Gå til innhold

Tro og psykiatri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må være greit å ha en tro, men når troen gjør noe med psyken til seg selv eller andre, så må det være riv ruskende gal tro! 

Når det gjelder kontakt med andre mennesker, så finnes det noen sunne regler. Vi skal ikke hekte oss på andre. Vi skal ikke la andre hekte seg fast i oss.På en måte blir det som å stå selvstendig. Ta avgjørelser selvstendig og holde grenser.

Det betyr ikke at vi ikke kan stole på andre om de holder en sund respektfull avstand.

En slik sund respektfull og selvstendig avstand skullle det også vært til religion.

Med en gang en begynner å hekte seg på stemmer, overtro, medier, profeter, via andre eller forsøker selv, så er det i høyeste grad usundt!

Da lever en jo ikke livet selvstendig selv. Det er stor forskjell på å forsøke å nå en åndelig verden og det å forholde seg til skrifter. Den manipulasjoen som kan ligge i ulike religioner er stygg og ond.

Da syntes jeg eks. til NHD er viktig om hvilket tog / tanker en velger å bli med på. For det kan være farlige tog.

Jeg er kun imot gal overtro og manipulasjon på høyt nivå.

Så da håper jeg at jeg har rettet opp noen tidligere klare utsagt :)

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet
Med en gang en begynner å hekte seg på stemmer, overtro, medier, profeter, via andre eller forsøker selv, så er det i høyeste grad usundt!

Da lever en jo ikke livet selvstendig selv. Det er stor forskjell på å forsøke å nå en åndelig verden og det å forholde seg til skrifter. Den manipulasjoen som kan ligge i ulike religioner er stygg og ond.

Det aller meste av klodens religioner er ikke kun filosofiske teorier, men å leve i forhold til åndelige makter(er) som influerer på menneskers liv. Slik sett har du egentlig skrevet at mesteparten av klodens befolkning har et usunt livssyn, undeforstått galne.

Folk trenger ikke ha et religiøst livssyn for å drive ond manipulering av andre. Også ikke-religiøse ideologier brukes til manipulering. Derfor kan det ikke være avgjørende for diagnostisering mot mental lidelse om vedkommende har den typen religiøs preferanse. Det avgjørende må være om vedkommende har vondt, om sliter med å takle dagliglivet og tilværelsen ellers, sliter med aktiviteter andre greier fint.

Anonymous poster hash: 52d8d...466

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var psykotisk, så så jeg tegn hele tiden, følte att mitt sinn var en del av ett slags maktspill mellom gud og satan, og jeg ba og ba til gud, men fikk aldri noe hjelp. Da jeg begynte på zyprexa ble jeg ateist. Det var ett mareritt og være kristenpsykotisk. Og aldri mere!

Anonymous poster hash: d69ec...8f7
Skrevet

Det aller meste av klodens religioner er ikke kun filosofiske teorier, men å leve i forhold til åndelige makter(er) som influerer på menneskers liv. Slik sett har du egentlig skrevet at mesteparten av klodens befolkning har et usunt livssyn, undeforstått galne.

Folk trenger ikke ha et religiøst livssyn for å drive ond manipulering av andre. Også ikke-religiøse ideologier brukes til manipulering. Derfor kan det ikke være avgjørende for diagnostisering mot mental lidelse om vedkommende har den typen religiøs preferanse. Det avgjørende må være om vedkommende har vondt, om sliter med å takle dagliglivet og tilværelsen ellers, sliter med aktiviteter andre greier fint.

Anonymous poster hash: 52d8d...466

Anonym bruker,

Det er i alle fall ikke meningen at folk ikke skal få tro på en religion, men mye i religion må være svært usundt. Det er kanskje uklokt av meg og forsøke å forklare hvor en grensen går. Jeg sammenligner med det å ha venner, ikke å lenke seg fast og overtale og manipulere med knep, eller la seg overtale og manipuleres. Om en mister seg selv slik i religionen, så handler det kanskje ikke om hva en tror på, men en trang en har til å gi seg selv til noe. Det ligger jo i troen å være overgitt. Jeg mener at det da er duket for usunne ting om en ikke setter noen grenser.   

En ting er å selv velge å holde bud og gå i kirken. Jeg mener ikke alle slike valg nødvendigvis er usundt. Samtidig er det da lett å tro at alt en møter i livet er er tegn, bønnesvar, indirekte beskjeder om å gjøre noe osv. Man må passe på seg selv så en ikke blir gjenstand for manipulasjon på høyt nivå. Man skal være klar over at det på en måte er "feil belønningssystem" i religion som settes igang. Jo mer overnaturlig - jo mer ros for stor tro. Da er det duket for ekstremt mye manipulasjon.

Jeg ønsker ikke å ta fra noen deres tro, men håper at en hver passer på seg selv og andre. 

Jeg ser mye positivt med å ha en tro også.  

Skrevet

Når jeg var psykotisk, så så jeg tegn hele tiden, følte att mitt sinn var en del av ett slags maktspill mellom gud og satan, og jeg ba og ba til gud, men fikk aldri noe hjelp. Da jeg begynte på zyprexa ble jeg ateist. Det var ett mareritt og være kristenpsykotisk. Og aldri mere!

