bmt Skrevet 28. november 2001 Del Skrevet 28. november 2001 Hei. Jeg fyller 38 år i februar og venter mitt 3. barn 25 juli. I og med at jeg er definert som eldre vil jeg vel få tilbud om fostervannsprøve. Men den blir jo ikke tatt før i uke 17/18? Vil en trippeltest med stor sikkerhet kunne fortelle om kromoson feil? Hva med morkaketest? Den kan jo tas i uke 10? Jeg har også fått med meg at UL kan, med stor sikkerhet, kan avdekke Downs Sydrom allerede i uke 1. Jeg har ikke fått time hos legen min før jeg er i slutten av uke 9 og føler at jeg jeg må ha gjort meg opp en mening om hvilke prøver jeg trenger/vil ha før jeg kommer dit. Hvor stor er egentlig sjansen for å få barn med skade i min alder? Mine to andre barn er friske og raske og ble født da jeg var 30 og 35år. Taknemmelig for rask tilbakemelding. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39322-fostervannspr%C3%B8veultrippeltestmorkakepr%C3%B8ve/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 28. november 2001 Del Skrevet 28. november 2001 Fostervannsprøven blir tatt i uke 14/15. En morkakeprøve kan gi et like sikkert svar, men jeg vet ikke om du får tilbud om det ? Uansett er abortrisikoen større. Ultralyd rundt uke 11 kan gi en pekepinn, men ikke noe sikkert svar. Det samme gjelder den såkalte trippeltesten. Jeg vanket endel på et amerikansk forum for "eldre" gravide, og der var det nokså negative erfaringer rundt trippeltesten - den gjør altfor mange unødvendig engstelige uten å gi endelige svar. Før eventuell fostervannsprøve får du tilbud om genetisk veiledning, der får du også vite hva risikoen din er for å få et barn med kromosomfeil. Jeg var 38 selv, og tror den lå på ca. 0.8%. Og husk, fostervannsprøve er ikke noe du får tilbud om automatisk. Legen din må sende en søknad hvis du ønsker det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39322-fostervannspr%C3%B8veultrippeltestmorkakepr%C3%B8ve/#findComment-148594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. november 2001 Del Skrevet 28. november 2001 Jeg er enig med Atene - gå på den genetiske veiledningen og bestem deg ut fra det de sier der, om du vil ta fostervannsprøve eller ikke. Der får du snakke med fagfolk som kan vurdere akkurat ditt tilfelle. Hvis du velger å ta prøven, er det lurt å tenke gjennom på forhånd hva dere vil gjøre dersom den viser at noe er galt. For siden den tas så sent, er det ingen tid å miste hvis man skal søke om senabort. Selv om risikoen for kromosomfeil øker i vår alder, er det fortsatt liten. Å femdoble (bare et eksempel) et bitte lite tall, gir fortsatt et lite tall. Selv valgte jeg å ta fostervannsprøve, bl.a. fordi vi uansett ønsket å være forberedt. Prøven gikk greit, ventetiden var spennende, og mitt "kromosommessige normale guttefoster" blir 3 år i mars. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39322-fostervannspr%C3%B8veultrippeltestmorkakepr%C3%B8ve/#findComment-148605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 30. november 2001 Del Skrevet 30. november 2001 Hvis du ønsker å gjennomgå fostervannsdiagnostikk, er første skritt å få time til medisinsk genetisk veiledning, noe din lege vil henvise deg til. Etter en slik samtale med mye informasjon, kan du få gjennomført fostervannsdiagnostikk i uke 15. Uke 17-18 er for seint. Etter en måned vil du få svar på prøven. Det er viktig at man har tenkt i gjennom hva en slik test evt. kan innebære av vanskelige valgmuligheter. Alle kvinner får tilbud om slik test fra det året de fyller 38. Dette fordi man vet at statistisk sett øker mulighetene for å få et barn med Down syndrom fra denne alderen. Abortfaren ved et slikt inngrep er ca 1%. Testen gjør ikke vondt og man kan reise hjem umiddelbart etterpå. Når det gjelder UL diagnostisering av Down syndrom, er det nå funnet en metode hvor man ser på fosteret mellom uke 11 og 14. Her ser man etter om barnet har brusk i nesen. Har den ikke det, er det overhengende stor fare for at barnet har Down syndrom, og man har da muligheten til å få dette bekreftet ved fostervannsdiagnostikk. Det er ikke vanlig at man rutinemessig får tilbud om test fra morkaken i denne sammenheng. Jeg vil anbefale deg å tenke litt over dette. Du behøver ikke ta noen fast avgjørelse før du kommer til din lege i uke 9, i.o.m. at du også får tilbud om genetisk veiledning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39322-fostervannspr%C3%B8veultrippeltestmorkakepr%C3%B8ve/#findComment-148992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.