Gå til innhold

Livredd for at hjertet vil stoppe!

Anbefalte innlegg

Fikk nærmest ett traume da jeg fikk hjerteinfarkt torsdag den 18 april ca kl 21.45.Ikke nok med at jeg følte at jeg ble kvalt med under 10% lungefunksjon,men vannet slapp også.Ambulansen brukte nesten en time på å komme ca kl 22.45. Legen kom ca 22.15.Har aldri vært så redd i hele mitt liv.Klarte ikke en gang å gå bort til naboen 10-15 meter unna.jeg satt å snakket med en dame på 113 i nesten 1 time.Begynner å lure på om de har koder for hvor dødelig en tilstand er.Om kode rød er den alvorligste,så var vel min tilstand rett under på orange.Jeg var ved bevisthet under samtalen med 113.På søndag den 21/4 ble jeg operert på Rikshospitalet sin hjertekirurgiske avdeling og fikk lagt inn en stent.Jeg må bruke 1, medisin i 1 år og 5 resten av livet.

Jeg har nå "sittet på rompa" i snart 3 uker og tør ikke bevege meg.Får jeg antydning til høyere puls eller pustebesvær,får jeg angst og må sitte stille i 10 minutter og puste i lange drag 5-10 gar.

Har jeg fått angst for døden,eller bare ett lite traume? Jeg beveger meg som en 100 åring og tør nesten ikke hverken å spise eller å bevege meg.

Skulle lagt om til sommerdekk,men tror jeg dør om jeg anstrenger meg.

Jeg er 54 år og veier 133 kg.Høyt blodtrykk og kolestrol.

Hva er dyspne? Hvorfor sier rikshospitalet at jeg må bruke simvastetin 40 mg,når ahus ikke gjør det?

Riksen melder uspesifisert hjertesvikt,mens Ahus melder vestresidig ventrikkelsvikt og Dilatert kardiomyopati.Dog er begge enige om Akutt subendokarialt infarkt,Aterosklerotisk hjertesykdom og Essensilell hypertention.

Har jeg en varig skade på hjertet? Hvor lenge kan jeg leve på disse medisinene? (Brilique,Lipitor,Selo-Zok og Triatec?(Vanndrivende og blodfortynnende har jeg også))

Skal jeg ta det med ro de neste 40 år,eller spise sundt og mosjonere? Hva skjer om jeg sitter stille og spiser det samme,men tar medisiner? Dør jeg da fortere, enn om jeg kutter i salt,fett og sukker? Er det salt eller sukker som er mest skadelig for mitt hjerte?

Jeg hadde store pusteproblemer den 18/4.Var det da lungene som fikk for lite blod,eller hjertet som fikk for lite oksygen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392111-livredd-for-at-hjertet-vil-stoppe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skjønner veldig godt at du er redd etter denne hendelsen, hvem ville ikke vært det.

Jeg har en far som fikk infarkt tidlig, hanvar i starten av 50-årene. Han var slank, men røyket. 

Husker at Han fikk beskjed om å komme seg ut på tur, være i bevegelse. Han gikk også på hjertegym på sykehuset i en periode. 

Nå er ikke jeg noen lege, men vil tro at rolig bevegelse bare vil være flott for deg, rolig turer ute i naturen. 

Akkurat det å skifte dekk kan du jo overlate til noen andre, du har kanskje noen du kan spørre om hjelp? Ellers er det mange steder som skifter dekk for deg for en billig penge. 

Men du fikk vel noen beskjed når du ble skrevet ut ang trim/bevegelse?

Ved trim vil jo mest sannsynlig både blodtrykk synke, og også vil mest sannsynlig kolesterolet synke. 

God bedring til deg. Om du ikke fikk noen beskjed ang dette fra sykehuset, så ring dem. 

Anonymous poster hash: cb909...9fb

Fikk nærmest ett traume da jeg fikk hjerteinfarkt torsdag den 18 april ca kl 21.45.

Har aldri vært så redd i hele mitt liv.

På søndag den 21/4 ble jeg operert på Rikshospitalet sin hjertekirurgiske avdeling og fikk lagt inn en stent.Jeg må bruke 1, medisin i 1 år og 5 resten av livet.

Jeg har nå "sittet på rompa" i snart 3 uker og tør ikke bevege meg.

Har jeg fått angst for døden,eller bare ett lite traume? Jeg beveger meg som en 100 åring og tør nesten ikke hverken å spise eller å bevege meg.

Skal jeg ta det med ro de neste 40 år,eller spise sundt og mosjonere? Hva skjer om jeg sitter stille og spiser det samme,men tar medisiner? Dør jeg da fortere, enn om jeg kutter i salt,fett og sukker? Er det salt eller sukker som er mest skadelig for mitt hjerte?

Hei, skjønner at du er redd i denne situasjonen.

Min far har også hatt et hjerteinfarkt, og han fikk et skriv ved utskrivelse der det var listet opp noen råd vedrørende hvordan han skulle forholde seg til dette.

For det første ble det presisert at han skulle ta det med ro og hvile godt den første uken siden han hadde gått gjennom en operasjon. Han skulle jevnlig til sjekk, og gradvis skulle han ta opp sine vanlige gjøremål. Du har nå vært rolig i tre uker, og det er på tide å begynne å røre seg igjen - gradvis.

