Gå til innhold

Om sykemeldingens bivirkninger


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det der var skummel lesning.

 

- 20 % eller 1/5 er trygdet eller sykemeldt.

 

- Er man borte fra jobben i mer enn et halvt år er det omtrent 50 prosent sannsynlighet for at man aldri kommer tilbake til arbeidslivet, ifølge Nav.

 

- Fire av ti sykmeldes for plager som ikke kan forklares medisinsk, men med «trøtthet og slapphet».

 

Hva ville du Nils Håvard tenkt rundt trøtthet og slapphet som symptomer? Det er 40 % som plages av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mye fokus på dette. Mye i media. Det er selvsagt bra det, ser jo at dette er problematisk og må gjøres noe med.

 

Men. Jeg har lest veldig mye om dette i den siste tiden. Jeg tror det har blitt litt for mye, nå får jeg jo enda mer skam for å være trygdet...

 

Hvis andre har det som meg, med stor skam og dårlig samvittighet rundt dette, så tror jeg det funker på samme måte for dem...



Anonymous poster hash: a85a0...d0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre vokser ikke jobber på trær. Ikke alle kan få jobber de vil trives med. Da vil vel også arbeismoralen bli lavere? En går på jobb kun for å ha inntekt.

Har selv opplevd dette. Den tiden der (frem til jeg ble onskokert) var tung, og jeg ønsket innerst inne å bli uføretryget. Nå er den tanken helt fremmed. Men det er meg.. det trenger selvsagt ikke være sånn for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp

Takk for linker!

Jeg synes at det er rart at folk blir sykmeldt bare for at de er trøtte dersom det ikke blir funnet grunn for trøttheten en sykdom som de har. Jeg leste i en annen artikkel om at folk ble sykmeldt fordi de var trøtte fordi de sov for lite. Bør de ikke ta noen grep og endre på ting i hverdagen, i steden for å få sykmelding i disse tilfellene?

 

Jeg reagerer på noe som jeg leste angående fastleger. Dessverre finner jeg ikke link. Det var om fastleger som følte seg presset til å gi pasienter sykmelding for ryggplager, til tross for at pasientene hadde best av å være i aktivitet. Her er en link om ryggplager/sykmelding:

 

 

"økt bruk av aktiv sykmelding for ryggpasienter førte ikke til mindre sykefravær"

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/profil-doktor-pa-vonde-rygger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er mye fokus på dette. Mye i media. Det er selvsagt bra det, ser jo at dette er problematisk og må gjøres noe med.

 

Men. Jeg har lest veldig mye om dette i den siste tiden. Jeg tror det har blitt litt for mye, nå får jeg jo enda mer skam for å være trygdet...

 

Hvis andre har det som meg, med stor skam og dårlig samvittighet rundt dette, så tror jeg det funker på samme måte for dem...

Anonymous poster hash: a85a0...d0d

 

Vi er nødt til å snakke om disse tingene selv om enkelte påføres enda mer skamfølelse av det og synes det er ubehagelig. Du får prøve å tenke at du har en diagnose som har gitt deg rett til trygd, og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det er mye fokus på dette. Mye i media. Det er selvsagt bra det, ser jo at dette er problematisk og må gjøres noe med.

 

Men. Jeg har lest veldig mye om dette i den siste tiden. Jeg tror det har blitt litt for mye, nå får jeg jo enda mer skam for å være trygdet...

 

Hvis andre har det som meg, med stor skam og dårlig samvittighet rundt dette, så tror jeg det funker på samme måte for dem...

Anonymous poster hash: a85a0...d0d

 

Jeg tenker ikke skam om de som er sykemeldt. Jeg teker at vi som samfunn ikke klarer å legge til rette godt nok og sliter ut våre arbeidere. Jeg ser på mange yrkesgrupper og ser de har et stort arbeidspress. Det må gå galt over tid. Jeg tenker at det er synd at så mange lider av tretthet og slapphet. Om dette er toppen av isfjellet, så er det mange som lider og som ikke har sykemeldt seg enda. Og jeg liker ikke å se de dårlige tallene på å komme tilbake til arbeid. Det betyr at de som sykemelder seg er syke og sliter med å komme tilbake.

