Gå til innhold

Døgnrytme når en er på besøk


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Når vi har gjester sier jeg alltid til dem at de legger seg og står opp når de vil. Man må selvsagt ta hensyn mht. støy når andre sover, men det sier seg selv. Kanskje spiser man heller ikke frokost samtidig, men det er heller ikke verdens undergang.

 

Jeg kan knapt tenke meg et større luksusproblem enn når gjester står opp om morgenen. Sånn sett er svigermor kanskje heldig.

Jeg tror også egentlig at svigermor er temmelig heldig med familien sin ;-) Men det er nok lettere å legge merke til feilene enn det som er bra. Og det gjelder vel begge veier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Nå er det vel ikke alltid slik situasjonen er, når man tar deler av sommerferien hos en pensjonert bestemor?  Det kan like gjerne være vertskapet som nærmest beordrer familien til å komme på feriebesøk, nekter å la gjestene ordne seg frokost selv, selv om de gjerne hadde gjort det - men insisterer på å dekke opp på sitt bestemte tidspunkt som ikke kan diskuteres - og så forbeholder seg retten til å være misfornøyd i tillegg.

 

Hun er antakelig alene der 45 - 50 uker i året og kan gjøre nøyaktig som hun vil.  Det gjør ingen varig skade om hun må tilpasse seg bittelitt den uka hun insisterer på å ha besøk.  De er på ferie, ikke på militærøvelse.  Men som jeg skrev ovenfor - begge parter bør ta alminnelig hensyn til hverandre, og det vil kanskje dempe irritasjonen hvis de blir enige om et fast, avtalt (kompromiss)klokkeslett for frokost.  Min erfaring er i hvert fall at enkelte i den generasjonen reagerer veldig negativt på usikkerhet rundt dagsorden.  Og da blir det litt kræsj når gjestene ønsker litt slappere dagsorden fordi de har ferie. 

Du har nok veldig mye rett i dette, laban!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi skal nok minne deg på dine synspunkter når du om noen år begynner å skrive innlegg om  svigerdatter , -sønn  og barnebarn her på dol. For så trofaste som noen av oss er, så ser jeg for meg at vi doler fra sykehjemmet om en del år ;-)

Det blir nok oldis-dolere av oss etterhvert ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feriedager er kjærkomment for den arbeidende generasjon. Synes også at man la hverandre få litt luft når man bor sammen noen dager, så jeg synes svigermor må la dere få gjøre litt slik som dere vil i ferien deres. En ting som jeg selv har tenkt på at det er viktig å kose seg sammen med den generasjonen man besøker så det ikke bare blir irritasjon over ekstra oppvask, forskjellige meninger etc. Så pass på å tenk ut hva dere vil gjøre sammen med svigermor, for dagene flyr fort. 



Anonymous poster hash: f3121...fd5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også egentlig at svigermor er temmelig heldig med familien sin ;-) Men det er nok lettere å legge merke til feilene enn det som er bra. Og det gjelder vel begge veier....

Jeg tror hun skal være glad for at det er dere og ikke vi som er svigerfamilien hehe ;) Seriøst syns jeg det er unødvendig å legge opp til noe som ikke oppfattes som hyggelig i ferien, og tror dere alle - inkl svigermor - ville hatt det mye hyggeligere om hun greide å slappe av litt. Litt tv-lyd på kvelden og litt romstering på morgenen tolererer vel egentlig alle skulle jeg tro :)

 

Hos oss er det ingen sånne usagte forventninger (kanskje er de gitt opp forlengst!), men både i min og manns barndomshjem dekkes det bord rundt 12. For enkelte (og da uten unntak manns bror, deres eldste og vår jr) er dette dagens første måltid, mens vi andre kanskje har tatt en liten skive eller noe litt tidligere. Kunne en slik ordning hjulpet hos dere? Ps. Vi står selvfølgelig opp alle om vi skal noe spesielt tidlig på dagen...

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg tror hun skal være glad for at det er dere og ikke vi som er svigerfamilien hehe ;) Seriøst syns jeg det er unødvendig å legge opp til noe som ikke oppfattes som hyggelig i ferien, og tror dere alle - inkl svigermor - ville hatt det mye hyggeligere om hun greide å slappe av litt. Litt tv-lyd på kvelden og litt romstering på morgenen tolererer vel egentlig alle skulle jeg tro :)

 

Hos oss er det ingen sånne usagte forventninger (kanskje er de gitt opp forlengst!), men både i min og manns barndomshjem dekkes det bord rundt 12. For enkelte (og da uten unntak manns bror, deres eldste og vår jr) er dette dagens første måltid, mens vi andre kanskje har tatt en liten skive eller noe litt tidligere. Kunne en slik ordning hjulpet hos dere? Ps. Vi står selvfølgelig opp alle om vi skal noe spesielt tidlig på dagen...

Venninna mi sier omtrent det samme - at det er ikke mange som hadde vært så tålmodig og utholdende som det jeg er.... Jeg tviler på at hun hadde godtatt frokost klokka 12, eller klokka 11 for den slags skyld. For henne så er en time bortkastet dersom en ikke gjør noe nyttig, og det bør en helst gjøre helt fra tidlig morgen. Vi er så totalt forskjellige som det går an hun og jeg, og jeg ser bare hele tiden hvordan hun ser ned på hvordan jeg er - og jeg klarer nok ikke å være så ettergivende jeg heller med henne, som jeg var for ti år siden.

