Gjest augusta Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Hei jordmor! Jeg har nettopp tatt en positiv graviditetstest, og er veldig godt fornøyd med det! :-) Jeg har hatt lange og varierende sykluser en periode (etter fødsel på forsommeren), siste mensblødning var meget kortvarig og lite blod, jeg har kjent "symptomer" som lett kvalme, menssmerter og en sånn "følelse" i magen. Alt dette gjør at jeg er LITT usikker på om terminen kan være unøyaktig. Siste mens var 27. oktober, og ut i fra det blir termin 3. august, men jeg er altså usikker om det kan være tidligere. Må jeg vente til vanlig ultralyd rundt uke 18 for eventuelt å få sjekket dette, eller finnes det noen muligheter for å få kontrollert termin tidligere? Når (uke nr) bør i såfall dette gjøres? Når dette nå er mitt andre svangerskap, når bør jeg kontakte lege første gang? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39209-usikker-termin-og-ultralyd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 28. november 2001 Del Skrevet 28. november 2001 En ultralyd tidlig i svangerskapet, altså mellom uke 7-9, vil gi et godt innblikk i hvor langt utviklingen av fosteret har kommet. Dette ser man ved å vurdere utviklingen av de forskjellige organene. Det er mulig du ikke får din lege/jordmor til å henvise deg til spesialist på et slikt grunnlag som du beskriver, men det går ganske sikkert an å gjøre det privat (ved at du betaler selv). Vanligvis anbefaler man en første kontroll hos lege rundt uke 8-10. Ønsker du en kontroll tildligere, så kan sikkert en erfaren lege, ved å kjenne på livmorens størrelse og konsistens, også si noe om hvor langt du har kommet i svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39209-usikker-termin-og-ultralyd/#findComment-148656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.