Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har har vært hos lege i dag og fått beskjed om at jeg har bihulebetennelse. Ingen tvil for dette er vondt. Vi ble enige om at jeg skulle se det an noen dager og vente med pencelin ( fikk resept) jeg skulle bruke nesespray og paracet mot smerter og ubehag. Fikk sykemelding ut uka .

Jeg er gravid i uke 22 og legen mente derfor at jeg måtte ta det helt med ro.

Nå sier en kollega at hvis du får bihulebetennelse og er gravid er det vanskelig å bli kvitt og at jeg må behandles raskt. Stemmer dette ?? Jeg er også usikker på om det er farlig for barnet å ta pencilin ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39286-bihulebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Din kollega har tildels rett i at bihulebetennelser ofte kan være litt vanskelig å behandle hos gravide. Dette fordi slimhinnen i nesa og i bihulene kan være litt ekstra oppsvulmet p.g.a. hormonpåvirkningen fra svangerskapet. Har du alle symptomer på bihulebetennelse, får du vurdere om det er lurt å begynne med behandling nå. Snakk gjerne med din lege om dette hvis du er i tvil. Det er uansett lurt å få skylt nesen/bihulene skikkelig. Kok gjerne opp vann tilsatt salt (en teskje salt på en liter vann) og trekk inn så mye du orker. Da har du gode forutsetninger for å få skylt bihulene før betennelsen setter seg skikkelig. Du kan være trygg på at du ikke har fått noen type penicillin som kan være skadelig under svangerskapet. God bedring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39286-bihulebetennelse/#findComment-148684
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...