Gå til innhold

Mellomblødninger - hinder for å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg er en jente på 31 år og har en gutt på snart 2 år. (Normalt svangerskap og normal fødsel) Vi har nå prøvd å få et barn til i åtte mnd uten hell. Jeg har vært hos gynekolog, og alt ser normalt ut på vaginaln ul.

Jeg er imidlertid plaget med mellomblødninger (ifm sex) noe jeg forsåvidt har vært i flere år. (Ble "penslet" for noen år siden, noe som ga effekt) De siste månedene har blødningene imidlertid kommet uten "kontakt" i dagene rundt eggløsning (har testet) og noen dager før menstruasjon.

Jeg lurer på følgende:
1 Kan disse blødningene skyldes hormoner?
2 kan dette være et hinder for å bli gravid?
takk for svar :)

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette er etter din beskrivelse en ‘ektopi’ på livmorhalsen, dvs at litt av den slimhinne som sitter på innsiden av livmorhalsen har krengt seg ut på overflaten. Den er tynn og blodrik og gir som symptom det du beskriver ‘kontaktblødning’. Det er tegn på at du produserer godt med østrogen, og den produksjon er størst rett før eggløsning.

Så svar på dine spørsmål er klart: 1. Ja, det skyldes hormonpåvirkning av livmorhalsens slimhinne 2. Ikke noe hinder for graviditet, men vær oppmerksom på at det kan forverres under graviditet

Jeg går ut fra at du har tatt celleprøve og at chlamydia-infeksjon er utelukket? Hvis du/dere ikke har oppnådd graviditet innen totalt 12 måneder, kan dere be om henvisning til gynekolog.

Husk å ta folat, husk at det er fem dager før og eggløsningsdagen som er den fruktbare periode.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...