Gå til innhold

Samlivsbrudd - noen som kan hjelpe

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen som kan hjelpe litt.

Min søster er midt i en seperasjon, de har 2 barn sammen. Det er min søster som vil ut og vil derfor ikke stille for høye krav til sin mann.

Mot sin vilje har hun gått med på delt foreldrerett, en uke hver. Dette pga frykten for at faren skal få full foreldrerett siden det er hun som vil ut.

Videre har hun sendt søknad til trygdekontoret om støtte, en ekstra barnetrygd. Er det slik at den som søker får dette uten videre? De har forsåvidt blitt enige om at hun skal få barnetrygden siden han skal ha både huset og bilen.

Begge er de i fulle jobber, de har begge ca 200.000 i brutto årslønn.

Er da andre trygder/støtte hun kan ha rett på?

Hun sliter veldig økonomisk nå, hun har de siste ukene bodd sammen med meg i min lille leilighet, men flytter antakelig til helgen. Men da må hun innen fredag betale depositum på leiligheten hun skal leie. De siste oppsparte kronene de hadde har han brukt på å ordne til leilighet i huset (for utleie - for å klare å sitte med huset alene).

De har ennå ikke vært til mekling, da det er vanskelig å få kontakt med folkene for å avtale time.

Er det fritt frem å inngå avtaler seg imellom? Ingen lover og regler man må forholde seg til? Skifte o.l. Han sier at om de skal foreta et skifte, vil han sette huset over på barna, og da er det ingenting hun kan gjøre.

Pr. idag har de jo hus og bil sammen, kjøpte hus for 1 år siden. Har ca 1,4 mill. i felles gjeld. Hun skal få ta med de møblene hun måtte ønske bare han får huset og bilen. Samt at han lover å skaffe henne hvitevarer når hun en gang i fremtiden trenger det. (hun skal leie møblert nå).

Er så fortvilende når hun må starte helt på bar bakke. Han sitter jo med alle verdiene, selvsagt også gjelda, men alt fra teskje og sengtøy til fjernsyn, hvitevarer, ferieutstyr osv har jo han.

Han, og forsåvidt hun også, mener de har kommet fram til en fin avtale så lenge hun får barnetrygda. Hun skal visstnok 'tjene' på dette på sikt.

Videre, er det slik at når man har 50/50 omsorg, vil man da bli lignet i skatteklasse 2 bare hvert annet år? At de nå må bli enige om hvem som skal 'starte' i klasse 2? Og vil man da bli lignet for hele inneværende år eller halve?

Huff, mange spørsmål dette, håper noen har giddet å lest så langt, og har gode råd å komme med, for dette sliter virkelig!

Jammen ikke lett å få opplysninger om hva man har krav på og hvordan alt skal ordnes.

Til opplysning så vil hun helst ikke kontakte advokat (har vel rett på fri rettshjelp) men er redd det muligens vil skape oppstyr, noe hun vil unngå da hun ikke har den største støtte fra våre foreldre.

Jeg vil så gjerne hjelpe henne, men vet ikke hva jeg kan gjøre da jeg ikke kjenner reglene på dette området.

Håper på noen gode råd og oppmuntrende ord til min søster.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39305-samlivsbrudd-noen-som-kan-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

OJOJOJOJ

Jeg er redd din søster er helt på jordet her og er i ferd med å bli RUNDLURT av sin mann.

1) Han kan ikke kreve delt omsorg hvis ikke din søster vil. Det har intet å so hvem som vil ut av ekteskapet.

2) Økonomi : Skaff en advokat. Jeg kan ikke kommentere alt det du har skrevet da alt er feil. De skal dele fellesbo, det gjelder hus, bil, innbo og gjeld. Om nødvendig kan din søster kreve dette solgt. Hvis huset er kjøpt felles, eier de det begge to. De eier alt innboet også sammen.

De de ikke eier sammen er ting de hadde med seg inn i ekteskapet. Det skal skjevdeles.

Barnetrygd : Barnetrygden følger barna!!!

Dette er den verste løsningen jeg noengang har hørt om og er litt i tvil om dette kan være fakta.

Råd : Skaff en god advokat, det koster circa 20.000.-, din søster er i ferd med å bli svindlet for flere hundre tusen så det er en god investering.

