Gå til innhold

Én av tre har lite D-vitamin. Stadig flere testes for D-vitaminmangel Flere dårlige somre på rad kan være årsaken.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fortsetter under...

AnonymBruker

60 prosent av norsk ungdom lider av underskudd på vitamin D, viser en ny undersøkelse. – Overraskende og urovekkende, sier eksperter. Vitaminmangel kobles til en rekke sykdommer.

http://www.aftenposten.no/nyheter/Slar-alarm-om-underskudd-pa-solvitamin-7253313.html#.UeBx4W09Vgo

Er det for lite kunnskap om vitaminer og vitaminmangel blandt folk?

Anonymous poster hash: 007ec...ed5

60 prosent av norsk ungdom lider av underskudd på vitamin D, viser en ny undersøkelse. – Overraskende og urovekkende, sier eksperter. Vitaminmangel kobles til en rekke sykdommer.

http://www.aftenposten.no/nyheter/Slar-alarm-om-underskudd-pa-solvitamin-7253313.html#.UeBx4W09Vgo

Er det for lite kunnskap om vitaminer og vitaminmangel blandt folk?

Men hvem er "ekspertene"? Er det leger eller er det naturmedisinere? Problemet er at man så ofte får høre at det bare er tull at man kan få vitaminmangel når man har et normalt godt kosthold. Andre igjen mener at alle bør ta vitamintilskudd. Hvem skal man lytte til? :/

AnonymBruker

Men hvem er "ekspertene"? Er det leger eller er det naturmedisinere? Problemet er at man så ofte får høre at det bare er tull at man kan få vitaminmangel når man har et normalt godt kosthold. Andre igjen mener at alle bør ta vitamintilskudd. Hvem skal man lytte til? :/

Jeg har forstått det slik at man får i seg de vitaminene som en trenger om man har et godt kosthold, og tar D-vitamintilskudd eller spiser fet fisk + får sol på kroppen. Det er nok de som har et dårlig kosthold som er mest utsatt for vitaminmangel, men det er sikkert også andre faktorer som også kan spille inn.

AnonymBruker

Jeg vet ikke hvem ekspertene er. Og snart blir det sagt det ene og snart det andre. ...

Jeg har også hørt at noen mistenker at melkedrikking fører til beinskjørhet, pga at vi i Norge drikker mye melk og har høy forekomst av beinskjørhet. Men her er kanskje grunnen(!):

Det var for mye A-vitamin i tranen tidligere, og dette kan ha medført lavere bentetthet i 50-60-årene, i følge denne artikkelen. Nå er mengden A-vitamin i tran mindre.

http://tidsskriftet.no/article/1659610

Annonse

Til Anonym bruker (antar du er samme i alle tre innlegg?): Jeg tror det er mye usikkerhet rundt endel av forskningen på vitaminer osv.... Selv tar jeg Omega 3 og en vitamin D-tablett hver dag. Jeg har en kompis som har fått MS. Han har fått beskjed om å ta fem stk D-vitamin hver dag....

AnonymBruker

Til Anonym bruker (antar du er samme i alle tre innlegg?): Jeg tror det er mye usikkerhet rundt endel av forskningen på vitaminer osv.... Selv tar jeg Omega 3 og en vitamin D-tablett hver dag. Jeg har en kompis som har fått MS. Han har fått beskjed om å ta fem stk D-vitamin hver dag....

Takk for svar!

Du har nok rett i at det er mye usikkerhet.

Tar du D-vitamin hver dag hele året? Er det 20 mikrogram D vit?

Jeg tar 20 mikrogram D- vit. pr dag etter at jeg fikk påvist D-vitaminmangel.

Det er fint om din venn som har MS blir bedre av å ta D-vitaminer.

Jeg er bekymret for om jeg kan ha fått for mye vitamin A, pga mye spising av makrell de siste årene, + tran i barndommen (i forbindelse med link i innlegg nr. 6).

Omega 3 + D-vitamin er bedre enn å ta tran.

AnonymBruker

hver gang jeg tror jeg gjør noe sunt (denne gangen Omega 3 og fisk), så kommer artikler som sår tvil.

Alt med måte, er kanskje det rådet som er best :)

Tror omega-3 øker risikoen for allergi hos småbarn

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.11128258

- Fisk er kanskje ikke så sunt

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11099443

Pøh, tull. Dette har ikke med klima å gjøre men kosthold. Aldri har vi hatt bedre tilgang til næringsrik mat enn nå - om man kjøper god mat. Kjøper man halvfabrikata og dytter innpå med lasagne til 19,90, vel, da kan man ikke regne med å få tilstrekkelig næring gjennom kosten.

Seriøst; når ting blir trendy, kanskje spesielt innenfor helse, er det lurt å tenke på om noen tjener godt på "diagnosen"... Selv fikk jeg både påvist candida, "ubalanse i energibanene"  og en rekke andre "tilstander" som årsaken til mine plager - helt til jeg tok en laktosetest og endelig fant ut at jeg ikke tåler laktose. Så enkelt altså, ikke noe hokus pokus - jeg trenger hverken kurer, tilskudd eller tabletter til dyre penger, kun laktosefri kost hehe...

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...