Fra min side var det på ingen måte skam til syke og trygdede. Jeg ønsker gode forhold for syke og trygdede. Denne artikkelen viser at slik er det ikke. Det er for meg skremmende å se.

Endret av Marie Mel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye fokus på dette. Mye i media. Det er selvsagt bra det, ser jo at dette er problematisk og må gjøres noe med. Men. Jeg har lest veldig mye om dette i den siste tiden. Jeg tror det har blitt litt for mye, nå får jeg jo enda mer skam for å være trygdet... Hvis andre har det som meg, med stor skam og dårlig samvittighet rundt dette, så tror jeg det funker på samme måte for dem... Anonymous poster hash: a85a0...d0d

Jeg tenker at det er de som har gått inn for å få trygd urettmessig, at det er de som har ødelqgt for de som virkelig trenger det.

Jeg vet av en det snakkes mye om, som er ufør. Han har fått trygdebil, handicapbevis, omsorgsbolig (han bruker den største plassen - den bilen som er stor og som en rullestolbruker har må parjere på en mindrr pkass). Nå kan det være at han virkelig fortjener det. Det kan være ting nan ikke vet om. Men det andre reagerer på, er at han også kjører trailer til utlandet - svart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp
Her fant jeg en ny artikkel om gradert sykmelding, og annet i forbindelse med sykefravær og psykisk sykdom
Liten effekt av gradert sykmelding

Gradert sykmelding brukes minst i de yrkesgruppene der jobbfrafallet er størst, og ordningen forhindrer neppe utstøting fra arbeidslivet, ifølge ny Sintef-rapport.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/liten-effekt-av-gradert-sykmelding/

 

Oppgir ulik årsak til sykmelding

Menn og kvinner oppgir helt ulike årsaker  til at de blir sykmeldt for psykiske lidelser, viser ny norsk studie.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/oppgir-ulik-arsak-til-sykmelding/

 

Sykemeldinger ved NTNU: Psykiske helseproblem bak èn av fire http://www.universitetsavisa.no/campus/article12983.ece

 

Ni av ti rusmisbrukere psykisk syke.En norsk studie viser at ni av ti med diagnostisert rusmisbruk eller rusavhengighet, som fikk hjelp i spesialisthelsetjenesten for første gang, også hadde andre psykiske lidelser i tillegg.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/ni-av-ti-rusmisbrukere-psykisk-syke/

 

Her er flere artikler

http://napha.no/soknaphaweb/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det er de som har gått inn for å få trygd urettmessig, at det er de som har ødelqgt for de som virkelig trenger det.

Jeg vet av en det snakkes mye om, som er ufør. Han har fått trygdebil, handicapbevis, omsorgsbolig (han bruker den største plassen - den bilen som er stor og som en rullestolbruker har må parjere på en mindrr pkass). Nå kan det være at han virkelig fortjener det. Det kan være ting nan ikke vet om. Men det andre reagerer på, er at han også kjører trailer til utlandet - svart..

 

Jeg tror ikke det er så mange som rett og slett har svindlet til seg trygd.

 

Tror de store tallene skyldes at samfunnet har blitt for "snilt", slik at mange rett og slett har blitt "bortskjemte"... da kan problemene føles større, og terskelen for å godta sykemelding og trygding blir lavere...

 

Jeg er sikkert sånn selv, jeg sier ikke noe annet. Men dette er jo ting folk ikke vil være bevisst selv. Hadde man skjønt at man var bortskjemt ville man vel forsøkt å gjøre mer med situasjonen.

 

For min del har jeg tenkt veldig mye over om jeg presset meg selv nok, om jeg var hard nok med meg selv. Sånn blir det jo, når man hører om så mange andre som blir sykemeldte/trygdet, selv om helsen til nordmenn er veldig bra.