Gjest Nordmann

Anbefaler på det sterkeste at de går til mekling og at de sørger for skriftlige avtaler ang,. barna. Regarere på at du sier hun ikke vil ha delt bosted av frykt for at han da kan få hovedomsorgen. Det er barnas beste hun skal tenke på - og det betyr like mye samvær med mor og far.

Ved delt bosted anbefaler jeg sterkt at barna har bostedsadresse på hvert sitt sted (om de har to barn). Dermed har de krav på skatteklasse 2, fordi foreldrene registeres som enslige forsørgere.

De har krav på en ekstra barnetrygd ved delt bosted-ordningen.

Derfor må de straks gå til folkeregisteret og registere barna på den gunstigste måten for å få skatteklasse 2 - og så til trygdekontoret for å få en ekstra barnetrygd.

Så skal han betale henne ut av huset. Greit de har 1,4 mill i gjeld - men om huset er verdt f.eks 1,8 mill skal hun ha halvparten av det overskytende - i dette tilfellet 200.000 kroner. Videre skal innboet deles i to.

Anbefaler ikke at hun skal vente på at han skal kjøpe henne hvitevarer. I stedet bør han betale henne ut på alt dette nå. Han kan nemlig finne på å ombestemme seg om noen måender og da sitter hun der.

Å ta kontakt med advokat kan være lurt for henne, slik at alle hennes rettigheter sikres. Her er mange fallgruver. Hun har muligens krav på fri rettshjelp, om hun tjente mindre enn 170.000 i fjor.

Mail meg gjerne. Jeg har bitter erfaring med dette gitt.

[email protected]

Neinei, dette var ille. Jeg er langt på vei enig med mye som er sagt, men kan jo gjenta noe.

Hun MÅ IKKE være redd for å lage bråk ! Ingen andre enn mannen hennes tjener på at hun sitter der og leker "snill pike" fordi hun har dårlig samvittighet. Dessuten er det slett ikke å lage bråk å kontakte en advokat. Hun skal da bare spørre om råd, mannen trenger ikke å få vite at hun har gjort det engang, hvordan kan det skape bråk ? Forøvrig er grensen for fri rettshjelp nå ca. 210000 i året. Alt det du sier om økonomien lyder ytterst suspekt, og bør vurderes av en fagmann.

Angående delt omsorg, så har det _ingenting_ å si hvem som gikk, for hvem som får daglig omsorg for barna. Det skal din søster bare glemme, og tenke på hva som er best for barna. Skulle hun holde på avtalen om delt omsorg, er det som Nordmann sier, best om de på papiret tar ett barn hver, så blir de enslige forsørgere begge to.

Men først og fremst: Skaff hjelp. Hun har ganske enkelt ikke noe valg.

Hun er i ferd med å gjøre store feil som kan ha konsekvenser for henne og barna resten av livet.

Kontakt noen som kan hjelpe dem med å sette opp en god avtale:

http://www.gulesider.no/gsi/index.jsp?soktype=1&sort=1&spraak=1&avansert_sok=0&bransje=Familieverntjenester&firma=&fylke=00&bkode=16840&sok2.x=26&sok2.y=5

Gjest jente 31

OJOJOJOJ

Jeg er redd din søster er helt på jordet her og er i ferd med å bli RUNDLURT av sin mann.

1) Han kan ikke kreve delt omsorg hvis ikke din søster vil. Det har intet å so hvem som vil ut av ekteskapet.

2) Økonomi : Skaff en advokat. Jeg kan ikke kommentere alt det du har skrevet da alt er feil. De skal dele fellesbo, det gjelder hus, bil, innbo og gjeld. Om nødvendig kan din søster kreve dette solgt. Hvis huset er kjøpt felles, eier de det begge to. De eier alt innboet også sammen.

De de ikke eier sammen er ting de hadde med seg inn i ekteskapet. Det skal skjevdeles.

Barnetrygd : Barnetrygden følger barna!!!

Dette er den verste løsningen jeg noengang har hørt om og er litt i tvil om dette kan være fakta.

Råd : Skaff en god advokat, det koster circa 20.000.-, din søster er i ferd med å bli svindlet for flere hundre tusen så det er en god investering.

Helt enig med alle de andre som har svart deg. Din søster er i ferd med å gkøre noe hun muligens kommer til å angre på resten av livet.

