Gå til innhold

Rødflammet hud i ansiktet

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg har en sønn på tre år. (Han har astma og laktoseintoleranse) Han har vært prikktestet for allergier og også tatt blodprøve for matalergier, og alle har vært negative. Har vært til hudlege pga av nupper/røde prikker i huden og lurte på om han hadde atopisk eksem, men hudlegen mente det var tørr hud han hadde. Så det jeg lurer på: Når han spiser syltetøy (men bare bær går bra) og også annen mat, men vet ikke helt hvilken, får han rødeflammende flekker i ansiktet som ikke har vært i kontakt med maten. Han får også ganske ofte rødhet der ulik mat får kontakt med huden i ansiktet, dvs rundt munnen. Som oftest går begge deler bort etter ca to timer, men akkurat nå har han gått med rødhet under underleppa i to dager som kom etter et måltid (husker ikke hva han spiste da, men lurer på om det var peanøttsmør). Har aldri opplevd noe problemer inni munnen eller på leppene. Han blir også rødflammende i ansitet når jeg smører ham med fuktighetskrem, uansett type. Med maten er det mer avgrensede flekker/omåder. Hva kan dette være? Og er det veldig viktig å forebygge at det skjer, dvs stramme inn på hva han spiser? Og bør jeg slutte å smøre ham, han klør under haken pga tørr hud der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/391881-r%C3%B8dflammet-hud-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det kommer jo litt an på hvordan det ser ut, men ut fra beskrivelsen tenker jeg han kan ha lett atopisk eksem. de fleste som har dette, er veldig ømfindtlige i huden med redusert barriere funksjon. Det vil si at mange forskjellige fødemidler kan skape oppbluss og utbrudd eks ved direkte kontakt. Allergitestene kan være negative fordi det ikke nødvendigvis er allergi, bare en irritasjon fra forskjellige matvarer i direkte kontakt med huden.Foreslår at dere for det meste unngår fødemidler som dere ser han får utslett av lokalt. Dessuten smøre på den tørre huden Locobase Fet og Repair , hvis vedvarende utslag, Mildison (svakeste hydroccortison) i korte perioder opptil 1 uke om gangen . Hvis vedvarende plaget ta kontakt med hudlege for en grundigere gjennomgang og evt ny allergi utredning. M;vh hilsen Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...