Gå til innhold

Om utvidet barnetrygd - delt bosted.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I ca tre mnd etter formell separasjon kommer vi trolig til å bo i huset annenhver uke med barnet og annenhver uke på hver vår "hybel". Kan man få utvidet barnetrygd da?

Dere får en ekstra barnetrygd, den blir fordelt mellom dere. Så lenge dere deler 50/50. Hvordan den fordeles vet jeg ikke, om den deles i to eller dere får barnetrygd annen hver måned eller whatever. Hos oss har jeg hatt hovedansvaret hele tida, så det er jeg som får vanlig barnetrygd + den ekstra barnetrygda.

Dere får en ekstra barnetrygd, den blir fordelt mellom dere. Så lenge dere deler 50/50. Hvordan den fordeles vet jeg ikke, om den deles i to eller dere får barnetrygd annen hver måned eller whatever. Hos oss har jeg hatt hovedansvaret hele tida, så det er jeg som får vanlig barnetrygd + den ekstra barnetrygda.

Ja, slik jeg leser info hos NAV kommer jeg til å få utvider barnetrygd hvis hovedomsorg, mens sum av vanlig + utvidet (Dvs dobbel for oss pga kun ett barn) likedeles hver mnd ved delt omsorg. Altså får vi én barnetrygd hver.

Så hvis vi har hver vår bolig som barnet bytter på å bo i - en uke hos hver - får hver av oss én barnetrygd pr mnd.

Men får vi det også de tre månedene (eller hva det blir) hvor barnet bor på samme sted mens vi foreldre flytter ut og inn og ellers bor på "hybel"? Finner ikke noe om akkurat det.

Men har venner som har byttet på å bo i tidligere felles bolig i opptil to år. Rart om ikke de skulle fått utvidet barnetrygd samme periode.

Er jo bare tre mnd for oss da. Så kun 3000 kr ekstra på oss til sammen. Men greit å vite. Særlig ettersom også særfrardraget er knyttet til de månedene man har utvidet barnetrygd. :)

AnonymBruker

En digresjon:

Hmm...hvorfor får man utvidet barnetrygd om man går fra hverandre????

Hadde skjønt det mer om man var alene, uten en forelder til.

Men man er jo fremdeles to..men med hvert sitt bosted.

Anonymous poster hash: cb6f7...e88

Hmm...hvorfor får man utvidet barnetrygd om man går fra hverandre????

Hadde skjønt det mer om man var alene, uten en forelder til.

Men man er jo fremdeles to..men med hvert sitt bosted.

"Den utvidede barnetrygden til enslige forsørgere skal bidra til å dekke merkostnader en enslig mor eller far har som følge av at vedkommende bor alene med barnet i en egen husholdning."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/otprp/20002001/otprp-nr-57-2000-2001-/6.html?id=123176

AnonymBruker

"Den utvidede barnetrygden til enslige forsørgere skal bidra til å dekke merkostnader en enslig mor eller far har som følge av at vedkommende bor alene med barnet i en egen husholdning."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/otprp/20002001/otprp-nr-57-2000-2001-/6.html?id=123176

Ser skilte defineres som enslige...men de er jo fremdeles to som deler på utgiftene til barna... Skjønner fremdeles ikke logikken. Men, men...

Annonse

Ser skilte defineres som enslige...men de er jo fremdeles to som deler på utgiftene til barna... Skjønner fremdeles ikke logikken. Men, men...

Vel, de fleste skjønner jo at to husholdninger er dyrere enn en, og at utgiftene dermed øker når man ikke lengre bor sammen.

Klart det er logisk.... Da jeg bodde sammen med barnas far, så hadde vi to fulle inntekter og 2 mill i lån - nå har jeg 2 mill i lån alene og en inntekt. Det samme har antagelig far. Vi har begge dårligere økonomi som følge av skilsmissen, og selvagt er det leit at dette går ut over barna som er uskyldige midt oppi det hele. Flott at man får ekstra barnetrygd oppi dette :)

Men hva da med single, uten barn, de får ikke noen støtte selv om de er en husholdning..

Poenget er at barna skal lide minst mulig pga foreldrenes valg.... De ukene jeg er alene uten barn, så bruker jeg nesten ikke penger.. De ukene jeg har barna reiser pengene ut fortere enn jeg rekker å tjene dem :P

Klart det er logisk.... Da jeg bodde sammen med barnas far, så hadde vi to fulle inntekter og 2 mill i lån - nå har jeg 2 mill i lån alene og en inntekt. Det samme har antagelig far. Vi har begge dårligere økonomi som følge av skilsmissen, og selvagt er det leit at dette går ut over barna som er uskyldige midt oppi det hele. Flott at man får ekstra barnetrygd oppi dette :)

Og en ekstra barnetrygd er jo ikke 1000kr pr mnd en gang, så ikke noe å bli rik på akkurat. ;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...