Gjest Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 Skrevet 13. mai 2013 Hei, er en kvinne på 55 år, fjernet hormonspiral i mars samtidig som det ble tatt cyt prøve, colposcopi og ultralyd i tillegg til blodprøver for å se om jeg var i overgangsalderen. Blødde ca en uke etter fjernelse av spiralen siden det ikke hatt noen blødning. Fikk brev om at jeg er i sikker overgangsalder. Nå to mnd etter dette har jeg hatt en periode med ømhet i brystene som ved Pms og har nå fått en blødning. Er dette normalt eller noe som må kontrolleres på nytt så kort tid etter den forrige kontroll? 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. mai 2013 Skrevet 13. mai 2013 Man kan ikke si sikkert ut fra en enkelt blodprøve at du er kommet i overgangsalderen, hormonene svinger sterkt i tiden før menstruasjonene stopper helt opp.. Dine symptomer og etterfølgende blødning tyder på at du fortsatt har tilnærmet normal hormonproduksjon. Hvis blødningene har vært borte i ett år, vet man at du har passert menopausen (som er den siste menstruasjon). Det er ikke grunn til ny kontroll med mindre du skulle få langvarige blødninger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.