Gå til innhold

Styrking av kroppens immunforsvar

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg har de siste 2 årene slitt med ulike typer virus- og bakterieinfeksjoner, alt fra hovne lymfeknuter i halsen & feber (fikk beskjed fra legen at dette var pga bakterier), til hyppige herpesutbrudd både på munnen og andre steder på kroppen. Har ikke hatt intime forhold siden 2006 og aldri hatt sånne plager, så jeg forstår ikke hvor dette kommer fra.

jeg lurer på hvordan jeg kan styrke immunsystemet mitt? tror du at joghurt med hakket hvitløk kan hjelpe noe hvis det tas hver dag, slik at jeg ikke får disse infeksjonene så ofte ? går nå på valtrex 1 x 500 mg daglig for å forhindre utbruddene som begynte i oktober 2012 og siden det har de kommet hver måned. håper at dette gir seg etter hvert. moren min fikk utbruddene på akkurat de samme stedene som jeg, og i samme tidsrom. men hun har ikke hatt flere plager etterpå. mulig jeg ble smittet av henne, hvis hun ved en feil tok mitt håndkle ...

og til slutt, lurer jeg på om en blodprøve kan vise om man har HSV 1 eller HSV2, eller må det tas stikkprøver når utbrudd kommer? hvor pålitelige er disse prøvene hvis de tas hos legevakta? hvordan er fremtidsutsiktene, jobber forskere med å finne medisin som kan bekjempe herpes? har lest at 90 % er smittet med viruset, og stadig flere har HSV2, så mange som 1 av 3. dette er jo skremmende høyt :)

håper på raskt svar. hilsen fra oppgitt jente

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393049-styrking-av-kroppens-immunforsvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Det er ikke umulig at du har en noe svekket immunforsvar, etter det du beskriver, med stadig gjentatte bakterielle og virale infeksjoner, Jeg synes at du bør kunne få undersøkt dette nærmere for å se om det er virkelig tillfelle. Da bør du få en henvisning til en spesialist i infeksjonssykdommer, helst en infeksjonsiommunolog. Det er ikke så godt å gi råd om hvordan du kan styrke immunforsvaret. Joghurt og hvitløk skader neppe, men og de har noen styrkende effekt er jeg mer i tvil.

Det er mange muligheter til å bli smittet med herpes. Som du helt riktig sier er flertallet av oss er smittet og er bærere av herpesvirus. Viruset kan overføres ved klem, kyss, eller annen nærkontakt, også med sexkontakt (flertallet av disse er herpes type 2).Enkleste måten å avgjøre om det er type 1 eller 2 er ved å påvise viruset fra et utbrudd, men det er mulig også indirekte i blodprøve. Blodprøven kan tas hos fastlegen, også prøve fra utbruddet. Det er mulig å overføre smitte også uten at du har symptomer. Viruset sitter igjen i nervecellene etter infeksonen, og blir der for resten av livet. Hos noen blir de aldri reaktivert, og aldri nye utbrudd. Hos andre, som hos deg, er det stadig nye utbrudd. Mulig at det har noe med immunforsvar å gjøre. Forebyggende behandling med f. eks. Valtrex kan, i beste tilfelle dempe symptomene, eller redusere utbruddshyppigheten, men den fjerner ikke viruset

Det foregår en masse forskning om herpesvirus og infeksjoner de forårsaker, men jeg tror at problemet med å fjerne de latente virus er meget vanskelig og det er langt frem til det er løst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...