Gå til innhold

Psykotisk OCD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg har tenkt mye på og det er. Att man kan jo ha psykotisk depresjon. Hvorfor kan man ikke ha psykotisk OCD?

Hvorfor er det slik att dersom OCD glir over i virkelighetsbrist så er det da for eksempel schizofreni?

Har ikke en tanke som går over til å bli en vrangforestilling, samme kjemiske mekanismer som en tanke som går blir en Obsession? For eksempel skjer det noe spesifikt i hjernen, når en person går fra å tenke, huff for en psyk tanke jeg har, men jeg får vel gjøre det den sier for "sikkerhets" skyld, og så føler jeg meg bedre. Kontra en person som tenker huff for en jævlig tanke, det er Satan som satte den i hodet mitt, jeg må gjøre mine ritualer for å nøytralisere skaden den prøver å sette?

Noen som skjønner hva jeg mener?

Anonymous poster hash: 1e072...6cf

Fortsetter under...

Skrevet

En ting jeg har tenkt mye på og det er. Att man kan jo ha psykotisk depresjon. Hvorfor kan man ikke ha psykotisk OCD?

Hvorfor er det slik att dersom OCD glir over i virkelighetsbrist så er det da for eksempel schizofreni?

Har ikke en tanke som går over til å bli en vrangforestilling, samme kjemiske mekanismer som en tanke som går blir en Obsession? For eksempel skjer det noe spesifikt i hjernen, når en person går fra å tenke, huff for en psyk tanke jeg har, men jeg får vel gjøre det den sier for "sikkerhets" skyld, og så føler jeg meg bedre. Kontra en person som tenker huff for en jævlig tanke, det er Satan som satte den i hodet mitt, jeg må gjøre mine ritualer for å nøytralisere skaden den prøver å sette?

Noen som skjønner hva jeg mener?

Jeg sliter med tvangstanker. Har gjort det i mange år. Nå vet jeg det ikke er meg. Det er djevelen som sender meg tankene. Har du det sånn selv som du skriver? Men ja, skjønner hva du mener,

Skrevet

Ser hva du mener. Men jeg tror ikke diagnose er designet slik at de er ment å gi en forklaring på årsaken til sykdommen man har. Det er bare et system som setter sammenhenger mellom type symptomer og type behandling. Det er et redskap, og gir ingen annen innsikt enn at det er slik og slik behandling man bør få. Man kan ikke "finne seg selv" via diagnosene. Har man symptomer på psykose så har man statistikk på at man bør bruke antipsykotika. Har man symptomer på OCD tilsier statistikken en annen behandling. Det finnes helt sikkert unntak på disse sammenhengene.

Skrevet

Det er vel glidende overganger der. Psykoser kan jo oppstå i kombinasjon med alt og ingenting.

Man kan vel si det cirka som dette:

Normal OCD: Du vet at tankene dine bare er vissvass, og at ritualene ikke er nødvendige, men du gjør de likevel for å redusere angst. (og all OCD har ritualer, men i den obsessive formen skjer de inni hodet)

OCD med dårlig innsikt: Samme som over, men du vet ikke like godt at det du driver med bare er vissvass.

Overvaluerte ideer/fikse ideer: Du skjønner ikke lengre at det du driver med bare er vissvass. Men intellektuelt kan du korrigeres for det. Du tror at et barn i Afrika dør hvis du ikke vasker hendene dine, men du kan forklares at det ikke er teknisk mulig.

Psykose/vrangforestilling: Du kan ikke engang intellektuelt korrigeres for ideene dine. F.eks er du helt sikker på at et barn i Afrika dør hver gang du ikke vasker hendene dine, og du har gode argumenter for hvorfor det skjer.

Når det er sagt, er psykose/schizo et ganske vanlig tema i seg selv for tvangstanker (dvs. du er redd for at du er psykotisk). Det er noe helt annet.

Skrevet

Beklager å "kapre" tråden, men det er veldig interessant med disse nivåene for innsikt. Finnes det den samme kategoriseringen av tanker om f.eks. forfølgelse? Altså en type tanke som jeg regner med er assosiert med psykose. Jeg mener, er det mulig å ha tanker om forfølgelse uten at man er helt sikker på at de er reelle? Eller blir da dette en tvangstanke? Er det typen tanke som avgjør om det er tvangstanker / "schizo-tanker", eller er det nivået av innsikt?

