Gå til innhold

endometrioser?

Anbefalte innlegg

Gjest trengerråd

Kjære doktor! Jeg er en jente på snart 18 år som trenger råd ang endometrioser. Jeg har vært plaget med veldig kraftige menssmerter i to-tre år.Jeg blir helt sengliggenede under 1og andre blødningsdag .Jeg begynner med smerter opp til en uke før blødningen starter,blør kraftig første dag,men 3-4 blødningsdag har jeg ikke ordentlig blod. Da kommer det en brun tykk "villing".Jeg har til tider(vet ikke helt når i syklusen)smerter under samleie.Det er så ille at jeg ikke orker å ha det.Min tante og mor har fått påvist dette hos seg ,ved laproskopi. Men det er ikke alt. For 5 uker siden fikk jeg smerter i siden,hadde masse blod og noen få krystaller i urin.Etter en urografi fant de ikke nyrestein el grus. Tok ultralyd som og var normal. Primærlegen har hintet til at det kan være endometrioser. spm: Tror du jeg kan ha endometrioser som gir meg disse mensplagene, og tror du jeg i såfall kan ha det andre steder i kroppen...? Jeg blir veldig takknemmelig for svar. Har vært inn og ut hos leger og sykehus.Begynner å bli utafor.. På forhånd takk...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39347-endometrioser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jeg er ikke lege, men jeg har/hadde endometriose. Jeg hadde det som deg: veldig store smerter ved mensen og jeg fikk tilslutt konstatert v. lapraskopi at jeg hadde endometriose. Flekkene ble brent bort med laser men smertene ble ikke helt borte. MIn gynekolog anbefalte Microgynom p-piller som jeg skulle gå på i ett, dvs ikke ha menstruasjon på noen år. Dette hjalp meg veldig og endometriosen tørket ut. Da jeg sluttet på pillen (fordi jeg ville bli gravid) fikk jeg helt regelmessige sykkluser og korte blødningsperioder uten smerter (noe jeg IKKE hadde hatt tidligere) Etter få mnd ble jeg faktisk gravid også :-) Du burde gjøre noe med dette så snart som mulig, da endometriose i tillegg til smertene kan forårsake barnløshet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39347-endometrioser/#findComment-148794
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...