Anonymous poster hash: a85a0...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Her fant jeg en ny artikkel om gradert sykmelding, og annet i forbindelse med sykefravær og psykisk sykdom
Liten effekt av gradert sykmelding

Gradert sykmelding brukes minst i de yrkesgruppene der jobbfrafallet er størst, og ordningen forhindrer neppe utstøting fra arbeidslivet, ifølge ny Sintef-rapport.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/liten-effekt-av-gradert-sykmelding/

 

Oppgir ulik årsak til sykmelding

Menn og kvinner oppgir helt ulike årsaker  til at de blir sykmeldt for psykiske lidelser, viser ny norsk studie.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/oppgir-ulik-arsak-til-sykmelding/

 

Sykemeldinger ved NTNU: Psykiske helseproblem bak èn av fire http://www.universitetsavisa.no/campus/article12983.ece

 

Ni av ti rusmisbrukere psykisk syke.En norsk studie viser at ni av ti med diagnostisert rusmisbruk eller rusavhengighet, som fikk hjelp i spesialisthelsetjenesten for første gang, også hadde andre psykiske lidelser i tillegg.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/ni-av-ti-rusmisbrukere-psykisk-syke/

 

Her er flere artikler

http://napha.no/soknaphaweb/

 

 

Jeg foretrekker å google temaer selv i stedet for å bli "bombet" med linker uten diskusjoner knyttet til innholdet.

Anonymous poster hash: d0994...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for hjelp

 

Jeg foretrekker å google temaer selv i stedet for å bli "bombet" med linker uten diskusjoner knyttet til innholdet.

Anonymous poster hash: d0994...f8f

 

Jeg beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2620297.ece

 

"- Det er en kombinasjon av helse, valg og normer som forklarer variasjonen i sykefravær, sier hun og trekker likevel frem noen trender. Historien har vist at når arbeidsledigheten øker, synker sykefraværet."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/regpubl/prop/2010-2011/prop-130-l-2010--2011/4/3.html?id=644851

"Forhold på arbeidsmarkedet

Flere studier konkluderer med at problemer på arbeidsmarkedet - i form av høy arbeidsledighet, bedriftsnedleggelser og nedbemanninger - gir flere uføre. 6"

 

En innlysende tolkning; når arbeidsmarkedet blir hardere, faller de svakeste _helt_ fra og over i uføretrygd. Synes også det er logisk at en høy andel av de som har lange sykemeldingsperioder ikke kommer tilbake til arbeidslivet igjen. De er antagelig fremdeles syke. Mange kroniske lidelser er dessverre nettopp det; kroniske. 



Anonymous poster hash: b1352...bb8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg reagerer litt på er de som er 100% sykemeldte i et år, så lenge de har rett på sykepenger. Kommer tilbake i arbeid igjen og blir sykemeldt akkurat etter et halvt år, når de igjen har opparbeidet seg retten til sykepenger.  Noe kan være tilfeldig, og jeg vet at enkelte presser seg til å klare å jobbe i et halvt år for å få retten til sykepenger igjen. Men likevel tror jeg at det her er mange som iallefall kan jobbe gradert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteskall

Jeg vil svært gjerne  jobbe. Men har mistet all min selvtillit i arbeidslivet. Kanskje med grunn, men det vet jeg jo ikke. Vi trenger mer arbeidstrening!!. Vi ( for meg, psykisk syke) trenger å komme oss ut blant folk hver eneste dag, og ingen må gi oss opp. For mange av oss vil svært gjerne. Vi vil være som de andre. Jobbe, ha familie osv. Det finnes selvsagt mennesker som er late som rett og slett ikke gidderl, men jeg tror det er et fåtall.

 

Vi må innse at det faktisk ligger en jobb bak det å få andre tilbake til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil svært gjerne  jobbe. Men har mistet all min selvtillit i arbeidslivet. Kanskje med grunn, men det vet jeg jo ikke. Vi trenger mer arbeidstrening!!. Vi ( for meg, psykisk syke) trenger å komme oss ut blant folk hver eneste dag, og ingen må gi oss opp. For mange av oss vil svært gjerne. Vi vil være som de andre. Jobbe, ha familie osv. Det finnes selvsagt mennesker som er late som rett og slett ikke gidderl, men jeg tror det er et fåtall.

 

Vi må innse at det faktisk ligger en jobb bak det å få andre tilbake til jobb.

Mesteparten trenger å komme seg ut blant folk.  Selv om en ikke kan jobbe full stilling så kan mange jobbe noe.  Det bør gis mer plass i arbeidslivet til de som ikke fungerer 100 %.  

 

Et problem jeg har opplevd på enkelte arbeidsplasser er at hvis du en periode er redusert på grunn av sykdom så vil kollega irritere seg over at du ikke er effektiv nok.  Jeg har mange ganger presset meg selv på jobb, men følt at jeg burde holdt meg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...