Gå til innhold

Endometriose og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Min datter har endometriose og er operert 2 ganger. Etter andre operasjon ble hun gravid og fødte med hastekeisersnitt, da barnet satt fast i bekkenet. Hun har etterpå hatt store problemer med bekkensmerter og muskelsmerter. Nå er hun gravid for 2. gang og jeg lurer på hvor risikofullt denne svangerskap kan være og hva kan konsekvensene ved en vanskelig fødsel være.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392331-endometriose-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Vanligvis regner man ikke med at svangerskap hos de som har hatt endometriose vil være spesielt komplisert. De fleste vil få betydelig mindre smerter når de er kommet noen måneder inn i graviditeten (har overstått første tredel).

At det var hastekeisersnitt forrige gangen, behøver ikke å bety at noe tilsvarende vil skje igjen. Det med at "barnet satt fast" betyr som regel at det ikke var fremgang i fødselen eller at hodet hadde innstilt seg feil i bekkenet (dvs ikke hadde dreiet seg). Det behøver ikke å gjenta seg.

Du sier at hun hadde bekkensmerter og muskelsmerter etter fødselen. Kan det skyldes bekkenløsning? Endometriosesmerter kommer vanligvis først tilbake med menstruasjonene etter en fødsel.

Jeg forstår at du som mor er bekymret. Hvis din datter også er det, kan hun be om henvisning til fødeavdelingen for diskusjon av den tidligere fødsel og planlegging av denne fødsel.

Min konklusjon: det er ikke grunn til å frykte et komplisert svangerskap og en vanskelig fødsel.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...