Gå til innhold

forskjell på å blande og bry seg?!

Anbefalte innlegg

jeg har en bestevenninne som kanskje trenger at noen bryr seg.

Jeg bryr meg veldig mye om henne, men jeg vil nødig blande meg i saker som jeg ikke har noe med, dersom hun fikser opp på egenhånd.

Saken er den at venninnen min og samboeren har vært sammen og bodd sammen i to år.

Og det har hendt mer enn tre ganger i løpet av den siste måneden at venninnen min har ringt meg og lurt på om vi kan "avtale" slik at hun skal treffe meg etter jobben og ikke behøver å dra rett hjem til samboeren. Hun ber meg holde meg til denne historien om at vi skal ut å shoppe eller noe, hvis samboeren spør. Og så forteller hun at hun vil være alene.

Og jeg ble selvsagt bekymret da dette gjentok seg gang på gang.

Derfor betemte jeg meg for å sjekke om hun virkelig dro dit vi hadde avtalt og om hun virkelig var alene. Og det var hun. hun satt i timesvis alene på en cafe. for å hale ut tiden til hun måtte hjem.

Jeg har veldig vondt av henne, for jeg kjenner selv samboeren hennes og vet at han både er manipulativ og usympatisk.

Han var helt gal etter henne før de ble sammen, men hun likte ham egentlig ikke. Så ble de sammen da jeg fikk meg kjæreste og vi ikke var så mye sammen som før.

Venninnen min har fortalt meg at han både sjekker mobilen hennes for sms og samtaler, (tilfelle hun har en annen!)

Han kan vekke henne midt på natten og anklage henne for at hun har et forhold til en annen og til tider vært ganske røff fysisk.

Jeg er veldig redd for venninnen min. Hun har fortalt meg alt dette selv og hun sier hun trenger tid til å tenke over hva hun vil med livet sitt.

Det kan nesten virke som om hun skyver meg ut, for vi ringes hver uke og avtaler gjerne å spise sammen, og så avlyser hun i siste liten.

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe eller gjør jeg alt jeg kan for henne ved å være der når som helst?!

Fortsetter under...

Skjønner veldig godt at du føler at du ikke kan blande deg inn .. men likevel, det som du har beskrevet mener jeg er god nok grunn til å ta en alvorlig prat med henne. Kan godt være hun blir irritert i begynnelsen, at folk ikke skjønner sitiasjonen .. jeg kan likegodt si med en gang at jeg har vært borti samme sak selv, kjenner meg igjen som venninna di. Jeg skjønte ikke helt selv hvor utrolig teit det er at man finner på diverse historier for å slippe unna kjærestens raseri eller beskyldninger om ditten og datten .. allierte meg med venner for å ha 'samme alibi' .. da jeg ble konfrontert med dette, og folk sa at dette faktisk ikke var en ting som var normalt i kjæresteforhold .. fikk jeg totalt panikk, beskyldte de fleste for å ikke kjenne han, ikke ville meg vel etc ..

nå i ettertid ser jeg virkelig at vennene mine brydde seg, og de så mye mer enn det jeg trodde. jeg er så glad for at de etter hvert fikk meg til å åpne øynene - det er IKKE normalt å ha det slik som jeg eller venninna di har det! Støtt henne, og prøv å få henne til å innse at .. et sunt forhold er ikke det hun har nå. blir nok vanskelig i begynnelsen - men jeg håper for hennes skyld at hun kan komme seg inn i et normalt forhold etter hvert.

Du bør snakke med henne, det er ikke å blande seg, men å bry seg!

Bare vær der, men la henne være i fred. Det nytter ikke hva du vil/mener uansett. La henne få litt tid og som sagt være i fred, men vær der - det er alltid godt å vite at noen tenker/bryr seg om. Ikke mas. Livet er komplisert og jeg tipper hun har det ille nok om ikke venner skal fortelle henne hvor stolen skal stå.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Vær varsom med å involvere deg i hennes parforhold, dersom hun ikke ber om råd.

Jenter liker å spille rollen som hobbypsykolog. Det fører ofte lite godt med seg. Fortsett å være støttende venninne. Gjør noe aktivt sammen. Det kan fremme positiv tenkning. Venninnen din trenger å få selvtillit og tørre å bestemme mer over seg selv.

Du kan bry deg ved å ikke la deg blande inn i dette.

Hvis du nekter å bli med på sånne avtaler, ved å si at du ikke skjønner at det skal være nødvendig, så vil hun muligens tenke seg om hva hun driver med.

Med sånne avtaler støtter du henne i en feil retning, og det vil du sikkert ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...