Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med nr. 2, har termin i påsketider. Og nå begynner angsten for fødselen å komme, kjenner jeg. Med nr. 1 gikk det veldig fort, 2 t. og 53 minutter for å være helt nøyaktig, fra første rie til gutten var født. Han var 4010 gr. og 53 cm. Når jeg nå venter nr. 2 og har "angst", er det ikke først og fremst for selve fødselen, men for at jeg ikke denne gangen heller skal komme frem i tide. Førstemann ble født i ambulansen, selv om vi ringte etter sjukebil etter bare 15 minutter sist. Det er 16 mil til sjukehuset. Jordmoren min vil legge meg inn i forkant av termin, det er greit, men vil samboeren min rekke fram til fødselen? Jeg må liksom vite at han vil komme til å være der sammen med meg... Nå har altså tanken på hjemmefødsel begynt å lure oppi hodet mitt, men jeg vet så lite om det! Kan noen fortelle meg noe om en slik fødsel? Hvilke kriterier må oppfylles? Har noen erfaringer? Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39228-hjemmef%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes ikke at motivasjonen for en hjemmefødsel bør komme av redsel for å ikke rekke fram til sykehuset. Da er det kanskje bedre å satse på en innleggelse før termin. Å føde hjemme kan være en fantastisk opplevelse, men man bør føle seg helt trygg og selvfølgelig ha en jordmor som er villig til å stille opp på en planlagt hjemmefødsel. Det bør skrives kontrakt hvor det bl.a. kommer fram at du og din samboer er klar over at det kan bli nødvendig med en hasteinnleggelse hvis det skulle oppstå komplikasjoner. Da må man selvfølgelig også ta i betraktning at du bor 16 mil fra sykehuset. Jeg er absolutt ingen motstander av hjemmefødsler, men jeg mener man alltid må ta i betraktning hvor langt unna sykehuset man befinner seg.

Heldigvis har du ennå god tid til å bestemme deg for hvordan dere vil gjøre dette. Lykke til videre i svangerskapet og med den kommende fødselen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39228-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-148660
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...