Dette høres rett og slett helt sprøtt ut! Hun kan da ikke sette seg i denne situasjonen fordi hun har dårlig samvittighet! Hun har full rett til å bryte et ekteskap og hun skal ha alt hun har krav på.

Når det gjelder barna, må en tenke på barnas beste. Hvis delt foreldrerett er det beste for barna, så gå for det.

Men jeg råder også din søster til å kontakte advokat. Hun har ikke noe annet valg.

Lykke til.

Hilsen

Annonse

Kjedelige greier det der...hadde jeg vært henne, hadde jeg uten tvil snakket med en advokat, og samtidig søkt om fri rettshjelp.

Hun må søke om ei ekstra barnetrygd, evt et ekstra småbarnstillegg om noen av barna er mellom 1 og 3 år. Hun må også søke om overgangsstønad som er på 7918 kroner, og hun må fremsette bidragskrav fra faren. Dette sendes også til Trygdekontoret. Hun er garantert minst 1163 kroner pr barn (om jeg ikke husker helt feil...)

Ring Trygdekontoret, be om å få snakke med en rådgiver som kan fortelle om stønader og rettigheter for en aleneforsørger. Bor du i Oslo? RIng til Stovner, de er utrolige til å hjelpe! Jeg er nemlig midt oppi det selv, sender inn alle papirer i dag (og FOR ei papirmølle...*sukk*), og siden jeg ikke får til å prate ordentlig med de sure folka på Trygdekontret der jeg hører til, ringte jeg Stovner. Der var de veldig behjelpelige!

Mora får automatisk foreldreretten til barna om ikke annen avtale er inngått og skrevet under.

Når hun er alene med ansvaret for barn under 18 år, kan hun søke om bostøtte. Hun må skynde seg (også dette fra Trygdekontoret - sknadspapirene får hun derfra!), for fristen for neste periode er i desember en gang. Bostøtten utbetales i tre terminer - januar til april, mai til august, og september til desember. Man kan maks få 21000 utbetalt til bostøtte over en fire-månedersperiode.

Sammen med søknad om bostøtte, må hun legge ved en kopi av husleiekontrakten sin.

Hun kan også søke om stønad til barnetilsyn, der maksimumsbeløpet for 2001 er 2496 pr måned for ett barn, 3256 pr måned for to barn, og 3690 kroner pr måned for tre eller flere barn. For å gjøre dette, må hun være aktiv arbeidssøker, eller ha arbeid eller utdanning utenfor hjemmet. Denne stønaden gis vanligvis til barnet har fullført fjerde skoleår.

Hva mer er det å tenke på da... jeg kommer ikke på resten i farta, men skal komme tilbake med mer om jeg har glemt noe.

Håper jeg var litt til hjelp, iallefall.

Hun får ikke overgangsstønad om hun er i full jobb, om hun tjener over 250 000. Det er da det går i null, tror jeg.

Om hun tar begge barna (det beste for barna er å ikke bli delt! De trenger tryggheten i hverandre...), skal hun ha 18% av farens lønn i bidrag.

Kjedelige greier det der...hadde jeg vært henne, hadde jeg uten tvil snakket med en advokat, og samtidig søkt om fri rettshjelp.

Hun må søke om ei ekstra barnetrygd, evt et ekstra småbarnstillegg om noen av barna er mellom 1 og 3 år. Hun må også søke om overgangsstønad som er på 7918 kroner, og hun må fremsette bidragskrav fra faren. Dette sendes også til Trygdekontoret. Hun er garantert minst 1163 kroner pr barn (om jeg ikke husker helt feil...)

Ring Trygdekontoret, be om å få snakke med en rådgiver som kan fortelle om stønader og rettigheter for en aleneforsørger. Bor du i Oslo? RIng til Stovner, de er utrolige til å hjelpe! Jeg er nemlig midt oppi det selv, sender inn alle papirer i dag (og FOR ei papirmølle...*sukk*), og siden jeg ikke får til å prate ordentlig med de sure folka på Trygdekontret der jeg hører til, ringte jeg Stovner. Der var de veldig behjelpelige!

Mora får automatisk foreldreretten til barna om ikke annen avtale er inngått og skrevet under.

