Gjest Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Hei. Jeg er en kvinne på 59 år. Går jevnlig til gynekolog, men har et spørsmål som gnager meg som jeg ønsker å få svar på raskt: 1. Ved gynekologiske undersøkelser, med "apparatet" som føres inn i kjeden, får en da et klart bilde av eggstokkene, og hvordan disse ser ut, eller er det bare livmor som undersøkes grundig? 2. Jeg har i mange perioder nå hatt tyngdefornemmelse og smerter nederst i magen, på venstre side, smerter som ved mens. Dette stråler ut nedover låret, spes på venstre side , og også noe ned i leggen. "Magen" føles utsprengt ved disse dumpe tyngdefornemmende smertene. Tisser også ofte disse periodene, og er dårlig i magen, så må bruke melkesyrebakterier for å holde den grei. Blir slapp, trøtt og sliten disse periodene også. Forstår at det evt kan kan være noe med tarmen. 3. Hvordan går jeg frem for å bli undersøkt for dette? Jeg ønsker å få tatt CT, for det forstår jeg gir det beste bilde av alt i underlivs/tarmområde. Er så redd for å bli sendt til det ene etter det andre. Jeg jobber, og er nesten aldri syk. Jeg er slank, men føler meg oppblåst og "underlivet/magen" føles sprengt. Håper på et raskt og seriøst svar slik at jeg kan få ro, og vite at jeg kan bli tatt på alvor ved henvendelse til fastlegen min, slik at hun sender meg videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392431-eggstokk-kreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg synes det er fint at du reagerer på de beskrevne forandringer i kroppen som kan være tegn på en eggstokk-cyste (men behøver ikke å være det). Du bør absolutt komme til gynekolog for undersøkelse med innvendig ultralyd. Så til dine spørsmål. 1. Ultralyd via skjeden gir et meget bra bilde av både livmor og eggstokker. Hvis eggstokkcyster er ondartede, kan de produsere væske som siver ut i bukhulen, og det vil også ses tydelig på bildet. En erfaren lege vil kunne få inntrykk av om en cyste er godartet eller ondartet. Ved usikkerhet kan det suppleres med CT, men ultralyd er en god undersøkelse 2. Det du beskriver kan også være for eksempel betennelse i utposninger på tarmen, det man betegner som divertikulitt, men det kan man ikke se ved ‘gynekologisk ultralyd’. 3. Først må du få avklart underlivet med gynekologisk undersøkelse og ultralyd og ofte også en blodprøve (CA-125 som kan være forhøyet ved visse eggstokkcyster, for eksempel de ondartede). Henvisning skjer gjennom din fastlege, men du kan også betale mer (ca 1000 kr) og komme direkte til gynekolog uten henvisning.Jeg vet ikke hvor du bor, men i de store byer er spesialister uten avtale som tar imot på kort tid uten henvisning. Forhør deg om prisen på forhånd. Hvis du går den ‘vanlige veien’ kan fastlegen be om at du blir prioritert i løpet av for eksempel to uker. Du kan også henvises direkte til gynekolog på sykehus-poliklinikk, da går det raskere for evt. operasjon. Det kan fastlegen vurdere. Mitt råd: Undersøk hvor fort du kan komme til fastlegen, evt. til gynekolog uten henvisning og vurder hvor mye du må betale (fastlege+gynekolog kan bli nesten like dyrt som gynekolog uten avtale). Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392431-eggstokk-kreft/#findComment-3477821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.