskapet, og det er sjelden disse utvikler seg til noen truende tilstand for hverken mor eller barn. Jeg tror det er redselen som er verst i din situasjon. Det er bra du blir undersøkt hyppig og du kan være trygg på at du ikke blir gående lenge over termin når blodtrykket er høyt og når du har litt proteiner i urinen. Jeg vil anbefale deg å ta det litt med ro den siste tiden, men kjenn først og fremst etter kroppens signaler for hva som er nok aktivitet. Får du mot formodning sterk hodepine, magesmerter eller andre symptomer som skulle engste deg, får du ta kontakt med lege/jordmor/sykehuset umiddelbart.

Lykke til med fødselen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...