Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kvinne22trondheim

Hei! Jeg er en snart 23 år gammel kvinne som sliter med mellomblødninger. Jeg begynte på P-pillen mercilon da jeg var 18 år, grunnet plager med menstruasjonssmerter. Jeg gikk på disse fram til februar ifjor, da jeg hadde en del mellomblødninger som jeg antok var framprovosert av p-pillene. Etter å ha sluttet på disse, ble mellomblødningene borte, helt fram til i høst. Da hadde jeg noen små blødninger i 1-2 dager ca 14. dager etter menstruasjon, noe jeg tenkte skjedde i forbindelse med eggløsning. Men etter en stund fikk jeg også små blødninger (brunt) og rosa utflod også i under/etter samleie. Slik har det da vært det siste halvåret, men nå i sommer har mellomblødningene blitt kraftigere. I starten av denne mnd hadde jeg menstruasjonen min, men fikk igjen blødninger ca.1,5 uke etter. Disse blødningene har nå vart i over en uke, og de har vært litt opp og ned i "styrke", og blodet har virket litt friskere (ikke så brunlig) som før. Jeg trodde for to dager siden at blødningene hadde forsvunnet, da de avtok over natten, men igår kom det igjen ganske mye blod under samleie. Da jeg stod opp idag, registrerte jeg også under toalettbesøk at blødningen var veldig kraftig, veldig likt vanlig mens, uten noen koaguleringer Det blør ikke så mye utenom toalettbesøkene, bortsett fra igår. Disse mellomblødningene er utrolig plagsomme, og også veldig sjenerende da de ofte kan oppstå ved samleie. Jeg har prøvd å fått time hos gynekolog, men grunnet ferie har ikke dette vært så enkelt den siste uken. Jeg reiser bort i to mnd i midten av denne uken, og har derfor ikke mulighet til å oppsøke gynekolog igjen før i september. Dette gjør meg litt urolig, og jeg lurer derfor på om du tror det går greit å vente helt til da med å få tatt en undersøkelse? Tror du dette kan skyldes stress, da jeg er medisinstudent og har mye press på skolen, eller kan det være noe mer alvorlig? Jeg hadde en gynekologisk undersøkelse for ca. 1,5 år siden, og da var alt normalt. Jeg tok også en klamydiaprøve i juli, men denne var negativ. Jeg har nå begynt å notere blødningsmønsteret mitt i en kalender, slik at jeg kan ha bedre oversikt framover .

Med vennlig hilsen,

Kvinne, trondheim

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393494-mellombl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter beskrivelsen dreier det seg om blødninger fra en ektopi, dvs. rikelig og blodrik slimhinne på livmorhalsen. Det er vanlig hos kvinner i fertil alder, og spesielt hos de som bruker p-pille. Før man slår seg til ro med denne forklaringen, bør det være utført en gynekologisk undersøkelse for å utelukke alvorligere tilstander selv om de er sjeldne. Du er medisinerstudent og er i Trondheim? Da vil jeg foreslå at du møter opp på gynekologisk poliklinikk onsdag 31.juli kl. 8.45 og hører om noen kan se på deg. (dette er helt uvanlig å gi slik ‘henvisning’, men situasjonen er spesiell med tidsnød).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...