Gå til innhold

Underlivsplager

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Er ei jente på snart 23år. Har hatt plager i underlivet i snart 4 år. Er jevnlig på sykehuset pg tar celleprøver, 3-5mnd mellomrom. Men får aldri svar på hva problemet mitt er. Fikk en datter 02.09.09. Etter det har magen vokst, og den vokser hver gang jeg har smerter i nedre del av mage/underliv. Har heller ikke hatt regelmessig menstruasjon siden før jeg ble gravid. Kan dette være kroniske smerter som kommer av fødselen? (hadde en ganske hardt fødsel som endte i hastekeisersnitt, og lå på overtid fikk jeg beskjed om, grunnet av jordmor gjorde feil). Håper vel egentlig bare på at en vil forstå meg en dag eller kanskje gi meg noen svar. Syns det er slitsomt å gå sånn, og ikke vite når plagene kommer. Og det kan ødelegge en hel dag for meg. Noen ganger er det så mertefult at jeg bare ligger i fler dager. Håper på et lite svar vartfall. Mvh May.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392539-underlivsplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Celleprøve hver 3-5 måned lyder rart, for anbefalingene er at det først skal tas etter fylte 25 år, nettopp fordi det er spå mye uro i cellene hos unge under 25 år. Celleprøve har ikke sammenheng med smertene.

Men det var dine smerter som står i fokus. Kroniske smerter betegner smerter som har vært til stede i mer enn seks måneder. Ikke nødvendigvis daglige smerter, men smerter som kan komme og gå. Du skriver ikke om du bruker prevensjon og om smertene kommer i forbindelse med syklus, altså på bestemte tider i forhold til dine menstruasjoner. En hard fødsel gir ikke kroniske smerter, men det kan oppstå bekkenløsning ved en fødsel. Ved smerter er det ikke uvanlig at magen eser ut, men det går tilbake etterpå.

Jeg foreslår at du ber din lege om å henvise deg til gynekolog som kan undersøke deg og evt. foreta innvendig ultralydundersøkelse. I mellomtiden vil jeg anbefale deg å forsøke p-pille, det kan ofte dempe smerter, spesielt de som kommer på faste tider som rett før og undre menstruasjon.

Jeg håper at du kan få hjelp, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392539-underlivsplager/#findComment-3479002
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...