 

Løsningen vår har blitt at vi korter ned besøkene, og gjerne deler oss, slik at jeg + de ungene som vil reiser hjem tidligere. Det skal vi også gjøre nå. Så unngår vi kanskje de største konfrontasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løsningen vår har blitt at vi korter ned besøkene, og gjerne deler oss, slik at jeg + de ungene som vil reiser hjem tidligere. Det skal vi også gjøre nå. Så unngår vi kanskje de største konfrontasjonene.

Det skjønner jeg godt - men dumt at hun ikke skjønner at h u n er den største taperen her. Bare en digresjon; Akkurat nå er min jr på eget initiativ på besøk hos mamma og nyter full oppvartning med frokost på senga nå han våkner, middager etter eget ønske hver dag etc. Til gjengjeld får mormor verdens mest galante kafé- og kino-kavaler, masse fine betroelser og hjelp med det hun ikke får til selv. Begge har det kjempekos, og slike opplevelser får man neppe på samme vis om man velger å være kip farmor i oppvekseten vil jeg tro.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Det skjønner jeg godt - men dumt at hun ikke skjønner at h u n er den største taperen her. Bare en digresjon; Akkurat nå er min jr på eget initiativ på besøk hos mamma og nyter full oppvartning med frokost på senga nå han våkner, middager etter eget ønske hver dag etc. Til gjengjeld får mormor verdens mest galante kafé- og kino-kavaler, masse fine betroelser og hjelp med det hun ikke får til selv. Begge har det kjempekos, og slike opplevelser får man neppe på samme vis om man velger å være kip farmor i oppvekseten vil jeg tro.

Jeg skjønner heller ikke at hun ikke fatter at hun blir taperen. Jentene blir lei seg over strenge bestemor, mens de storkoser seg hos min mor, som er mer kose/lese/fortelle-mormor. Eldstemann er en type som passer med både mormor og farmor (han har nok arvet farmorens være- nyttig-gen samtidig som han likner meg og min familie i mye også), så farmor bærer litt over med hans døgnrytme fordi han er så ivrig til å hjelpe til med hennes ting. Det er kanskje mest meg og jentene hun irriterer seg over (+ syvsovingen til eldstemann til halv 10, men han blir da tilgitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal nok minne deg på dine synspunkter når du om noen år begynner å skrive innlegg om svigerdatter , -sønn og barnebarn her på dol. For så trofaste som noen av oss er, så ser jeg for meg at vi doler fra sykehjemmet om en del år ;-)

Ha ha! Sykehjemsdoling - count me in!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha ha! Sykehjemsdoling - count me in!

Synes jeg ser oss, ja :-)

Forslag til tråder?

"Hr Andersen på rom 5 blunker til meg hver gang han ser meg. Er han interessert?"

Anonymous poster hash: 42747...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg ser oss, ja :-)

Forslag til tråder?

"Hr Andersen på rom 5 blunker til meg hver gang han ser meg. Er han interessert?"

Anonymous poster hash: 42747...921

Dette lover bra! :) Mye bedre enn snakk om fordøyelsesmiddel osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere bo hos svigermor? Når både dere og hun irriterer seg slik at det går på trivselen løs, må det tas et par grep. Jeg ville tatt inn på et billig hotell eller aller helst en campingplass i nærheten. Besøk hverandre på dagtid og gjør ting sammen. Men ha morgenene og kvldene hver for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Må dere bo hos svigermor? Når både dere og hun irriterer seg slik at det går på trivselen løs, må det tas et par grep. Jeg ville tatt inn på et billig hotell eller aller helst en campingplass i nærheten. Besøk hverandre på dagtid og gjør ting sammen. Men ha morgenene og kvldene hver for dere.

Må innrømme at det høres helt fantastisk ut. Men det er nok ikke aktuelt for vår familie. Hun ville ha blitt dødelig fornærmet dersom vi ikke ville bo hos henne. Og hun ville absolutt ikke ha kommet til oss dersom hun ikke kunne bo hos oss.

 

Men nå har noen av oss reist hjem, så problem solved for denne gangen. Helt fantastisk å komme hjem til eget hus der JEG bestemmer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare lurer på hva som er så viktig å få gjort mellom 8 og 10 om morgenen mitt i fellesferien? Hva mener hun dere går glipp av ved å sove "så lenge"?

Hadde spesielt datteren her huset blitt tvunget til å stå opp før 11 hadde hun nektet å dra på besøk til besteforeldre ve en senere anledning i ferien. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at det høres helt fantastisk ut. Men det er nok ikke aktuelt for vår familie. Hun ville ha blitt dødelig fornærmet dersom vi ikke ville bo hos henne. Og hun ville absolutt ikke ha kommet til oss dersom hun ikke kunne bo hos oss.

 

Men nå har noen av oss reist hjem, så problem solved for denne gangen. Helt fantastisk å komme hjem til eget hus der JEG bestemmer :-)

Det er ikke lett når så mye følelser er involvert. Vi var litt redde for at min mor skulle ta det ille opp når vi sluttet å bo hos henne. Men hun innrømmet at det hadde blitt for slitsomt å ha oss på besøk (noe vi hadde gjettet, det var grunnen til at vi valgte andre overnattingsalternativer), så hun ble bare lettet.

Dere får tenke på det, og finne en fin måte å legge det frem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...