Gå til innhold

Herpes eller?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en kvinne på 65 år som har en stadig tilbakevendende plage som jeg ikke finner ut av. Den dukker opp når jeg har hatt (eller har) store påkjenninger, fysiske eller psykiske, eller når det er influensavirus i omløp. Det arter seg sånn at jeg får vondt i magen og i spiserøret; det kjennes som om jeg har drukket syre, og tarmene blir utspilte og ømme. Dvs at hele mageregionen er øm og opphovnet. Jeg kan også se små blemmer bakerst i svelget, dog ikke på samme måte som ved en vanlig halsinfeksjon da man er rød og hoven i halsen. Jeg blir samtidig skikkelig dårlig og føler meg nedfor. Det hele går vanligvis over i løpet av noen dager eller en ukes tid. Nå er det slik at jeg har herpesviruset i kroppen. Det startet for 30 år siden med et sår ved albuen. Før dette hadde jeg en episode med helvetesild i nakken på samme side, og den daværende legen min mente da at det kunne være en sammenheng. De senere år har jeg også hatt noen utbrudd genitalt, men det har ikke vært så kraftig eller smertefullt som dette med magen. Så spørsmålet er: Kan det være herpesviruset som herjer i tarmene mine? Er det i så fall bekymringsfullt? Og kan jeg gjøre noe med det? Takknemlig for en oppklaring.

Vennlig hilsen Anne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392670-herpes-eller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er selvfølgelig ikke mulig å stille noen diagnose uten undersøkelse og uten å ha klarlagt en del spørsmål. Men jeg kan forsøke å si noe, som du kan muligens ha nytte av.

For det første, så tror jeg ikke at dine problemer har noe med herpesvirus-infeksjon å¨gjøre. Det er meget vanlig at folk har herpes virus i seg. Det er regelen, at etter gjennomgått herpesinfeksjon forblir viruset i kroppen for resten av livet. Det hender at disse virus, som vanligvis ligger der latent<( sovende) uten symptomer, blir reaktivert og forårsaker utbrudd. De arter seg, stort set som lokale blemmer, som sprekker etterhvert og til slutt tørker inn. Det er ikke uvanlig at de er smertefulle, selv etter at blemmene er borte. Det er mange steder i kroppen de kan forekomme, både omkring munn og i gen italia. Men i halsen er det, så vidt jeg vet, praktisk talt aldri. Jeg tviler på det at symptomene fra spiserøret eller magen skyldes herpes. De forårsaker ikke symptomer som du beskriver. Heller ikke virus som forårsaker helvetesild (Varicella zoster virus) vil jeg tro på. Det er et annet, om enn beslektet virus, som også forblir i kroppen etter gjennomgått førstegangsinfeksjon, som er vannkopper.

Jeg har egentlig ikke noe fornuftig forslag hva som er årsaken til dine symptomer. Det jeg vil anbefale at du søker lege som kan undersøke deg NÅR DU HAR SYMPTOMER, slik at han/hun kan se på forandringene. Da kan det tas prøver som kan bekrefte mistanke. Uten undersøkelse og prøver kommer jeg ikke lenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392670-herpes-eller/#findComment-3480185
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...