Gjest Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Hei! Dame på 39 her. Jeg lurer på hva du mener/vet om DHEA /Dehydroepiandrosterone i forhold til å bedre eggkvaliteten? Jeg ser at i mange land blir det anbefalt til kvinner i alder +/- 40 som prøver å bli gravide, og som sliter med eggkvalitet og/eller "diminished ovarian reserves", og at effekten er god. Det hevdes at kvaliteten på eggene bedres og at flere blir gravide, og faktisk at man ser lavere rate av spontanaborter mm. Jeg har lest noen studier som kommer i konflikt med disse gode nyheter, der det hevdes at DHEA kan ha motsatt effekt. Faktisk gjøre eggkvaliteten dårligere, redusere sjansen for graviditet osv. Jeg ønsker å vite hva du mener om DHEA for å bedre eggkvaliteten, kan det gjøre mer skade enn nytte osv. Det selges over disk i mange land, og jeg ønsker å begynne på dette om det kan være en mulighet, om enn liten, for at det bedrer sjansen for graviditet. Jeg er ikke i perimenopause eller slikt, men sliter med å bli gravid pga eggkvalitet/alder. Takk for svar. Mvh dame 39 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/393042-dhea/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Det diskuteres meget i fagmiljøet om behandling med DHEA bedrer forholdene ved ‘aldrende egg’. Noe kunne tyde på at det øker sjansen for graviditet og reduserer abortrisiko, mens noen har påvist færre egg (i prøverøsforsøk). Mest forskning er gjort i forb. med prøverørsprosjekt (IVF). Her anbefales behandling med 25 mg x3 i minst 2-3 måneder før IVF-forsøk. Du må være oppmerksom på at det DHEA som bestilles over nettet kan være av ymse kvalitet, kanskje det var best å kontakte et senter for barnløshet? Jeg vet at noen har fått DHEA fra utlandet på registreringsfritak. Husk også å bruke folat. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/393042-dhea/#findComment-3483481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.