Skrevet

Beklager å "kapre" tråden, men det er veldig interessant med disse nivåene for innsikt. Finnes det den samme kategoriseringen av tanker om f.eks. forfølgelse? Altså en type tanke som jeg regner med er assosiert med psykose. Jeg mener, er det mulig å ha tanker om forfølgelse uten at man er helt sikker på at de er reelle? Eller blir da dette en tvangstanke? Er det typen tanke som avgjør om det er tvangstanker / "schizo-tanker", eller er det nivået av innsikt?

Vet ikke helt, men det er i alle fall mekanismen i depresjon, spesielt mht skyld. En deprimert person kan tenke: Jeg føler at jeg straffes for mine synder gjennom depresjonen. Med psykotisk depresjon er man helt sikker på at en øvre makt gir deg depresjonen som straff.

Så ja, jeg tror at innsikt er et stikkord, om ikke hele forklaringen.

Annonse

Skrevet

Vet ikke helt, men det er i alle fall mekanismen i depresjon, spesielt mht skyld. En deprimert person kan tenke: Jeg føler at jeg straffes for mine synder gjennom depresjonen. Med psykotisk depresjon er man helt sikker på at en øvre makt gir deg depresjonen som straff.

Så ja, jeg tror at innsikt er et stikkord, om ikke hele forklaringen.

Hm, ja, det gir mening! Flott, dette var smart!

Men hva med paranoide tanker? Betyr ikke det at man er psykotisk? Men likevel, psykose innebærer manglende innsikt i tankenes sannhetsverdi. For man kan jo fint ha paranoide tanker som man mer eller mindre skjønner ikke er sanne - det kan jeg erfare selv, til og med.

Jeg får ikke dette til å stemme!

AnonymBruker
Skrevet

Issomethingwrong, jeg har ikke slik schiz ocd (slike som er redd for å være schizofrene), jeg er overhodet ikke redd for å være schizofren. Men jeg er overmåtes inntressert i tematikken, da det er mange forskjellige meninger om jeg har vært schizofren eller om jeg har vært schizotypal med malign ocd. Jeg har offisiellt schizofreni diagnose, etter grundig utredning. Men tidligere har jeg opplevd att tilfeldige leger har diagnostisert meg med altfra schizotyp med ocd, til ocd med vrangforestillingers styrke, og til og med paranoid psykose. Men jeg har slått meg til ro med schizofreni diagnosen, jeg bare får det ikke til å gå opp, når jeg som sagt har altid identifisert meg som lidende av tvangstanker. Selv når jeg trodde tvangstankene var satt inn av Satan, så kalte jeg den stemmen tvangstankestemmen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du tar opp et viktig tema. Det kan ofte være vanskelig å skille en alvorlig ocd fra en psykose.

Forskjellen ligger i dette: En person med ocd vet at tvangsforestillingen er "tull". Om en tror fullt og fast på det, er det en vrangforestilling og dermed en psykose.

Eksempel: En mann trodde at han måtte stoppe og ta på hvert veiskilt han passerte når han var ute og kjørte bil. Hvis ikke, var han redd at datteren ville dø.

Han var fullt klar over at dette var "tull", men han klarte ikke å motstå tvangen. Dette er ocd.

Hadde han trodd fullt og fast på det, ville det vært en vrangforestilling og en psykose.

I gamle dager (før DSM-III) var det mange som mente at tvangslidelsene lå i et skikt mellom nevrosene (de ikkepsykotiske lidelser) og psykosene.

Skrevet

Du tar opp et viktig tema. Det kan ofte være vanskelig å skille en alvorlig ocd fra en psykose.

Forskjellen ligger i dette: En person med ocd vet at tvangsforestillingen er "tull". Om en tror fullt og fast på det, er det en vrangforestilling og dermed en psykose.

Eksempel: En mann trodde at han måtte stoppe og ta på hvert veiskilt han passerte når han var ute og kjørte bil. Hvis ikke, var han redd at datteren ville dø.

Han var fullt klar over at dette var "tull", men han klarte ikke å motstå tvangen. Dette er ocd.

Hadde han trodd fullt og fast på det, ville det vært en vrangforestilling og en psykose.

I gamle dager (før DSM-III) var det mange som mente at tvangslidelsene lå i et skikt mellom nevrosene (de ikkepsykotiske lidelser) og psykosene.

Men nå er det vel mange med OCD som går og tviler rundt om tankene kan være sanne? Har jo f.eks lest om disse som plages med tvangstanker om seksuell legning, som virkelig er i tvil om de er homofile, i skapet, osv.

