Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er i uke 32, babyen har ligget i samme leie i over tre uker nå, så min jordmor vurderte det som at han/ hun har funnet sin stilling..... begynner jo å bekymre meg for setefødsel.

Ser på noen danske sider at vektgrensen for vanlig fødsel er ca. 3500 gram på babyen, mens de her i Norge sier 4500 gram før keisersnitt vurderes.

Hva er den egentlige grensen så sant alt annet er normalt?

Dette er mitt andre barn. Første ble født veldig raskt, helt normalt og veide 3540 gr. tre dager før UL- termin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39261-seteleie-vektgrense/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære MHC!

Du tenker mye på dette! Jeg kan jo ikke garantere deg at småen vil snu seg, men det er gode muligheter for det. De aller fleste snur seg i god tid før fødselen! H*n kan tilogmed snu seg flere ganger ennå før h*n legger seg i fødestilling!

Når det gjelder vektgrense så er vel den på ca 4 kg, men her vil de vurdere og evt ta røntgen av bekkenet ditt og barnet for å være helt sikker. Målinga med ul av barnet har en +/- margin på ca 200 gr.

Du vil automatisk få tilbud om epidural hvis du får setefødsel, og det vil være fødselsleger tilstede under fødselen, ikke bare jordmor. De er også liberale med tanke på keisersnitt når det gjelder setefødsel.

Jeg VET dette fordi jeg ble forespeilet setefødsel selv, men heldigvis har han snudd seg...og det gjorde han mellom uke 37 og 38! Håper bare han holder seg med hodet ned nå da! :-)

Blir spennende å følge med deg, men jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for dette ennå. Men det er jo greit å tillegge seg informasjon.

Lykke til!

Klem lyon 39+1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39261-seteleie-vektgrense/#findComment-148631
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

I Norge opereres det vanligvis med en grense på 4500 gram når deg gjelder vaginal fødsel i seteleie. Imidlertid har man etterhvert blitt mer liberale i forhold til keisersnitt hvis mor er svært lite innstilt på normal fødsel. Det er ennå sjangser for at barnet ditt kan snu seg. Hvis det ikke har gjort det innen 34 uker hvis du er førstegangsfødende eller 36 uker hvis du er flergangsfødende, kan du regne med at du blir vurdert hos spesialst og får god anledning til å planlegge hva som er best for både deg og barnet. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39261-seteleie-vektgrense/#findComment-148679
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...