Det ble presisert at det beste han kunne gjøre var å endre på vaner som kunne ha vært medvirkende årsaker, og hos min far var dette fettinnhold i kosten (han var svært slank, men hadde høyt kolestorolnivå). I tillegg ble han oppfordret til å trene kondisjon (for å øke oksygenopptaket til hjertet). Det ble presisert at forutsetningene for å gjøre dette var bedre etter enn før operasjonen, siden blodårene hans nå var sjekket og dels blokkert ut.

Her er en liste over øvrige råd som stod på skrivet hans. http://www.lommelegen.no/artikkel/livet-etter-hjerteinfarktet

For din del er både kosthold og aktivitet det du bør legge godt merke til. Du lurer på om du vil bli værre om du fortsetter å leve som før, og svaret på det er ja.

Be om hjelp til å endre livsstilen dersom du trenger det, og gå jevnlig til kontroll. Bli for all del ikke så redd at du blir sittende rolig hjemme, men overdriv heller ikke. Gå turer, men overlat dekkskifte eller andre ting som innebærer tunge løft til andre fram til sommeren.

Du spør også om salt og sukker er mest skadelig for hjertet ditt og svaret der er tja. Overvekten din er nok det som spiller størst rolle, og der spiller selvfølgelig både overdrevent sukker- og saltinntak, fettholdig, ensidig og usunn kost en rolle, men da i kombinasjon med en generell stillesittende tilværelse. Du bør legge om kostholdet, og du bør begynne å røre deg. Det beste du kan gjøre for hjertet og resten av kroppen er å gå ned i vekt og å komme i bedre form. 

Ps. Jeg har fulgt deg en stund her inne på dol, og du har ikke alltid uttrykt hvor mye du verdsetter det å være i live. Av den grunn er det - oppi det som er vanskelig for deg nå - fint å lese at du har sterk overlevelsestrang og livslyst! :)

Endret av Kayia

Hei,

Jeg synes du skal kontakte fastlegen din og be vedkommende søke om et rehabiliteringsopphold for deg. Da kan du komme i gang med en gunstig livsstilsendring og samtidig få diskutert med fagpersoner de spørsmålene som situasjonen har aktualisert for deg.

Jeg er enig med de som foreslår rehabilitering.  Spør også fastlegen hvor nærmeste "hjertetrim"-parti er.  Det er trening spesielt beregnet på folk i din situasjon.  Det er en kjent sak at mange som har hatt hjerteproblemer, blir redde for å anstrenge seg, og det medfører lett at formen bare blir dårligere.  Det er ikke farlig å være i normal aktivitet, hvis du ikke har fått annen tydelig beskjed av legen.  Les linken Kayia la ut!

• 4 måneder senere...

Annonse

Sjukskjøterskan

Fikk nærmest ett traume da jeg fikk hjerteinfarkt torsdag den 18 april ca kl 21.45.Ikke nok med at jeg følte at jeg ble kvalt med under 10% lungefunksjon,men vannet slapp også.Ambulansen brukte nesten en time på å komme ca kl 22.45. Legen kom ca 22.15.Har aldri vært så redd i hele mitt liv.Klarte ikke en gang å gå bort til naboen 10-15 meter unna.jeg satt å snakket med en dame på 113 i nesten 1 time.Begynner å lure på om de har koder for hvor dødelig en tilstand er.Om kode rød er den alvorligste,så var vel min tilstand rett under på orange.Jeg var ved bevisthet under samtalen med 113.På søndag den 21/4 ble jeg operert på Rikshospitalet sin hjertekirurgiske avdeling og fikk lagt inn en stent.Jeg må bruke 1, medisin i 1 år og 5 resten av livet.

Jeg har nå "sittet på rompa" i snart 3 uker og tør ikke bevege meg.Får jeg antydning til høyere puls eller pustebesvær,får jeg angst og må sitte stille i 10 minutter og puste i lange drag 5-10 gar.

Skulle lagt om til sommerdekk,men tror jeg dør om jeg anstrenger meg.

Hva er dyspne? Hvorfor sier rikshospitalet at jeg må bruke simvastetin 40 mg,når ahus ikke gjør det?

Riksen melder uspesifisert hjertesvikt,mens Ahus melder vestresidig ventrikkelsvikt og Dilatert kardiomyopati.Dog er begge enige om Akutt subendokarialt infarkt,Aterosklerotisk hjertesykdom og Essensilell hypertention.

Har jeg en varig skade på hjertet? Hvor lenge kan jeg leve på disse medisinene? (Brilique,Lipitor,Selo-Zok og Triatec?(Vanndrivende og blodfortynnende har jeg også))

Jeg hadde store pusteproblemer den 18/4.Var det da lungene som fikk for lite blod,eller hjertet som fikk for lite oksygen?

Heisann :)

Det kan virke som at du har fått ekstremt dårlig informasjon etter at du ble stentet!! Like etter PCI (som vi kaller det på fagspråket) skal du ta det med ro noen uker... Etter 4-6 uker, skal du gjenoppta tilnærmet normalt aktivitetsnivå! Fram til det, skal man gå turer og unngå å bli anpust/svett..

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med hjertemedisinsk avdeling, hvor du ble behandlet - og spørre dem om hvilket tilbud de har til deg.. Hjerteskole? Fysiooppfølging? Eller, du kan ta kontakt med hjerte- og lungeforeningen i ditt distrikt. Der vil du møte mange likesinnede :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...