Gå til innhold

Stort foster

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Hei. Jeg er gravid i uke 37+1. Nå er jeg blitt veldig redd for å føde et meget stort barn.

Hos legen i uke 34+4 var SF-målet på 35 cm. Målet har hele tiden ligget rett på oversiden av det grønne feltet.

På grunn av at barnet også hele tiden har ligget i seteleie (og antakelig stort) ble jeg sendt på ny ultralyd.

I uke 34+6 var jeg på ny ultralyd. Jordmor sa barnet var stort men ikke hvor stort hun vil beregne det til. Skal på ny ultralyd til fredag (36+6'). Ville måle barnet en gang til.

Målene var BPD 100mm og MAD 116mm.

Ellers kan jeg opplyse at jeg er veldig overvektig selv. Men i løpet av svangerskapet har jeg ikke lagt på meg mer enn ca. 8 kg. For 11 1/2 år siden fødte jeg et barn på 3980 gram. Var ikke på langt nær så overvektig da, men var vel kraftig.

Den største grunnen til at jeg er blitt meget engestelig for å føde et stort barn var artikkelen i VG i går, som omhandlet "stor kvinne, stort barn". Hvor det da stod om komplikasjoner for både mor og barn ved en slik fødsel. Nå går jeg og engster meg omtrent hvert minutt for den foregående fødselen. Faktisk er jeg engstelig for både mitt og barnets liv. Hvis det hviser seg på neste ultralyd at barnet er meget stort, vil de da foreta keisersnitt eller starte fødselen tidligere på grunn av faren for å føde stort barn.

Vennligst svar på denne henvendelsen da jeg er meget engstelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39186-stort-foster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmor på ultralyd sa også at jeg hadde mye fostervann.

Jeg er relativt liten i utgangspunktet, (1.60m høy og 50-55kg) og har selv født 3 barn. Med nummer tre ble jeg igangsatt på termin, da andremann veide litt over 5 kilo, og satte seg fast i bekkenet. Da jeg ble gravid med nummer fire, fikk jeg beskjed om på ultralyden at jeg skulle ikke gå over terminen. Men, da jeg kom til vurdering om igangsettelse to uker før termin, sa legen at SF målene egentlig var helt bortkastet. Det var så mange faktorer som spilte inn på dette målet, at mors gjetninger var like kvalifiserte som både SF-mål og ultralyd. Babyen kom når den var klar , mente han, så nå vet jeg ikke helt hvor lenge jeg må gå :( Nå er ikke babyen min så stor denne gangen, føler jeg, så det skal bli spennende å se hva de sier idag, en uke før.

Dette ble mye meg, meg, meg. ;-) Poenget var at denne legen sa at SF målene ikke betyr noen verdens ting,

Ellers vil jeg anbefale deg å lese denne fødselsberetningen :-) http://www.snartmamma.com/plassen/messages/28/22468.asp?1006729542

Klem fra liv-b, veeeldig fødeklar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39186-stort-foster/#findComment-148221
Del på andre sider

Heisann

Jeg har ikke født enda...så jeg har jo ikke noen baby å henvise til, men småen i magen sprenger kurven så det holder. Jeg har siden første kontroll ligget over det grønne feltet, men fikk ved forrige UL (uke 38) beskjed om at babyen vil veie ca 3500 g eller rett i underkant ved fødsel...altså - gjennomsnitt.

Husk at når de måler SF tar de med fostervann også,og det varierer jo fra person til person. Vil også tro at dersom man er overvektig og har litt polstring på magen at dette utgjør litt på kurven.

Jeg og ble bekymret når jeg lå så langt over kurven, men fikk høre om maaaaaange som hadde ligget på samme vis og fått helt gjennomsnittlige unger.

Lykke til.

Melkerullen 39+1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39186-stort-foster/#findComment-148222
Del på andre sider

Jeg har de samme bekymringene som deg og det er ikke noe godt. Venter mitt 3.barn i februar. LIgger over normalen på alle mål og siste baby veide 4570 ved fødsel. (alt gikk greit)(10 dgr over termin)

Da jeg var på UL i uke 17 sa jeg fra på sykehuset at jeg ikke vil gå over termin da sjansen for at jeg skal få et enda større barn er ganske stor. Dette skjønte de faktisk!

De sa at jordmor på helsestasjonen hvor jeg går til kontroll skal ringe sykehuset to uker før termin for å avtale en time til UL.

De vil da se på blodgjennomstrømningen i navlestrengen og gi en vektestimering. Jeg blir så antagelig lagt inn og fødselen blir satt igang. Jeg ønsker ikke keisersnitt, selvom jeg hadde et ukompliseret et med førstemann. Vanlig fødsel er å anbefale.

Den som skriker høyest får mest og bli tatt mest hensyn til, sånn er det bare.

Snakk med jordmor/lege der du går til kontroll. Du har krav på å bli hørt i din engstelse og dine ønsker. Det er _din_ fødsel og du er faktisk den som bestemmer over den og din kropp!!

Lykke til. HIlsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39186-stort-foster/#findComment-148251
Del på andre sider

Annonse

Trine Endsjø, jordmor

Jeg forstår at du er engstelig, men jeg vil anbefale deg å stole på at spesialistene som skal avgjøre hvorvidt du kan føde vaginalt, ikke ønsker å utsette deg for noe som kan true hverken ditt og barnets liv. Det er riktig som du sier, at barnet ditt kan være stort, men SF-målet ditt behøver ikke bety at det er så mye større enn normalt. Når barnet ligger i seteleie, får det ikke anledning til å komme så langt ned i bekkenet før fødselen starter, og da vil det automatisk SF-målet bli høyt. Vanligvis sier man at kvinner som bærer på barn som ser ut til å være over 4500 gram ikke får føde vaginalt.

Jeg skjønner godt at du, som mange andre, ble litt skremt av artikkelen i VG i helgen, som omhandlet store mødre og store barn. Det er god grunn til å se en sammenheng mellom mors vekt og ikke minst hennes kosthold i svangerskapet, og barnets fødselsvekt. Var din overvekt noe du hadde med deg fra før du ble gravid, vil du ikke automatisk komme i denne kategorien. Man må selvfølgelig også ta høyde for at media liker å fråtse i slike nyheter og blåser gjerne detaljene ut av sine dimensjoner hvis det kan få avisen til å selge bedre.

Jeg vil anbefale deg å snakke med din jordmor/lege om din angst for å føde i seteleie hvis det er mistanke om at barnet er så stort som du frykter. Det vil helt sikkert bli tatt hensyn til hva du synes og hva du ønsker. Man har etterhvert blitt mer liberale med å ta keisersnitt hvis mor har mye i mot å føde i seteleie. Selvfølgelig er det godt å ha litt tid på seg så man får forberedt seg skikkelig til hva man skal gjennom.

Ønsker deg lykke til med fødselen, enten det blir på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39186-stort-foster/#findComment-148662
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...