Gå til innhold

Kan bp "brenne ut"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... med alderen? Kanskje litt riski å slutte med meds for og se om det stemmer? Tror jeg leste et sted at det blir lengre og lengre mellom hver sykdomsepisode jo eldre man blir.

Så noe annet: har noen her inne lest noe av Jung? Er det lett tilgjengelig stoff? Jeg har nettopp begynt å lese i en bok OM Jung. Typisk populærlitteratur, men veldig informativt og spennende.

Hva med Freud?

Fortsetter under...

stjernestøv
Skrevet (endret)

Jung får du lånt på biblioteket, veldig interessant :)

Har lest psykoanalysen til freud, bare tull spør du meg :mellow: Jung er kjempeflink ;)

Endret av stjernestøv
Skrevet

... med alderen? Kanskje litt riski å slutte med meds for og se om det stemmer? Tror jeg leste et sted at det blir lengre og lengre mellom hver sykdomsepisode jo eldre man blir.

Dette tror jeg er individuelt. Har sett tilfeller hvor sykdommen har vært ekstra aktiv iforbindelse med  overgangsalder.

Skrevet

Jung får du lånt på biblioteket, veldig interessant :)

Har lest psykoanalysen til freud, bare tull spør du meg :mellow: Jung er kjempeflink ;)

Hmm. Interessant. Freud var veldig opphengt i seksualitet, mens Jung hadde et bredere perspektiv, ikke sant?

Skrevet

Dette tror jeg er individuelt. Har sett tilfeller hvor sykdommen har vært ekstra aktiv iforbindelse med  overgangsalder.

Vil det si at du jobber i psykiatrien? Overgangsalderen er et stykke unna ennå, men det er vel bedre å være føre var.

stjernestøv
Skrevet

Hmm. Interessant. Freud var veldig opphengt i seksualitet, mens Jung hadde et bredere perspektiv, ikke sant?

Ja bare sex omtrent med Freud. Jung er mer alternativ for å si det sånn ;)

Han har opplevd masse åndelige ting selv Jung, han er topp.

Annonse

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg tror det er veldig individuelt. Noen jeg kjenner har sagt at de opplever betydelig mindre sykdomstrykk med alderen, andre har sagt at maniene er blitt mildere mens depresjonene dessverre stadig er like plagsome. Atter andre sier null forandring. Selv er jeg bare 32, så jeg kan nok ikke snakke for mye på vegne av den litt voksnere generasjonen.  Dog er min erfaring nå at jeg opplever sykdomsperioder ca. annet hvert år (fra jeg var i midten av tenårene). Imidlertid er det lengre imellom de virkelig alvorlige episodene. Om alder er en brikke her, eller om man skal tilskrive alt medisiner er ikke så godt å si. Jeg har jo inntrykk av at mange føler bedring med alderen. Men jeg kan dessverre ikke si at jeg kjenner noen som 100% sier at det har brent seg helt ut.

Overgangsalderen ja... Den tid den sorg...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ingen grunn til å tro at sykdommen "brenner ut".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...