Anonymous poster hash: d69ec...8f7

Religion hjelper i alle fall ikke som noen erstatning til sunn fornuft :)

Godt du holdt deg unna et slikt maktspill.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det må være greit å ha en tro, men når troen gjør noe med psyken til seg selv eller andre, så må det være riv ruskende gal tro! 

Når det gjelder kontakt med andre mennesker, så finnes det noen sunne regler. Vi skal ikke hekte oss på andre. Vi skal ikke la andre hekte seg fast i oss.På en måte blir det som å stå selvstendig. Ta avgjørelser selvstendig og holde grenser.

Det betyr ikke at vi ikke kan stole på andre om de holder en sund respektfull avstand.

En slik sund respektfull og selvstendig avstand skullle det også vært til religion.

Da syntes jeg eks. til NHD er viktig om hvilket tog / tanker en velger å bli med på. For det kan være farlige tog.

Jeg er kun imot gal overtro og manipulasjon på høyt nivå.

Så da håper jeg at jeg har rettet opp noen tidligere klare utsagt :)

Hei!

Jeg fant en interessant artikkel om Tro og psykiatri på forskning. no

Vet du eller andre om  de er ferdige med forskningen på dette i Norge, og om resultatet er lagt frem?

Her, fra  artikkelen:

"Religiøse aktiviteter holder amerikanske kvinner unna angst og borte fra alkoholmisbruk, viser psykiatrisk forskning. Nå undersøker forskerne sammenhengene mellom religion og helse i Norge.

Ikke-religiøse menn engster seg mindre

Skal vi tro resultater fra den samme forskningen bør menn styre unna kirkehus, synagoger og moskeer. Mens religiøse kvinnene hadde bedre psykisk helse, slet de religiøse mennene mer enn de som ikke deltok i noen åndelige aktiviteter."

Les mer på:

http://www.forskning.no/artikler/2008/januar/1199347580.93

Anonymous poster hash: 8dfe4...eae

Annonse

Skrevet

Hei!

Vet du eller andre om  de er ferdige med forskningen på dette i Norge, og om resultatet er lagt frem?

Her, fra  artikkelen:

"Religiøse aktiviteter holder amerikanske kvinner unna angst og borte fra alkoholmisbruk, viser psykiatrisk forskning. Nå undersøker forskerne sammenhengene mellom religion og helse i Norge.

Skal vi tro resultater fra den samme forskningen bør menn styre unna kirkehus, synagoger og moskeer. Mens religiøse kvinnene hadde bedre psykisk helse, slet de religiøse mennene mer enn de som ikke deltok i noen åndelige aktiviteter."

Les mer på:

Dette var interessant.

Jeg har nå kontaktet denne førsteamanuensis teologen med dr. grad i dag morges. Så får vi kanskje svar på ditt spørsmål.   

Jeg kan forstå at tro gir eksistensielle svar og trygghet, samt forebygger mot depresjonerom, om en ikke hekter seg over i det jeg forsøker å si er over grensen til det usunne og manipulerende.

Manipulasjon foregår over alt, og i kristne miljøer og alternative miljøer er det duket for slik aktivitet. Så er ikke jeg imot en Gudstro :)    

Skrevet

Det er dokumentert mange helsemessige fordeler assosiert med det å ha et religiøst livssyn. Et unntak gjelder i hvilken grad folk er plaget av skamfølelse.

Skrevet

Hei!

Her, fra  artikkelen:

Les mer på:

Nå fikk jeg svar fra artikkelskriver:

Det har kommet en del resultater nå, de viktigste er doktorgradsavhandlingene til Tor Torbjørnsen og Torgeir Sørensen som begge kom sist høst. Søk på disse navnene, samt HUNT og Menighetsfakultetet, så finner du nok det du trenger. Tror ikke avhandlingene er lagt ut på nett, men de kan bestilles i ethvert bibliotek.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk jeg svar fra artikkelskriver:

Det har kommet en del resultater nå, de viktigste er doktorgradsavhandlingene til Tor Torbjørnsen og Torgeir Sørensen som begge kom sist høst. Søk på disse navnene, samt HUNT og Menighetsfakultetet, så finner du nok det du trenger. Tror ikke avhandlingene er lagt ut på nett, men de kan bestilles i ethvert bibliotek.

:)

Takk! :)

Skrevet

Det er dokumentert mange helsemessige fordeler assosiert med det å ha et religiøst livssyn. Et unntak gjelder i hvilken grad folk er plaget av skamfølelse.

Jeg også tror at det er mange fordeler med et religiøst livssyn. Jeg vil tro at det er mye mer sundt enn usundt. Det å vokse opp i en religion vil jeg tro øker forståelsen for hvordan det er å leve i andre religioner, og mer enn noen uten religion kan forstå. Det er ikke galt å vokse opp med at foreldre har meninger om tro og politikk, bare barna er fri til å velge sin vei med årene.

Jeg møter innimellom noe kristne med det jeg vil kalle usunn tro. Da er vi inne på de feltene hvor spesiell adferd blir tolket som demoner og det med manipulasjon. 

Alt det positive er bra :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...