kronisk_utmattet Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Hei! Jeg er en mann på 26 år, veier omtrent 80 kilo, og er i medium-til-dårlig form. Historie: Når jeg var rundt 16 ble jeg mer og mer sliten, dårligere og dårligere form, trøttere og trøttere i løpet av en lang periode. Jeg klaget noe, men mange rundt meg opplevde deler av det samme - sløve ungdommer som heller satt inne og spilte dataspill istedenfor å fortsette med trening og sport. Dette ble fulgt av dårligere og dårligere hukommelse, og sterkere utmattelse. Søvn så ut til å hjelpe lite, uavhengig av lengde. Sluttet med sport, ble innesitter og spilte mesteparten av tiden. Unngikk skole så mye det var mulig - var så slitsomt å reise til og fra skolen. Holdt karakterene ok ved skippertak i siste liten, og å akkurat ikke bryte prosentgrensen for fravær. Dette forverret seg til jeg var 19-20, og fortsatte igjennom universitetstiden. Arbeidet hjemme så mye som mulig, og beveget meg lite. Gikk opp i vekt. Når jeg var 22 gikk jeg over i fulltidsjobb i utlandet i 3 år, uten mulighet for å \"skulke skolen\", og etter et halvt år knakk jeg sammen og klarte såvidt å holde på jobben. Vondt i ledd, skelett, hode, nakke, hud (lignende influensa-symptomer), fullstendig utmattelse, ingen følelse av uthvilthet ved søvn - selv 14-16 timer. Først da begynte leger å si at jeg ikke bare trengte mer sol, og så nærmere på saken. Fikk øynene opp for at noe kunne være galt - at ikke alle har vondt hele tiden og aldri orker noen ting. Fikk automatisk svar av alle leger: psykologisk. Gikk til psykolog og fikk det svart på hvitt at alt var bra. Gikk til mange spesialister: - Rheumatolog/leddspesialist: 3D-scanning av mesteparten av kroppen, testing for alle mulige fibromyalgier, osv. Ingenting galt. - Mikrobiolog/infeksjonslege: Test for borreliose, flått, lyme disease, plasma-nivåer og alle tenkelige verdier og stoffer kroppen skal ha. Ingenting galt - veldig sunn. B-12-sprøyte fikk jeg kranglet meg til, ingen effekt. - Søvnspesialist: påvist søvnapné, brukte CPAP-maskin i 6 måneder, ble bedre og bedre, så nytt tilbakefall, ingen effekt fra CPAP lenger. Ny diagnose i Norge: ingen søvnproblemer overhodet. - Diverse kostholdsendringer/leger: Endret diett flere ganger, lite effekt. Opplevde mye god effekt ved å spise paleolittisk - en bred diett med mye fett og proteiner, lite karbohydrater og ingen korntyper. Gikk ned 30 kilo, i mye bedre utvendig form, ser mye bedre ut, veldig liten intern effekt. Like vondt, like dårlig. - Pastisk spesialist: skjev nesevegg, operert og rettet opp, ingen bedring. Forverring etter et par måneder, skal inn på ny sjekk snart. - Fastlege i Norge: Prøvde flere forskjellige ting, fysioterapi, mange tester, ingen effekt. Prøvde cipralex, veldig god effekt! Den fjerner en del av smerten, noe av utmattelsen (kan regnererere mer hver natt, føles det ut som), men gjør meg avstumpet og ute av stand til å meditere eller fokusere like godt. Sluttet på cipralex etter anbefaling fra kjærste og fastlege, var vondt å få tilbake all smerten og utmattelsen, og det begynte å påvirke jobb igjen. Prøvde tilfeldigvis marijuana over en lengre periode, og fant nivåer og former for bruk som hjalp på smertene og gjorde meg i stand til å få mer gjort. Bruker det nå som medisin, og hjelper på mye i hverdagen. Har aldri prøvd noe hardere, og har ingen interesse - vil dyrke hjemme selv for å unngå at penger går til kriminalitet. Lar det ikke påvirke andre