Når hun er alene med ansvaret for barn under 18 år, kan hun søke om bostøtte. Hun må skynde seg (også dette fra Trygdekontoret - sknadspapirene får hun derfra!), for fristen for neste periode er i desember en gang. Bostøtten utbetales i tre terminer - januar til april, mai til august, og september til desember. Man kan maks få 21000 utbetalt til bostøtte over en fire-månedersperiode.

Sammen med søknad om bostøtte, må hun legge ved en kopi av husleiekontrakten sin.

Hun kan også søke om stønad til barnetilsyn, der maksimumsbeløpet for 2001 er 2496 pr måned for ett barn, 3256 pr måned for to barn, og 3690 kroner pr måned for tre eller flere barn. For å gjøre dette, må hun være aktiv arbeidssøker, eller ha arbeid eller utdanning utenfor hjemmet. Denne stønaden gis vanligvis til barnet har fullført fjerde skoleår.

Hva mer er det å tenke på da... jeg kommer ikke på resten i farta, men skal komme tilbake med mer om jeg har glemt noe.

Håper jeg var litt til hjelp, iallefall.

Det er bare en hake. Sånn som sister beskriver det, blir ikke søsteren hennes enslig forsørger. Derfor har hun ikke rett til noe av dette, og det er det som er bakgrunnen for forslaget om å dele barna. I praksis vil de selvfølgelig være sammen hele tiden likevel. Hvis man synes annenhver uke er ok, da, hva som er best for barna er det foreldrene som er nærmest til å avgjøre.

Forøvrig tar du feil i at moren automatisk får omsorgen hvis de ikke blir enige om annet. De _må_ bli enige, hvis ikke må retten bestemme for dem.

Gjest Nordmann

Hun får ikke overgangsstønad om hun er i full jobb, om hun tjener over 250 000. Det er da det går i null, tror jeg.

Om hun tar begge barna (det beste for barna er å ikke bli delt! De trenger tryggheten i hverandre...), skal hun ha 18% av farens lønn i bidrag.

Det er en grov feil i det som står i en av svarene her at mor automatisk får hovedomsorgen ved brudd om de ikke klarer å bli enige. Dette skjer kun i et tilfelle - der foreldrene ikke har signert skjemaet for delt foreldrerett.

Blir foreldrene ikke enige, må saken videre til fylkesmannen eller rettssapparatet. Her vil dommen bli at en får hovedomsorgen uansett - de har ikke lov til å dømme delt bosted.

Det absolutt beste rådet er uansett: Kontakt advokat.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Jeg skjønner at søsteren din sliter og at du vil hjelpe henne. Dere får mange svar og tips fra andre brukere her.

Jeg vil råde deg, men kanskje mest din søster, å besøke trygdekontoret. Hent brosjyrer og info der.

Det kan også bestilles time for personlig samtale på trygdekontoret. Gratis hjelp.

Par som er gift og har barn under 16 år, må til foreldremekling før separasjon innvilges av Fylkesmannen. Slik mekling skal gis innen 14 dager. Ring Familiekontoret i distriktet for info om aktuelle meklere for din søster.

Artikkelen "Foreldreansvar, daglig omsorg og samvær" står å lese under Fakta.

Samlivsbrudd er slitsomt. Mange praktiske

forhold skal endres. Mer slitsomt er det indre arbeidet, med å bryte opp og starte på nytt. Bruk nok tid til å tenke gjennom viktige avgjørelser. Den obligatoriske foreldremeklingen er en god anledning til nettopp det.

Tusen takk for alle svarene, blir rent rørt jeg.

I kveld skal vi sette oss ned å prate litt, jeg skal gå igjennom alle svarene her en gang til å prøve å legge det fram for henne på en positiv måte. Føler ofte jeg blir litt negativ til det hele og er redd for å skyve henne unna, hun er så sår nå.

Skal prøve å overtale henne, nok en gang, til å søke profesjonell hjelp, men føler vel hun egentlig bare vil komme videre. Det er så mye å ordne nå, det ene avhenger liksom av noe annet.

Jeg synes jo selv at det høres helt vilt ut denne måten de har tenkt å gjøre ting på, så det var godt å høre at andre er enige med meg.

Jeg skal iallefall gjøre mitt beste for å få henne til å søke hjelp, så får vi håpe det ordner seg til det beste.

Tusen takk til dere alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...