AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Hei:) jeg er lys brun i håret og samboer mørk brun. Lurer på hvorfor vår sønn på snart 1 år er helt blond? Han var mørk da han ble født. Ingen av oss har vært blonde. Min far og onkel var helt blonde som barn, men er nå brun og svart i håret. Kan han ha arvet dette fra min far? Anonymous poster hash: 8c145...d4e 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Hei:) jeg er lys brun i håret og samboer mørk brun. Lurer på hvorfor vår sønn på snart 1 år er helt blond? Han var mørk da han ble født. Ingen av oss har vært blonde. Min far og onkel var helt blonde som barn, men er nå brun og svart i håret. Kan han ha arvet dette fra min far?Anonymous poster hash: 8c145...d4e Begge mine var helt lyse, nesten kritthvite i håret da de var små. Nå som 12 og 8 år er de på vei til å bli mørkere begge to. Faren var også lyshåret som barn og ble helt mørk som voksen. Jeg har alltid vært mørk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hei:) jeg er lys brun i håret og samboer mørk brun. Lurer på hvorfor vår sønn på snart 1 år er helt blond? Han var mørk da han ble født. Ingen av oss har vært blonde. Min far og onkel var helt blonde som barn, men er nå brun og svart i håret. Kan han ha arvet dette fra min far?Anonymous poster hash: 8c145...d4e Ja Jeg har lest at det er vanlig at barn ligner mer på besteforeldrene (og har mer gener fra besteforeldre enn foreldre) sine enn på foreldrene sine, pga genene fra besteforeldrene som er i eggene og sædcellene som barnebarna er laget av. (Litt dårlig formulert her). Anonymous poster hash: dff1c...bd8 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hei:) jeg er lys brun i håret og samboer mørk brun. Lurer på hvorfor vår sønn på snart 1 år er helt blond? Han var mørk da han ble født. Ingen av oss har vært blonde. Min far og onkel var helt blonde som barn, men er nå brun og svart i håret. Kan han ha arvet dette fra min far?Anonymous poster hash: 8c145...d4e Det er svært vanlig at babyer blir født med mørkt hår, for deretter å være lyshårede mens de er helt små. Bare se utover en norsk barnehage - det er ikke så mange av alle de lyse hodene som forblir blonde. Så det som var tilfelle for din far og onkel, kan godt skje med sønnen din også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hei:) jeg er lys brun i håret og samboer mørk brun. Lurer på hvorfor vår sønn på snart 1 år er helt blond? Han var mørk da han ble født. Ingen av oss har vært blonde. Min far og onkel var helt blonde som barn, men er nå brun og svart i håret. Kan han ha arvet dette fra min far?Anonymous poster hash: 8c145...d4e Det finnes ingen matematisk formel som kan beregne hva slags hårfarge barnet får - tilfeldigheter vil alltid spille inn, i i tillegg til arv, naturligvis. Det er jo svært mange barn som er blonde og som blir mer brunhåret som voksne (det sies at naturlig blondiner over 25 ikke finnes ). Vi har to barn, som har gått i "hver sin retning" i forhold til oss foreldre - ene er lysere og har blåere øyne enn den lyseste av oss, den andre har mørkere hår og øyne enn den mørkeste av oss. Vil likevel ikke si de er nærmere besteforeldre enn oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Mannen min har alltid vært ganske mørk (nå er han mest grå da...). Jeg var temmelig lys som barn, har blitt mørkere etter fylte 30 år. Barn nr 1 var veldig lys som liten, særlig om sommeren. Han er tenåring nå, og har fått ganske mørkt hår, men ikke så mørkt som faren. Barn nr 2 var ganske lys som liten. Hun har mørkt blondt hår nå. Barn nr tre hadde rødlig hår som liten, ble etter hvert ganske lys, men har de sist par årene fått mørkere hår, tror kanskje hun er den mørkeste av de tre nå. Alle fire besteforeldre hadde mørkt hår, men min mormor hadde lyst hår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Jeg har aldri vært lyshåret, men begge ungene var helt lys blonde da de var små. Guttungen ble mørk rundt skolestart, jentungen begynner på ungdomsskolen til høsten og er ganske lys ennå, men mørkere enn da hun var liten. Ungenes pappa var også blond da han var liten. Jeg kjenner til en familie med fire barn der to er brunhåret, en svarthåret og en helt lys blond også i voksen alder. Samme foreldre alle fire. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Det finnes ingen matematisk formel som kan beregne hva slags hårfarge barnet får - tilfeldigheter vil alltid spille inn, i i tillegg til arv, naturligvis. Det er jo svært mange barn som er blonde og som blir mer brunhåret som voksne (det sies at naturlig blondiner over 25 ikke finnes ). Vi har to barn, som har gått i "hver sin retning" i forhold til oss foreldre - ene er lysere og har blåere øyne enn den lyseste av oss, den andre har mørkere hår og øyne enn den mørkeste av oss. Vil likevel ikke si de er nærmere besteforeldre enn oss. Du har rett i at det er mange ting som spiller inn. Jeg har også sett at gutt, far og farfar har vært så like at den ene så helt ut som en yngre utgave/eldre utgave av en av de andre. Anonymous poster hash: dff1c...bd8 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ayia Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hei:) jeg er lys brun i håret og samboer mørk brun. Lurer på hvorfor vår sønn på snart 1 år er helt blond? Han var mørk da han ble født. Ingen av oss har vært blonde. Min far og onkel var helt blonde som barn, men er nå brun og svart i håret. Kan han ha arvet dette fra min far? Ja det er godt mulig, men det kan også være at han har arvet blonde gener fra øvrig familie. I min familie er de fleste mørke, og de som har gått fra blond til mørk i tenåra/ som voksne hadde alle mørke øyebryn og vipper også som barn. I vår familie har dette vært så systematisk at det har blitt brukt som indikator når slekta (les: gamle tanter) skal gjette om den lille blir mørk eller lys 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.