deler av livet mitt. Symptomer: - Tilfeldige hetetokter - Tilfeldige perioder med svimmelhet, kvalme og tap av matlyst - Pulserende smerter i større muskler: rygg, overarmer og lår. - Vedvarende smerte i nakke, skuldre, hode, ansikt, hud og skelett, minner mye om influensa på sitt værste. Værre ved berøring av huden. - Tap av energi i armer og ben, vanskelig for å reise seg og stå. - Utmattelse som et svakt blodsukkerfall. - \"Tanketåke\", vanskelig å holde på tanker og tankerekker. - Dårlig hukommelse. Andre ting: Etter en ny type aktivitet/trening (hittils jogging, kampsport, ballsport, brettsport, yoga, qi gong) er startet går det 1-3 uker før jeg blir syk på en eller annen måte. Forkjølet, stor forverring i de vanlige symptomene, sånne ting. Dette har skjedd de 7-8 gangene jeg kan huske etter ungdomsårene - jeg har ikke funnet noe som ikke slår meg ut. Jeg har prøvd det meste som kunne passe noen av symptomene mine, både skolemedisin og alternativ medisin, som dronninggele, B12, D-ribose, alle smertestillende jeg kan finne, alkohol (det sluttet å fungere, og skremte meg veldig - ingen forsvar igjen), endring av diett, alt mulig. Så, det har vært en lang prosess, og den er ikke ferdig enda. Kan du hjelpe meg? PS: Du har en mulighet til å endre et liv ved å hjelpe meg med dette - tomlene opp for deg! Tusen takk for at du tar deg tiden, jeg setter pris på alle nye øyne jeg kan få på situasjonen min som mulig, det er ingen som forstår hva det er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/393291-utmattelse-og-smerte-i-10-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Hei, Jeg vet ikke om du med vilje rettet spørsmålet til meg. Mitt felt er infeksjonsmedisin, som jeg har ganske mange års erfarikng med. Men utenfor det har jeg kun begrensede kunnskaper. Din historie er, som du selv sier, ganske lang og komplisert. Det er en umulig oppgave for en som kun har din beretning som grunnlag å nærme seg noen diagnose. Jeg har forsøkt å analysere gjennom dine symptomer med tanke på om noe av dette kan være forårsaket av infeksjoner. Jeg skjønner at andre har også vært inne på tanken i og med du er blitt undersøkt for borrelia infeksjon. Noe av dine symptomer kunne muligens skyldes en langvarig, kronisk infeksjon, hvorav borreliose er en. Men jeg kan ikke skjønne at det finnes noen infeksjon som kan være hovedgrunn til din omfattende sykehistorie. Jeg vil i utganspunktet ikke komme med noen anbefaling om langvarig antibiotika, det finnes ingen dokumentert grunnlag for det. Men en kombinasjon av usunn levemåte, overvekt, dårlig fysisk form, kombinert med psykiske problemer kan muligens være et ugtgangspunkt. Du har forsøkt noe, men ga opp. Hvorfor ikke lage et program, gjerne med kvalifisert hjelp, et program som vil sette igang en positiv spiral. Tenk positivt, spis fornuftig, gjør noe fysisk, glem mariuana eller andre stimulerende stoffer. Jeg vet at det er lettere å si enn å gjenomføre, men det kan være verdt. Men jeg tviler på at du greier det alene, uten hjelp. Du må finne noen, noe som det ble vist på TV, om de overvektige personer. De ble dyttet frem og det hjalp. Jeg må bare avslutte med at dette er langt utenfor mitt fagfelt. Innefor det kan jeg bare si at jeg tror ikke at infeksjoner spiller en vesentlig rolle i din tilstand. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/393291-utmattelse-og-smerte-i-10-%C3%A5r/#findComment-3485881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.