Er det da man snakker om OCD med dårlig innsikt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men nå er det vel mange med OCD som går og tviler rundt om tankene kan være sanne? Har jo f.eks lest om disse som plages med tvangstanker om seksuell legning, som virkelig er i tvil om de er homofile, i skapet, osv.

Er det da man snakker om OCD med dårlig innsikt?

Da er det fortsatt ocd. Denne tvilen er typisk. Det er først når en er overbevist og upåvirkelig av motforestillinger at det er psykotisk.

Skrevet

Hm, ja, det gir mening! Flott, dette var smart!

Men hva med paranoide tanker? Betyr ikke det at man er psykotisk? Men likevel, psykose innebærer manglende innsikt i tankenes sannhetsverdi. For man kan jo fint ha paranoide tanker som man mer eller mindre skjønner ikke er sanne - det kan jeg erfare selv, til og med.

Jeg får ikke dette til å stemme!

Det går vel igjen på hvor mye man tror på tankene.

Jeg husker at jeg i flere år da jeg sto i dusjen, fikk en tanke om at samboeren min kunne stikke meg med kniv når jeg vasket håret (og hadde øynene lukket). Jeg trodde selvsagt aldri på det (hadde jeg trodd det hadde jeg nok ikke vært sammen med henne), det var bare en idiotisk tanke som var nok en manifestasjon av dødsangsten min.

Skrevet

Det går vel igjen på hvor mye man tror på tankene.

Jeg husker at jeg i flere år da jeg sto i dusjen, fikk en tanke om at samboeren min kunne stikke meg med kniv når jeg vasket håret (og hadde øynene lukket). Jeg trodde selvsagt aldri på det (hadde jeg trodd det hadde jeg nok ikke vært sammen med henne), det var bare en idiotisk tanke som var nok en manifestasjon av dødsangsten min.

Så begrepet tvangstanker beskriver altså et nivå av tankers opplevde sannhetsverdi. Ikke en type tanker, som f.eks. handler om smitte og nødvendigheten av repetetativ adferd for å forhindre ulykke.

Annonse

Skrevet

Så begrepet tvangstanker beskriver altså et nivå av tankers opplevde sannhetsverdi. Ikke en type tanker, som f.eks. handler om smitte og nødvendigheten av repetetativ adferd for å forhindre ulykke.

Ja, det gjør vel det.

Hvor bisarr en tanke er har vel lite å gjøre med om man er psykotisk eller ikke, det går mer på hvor stor sannhetsverdi du tillegger tankene.

For eksempel (en merkelig variant av tvangslidelse):

Person X har fått det for seg at han kunne ha barberblader på fingrene, og av den grunn er han livredd for å berøre sine familiemedlemmer og dyr. Kunne ikke mannen bare se på hendene sine og se at det ikke stemte? Jo det kunne han, og det gjorde han. Men to minutter senere kom samme tanken tilbake, hva om han hadde barberblader på fingrene? Dette er OCD.

Eksempel 2:

Person Y har fått det for seg at han kan være schizofren og at noen kan lese tankene hans. Han spør sin familie igjen og igjen, kan det være at noen kan lese tankene mine? Dette er også OCD.

Det jeg tror skiller OCD fra psykose er som NHD sier: En person med psykose ville ikke vært redd for at noen kunne lese tankene hans. Han ville vært 100% sikker på at noen kunne lese tankene hans, og angsten ville komme i form av at folk rundt han ville se alt det slemme han tenkte. Så lenge vi skjønner at rare tanker bare er rare tanker, uansett hvor mye angst de skaper, så har vi ikke realitetsbrist.

Skrevet

Interessant, men også foruroligende med tanke på min egen diagnose. Hvis man f.eks. tenker at debattprogrammene på TV handler om at du er et farlig menneske og hvordan man skal takle det, trenger man ikke ha en psykose eller grensepsykose? Kan dette være OCD?

Skrevet

Interessant, men også foruroligende med tanke på min egen diagnose. Hvis man f.eks. tenker at debattprogrammene på TV handler om at du er et farlig menneske og hvordan man skal takle det, trenger man ikke ha en psykose eller grensepsykose? Kan dette være OCD?

Det dreier seg nok mest om dine tanker rundt disse tankene. Skjønner du at debattprogrammene på TV ikke handler om deg?

Skrevet

Det dreier seg nok mest om dine tanker rundt disse tankene. Skjønner du at debattprogrammene på TV ikke handler om deg?

Jeg har ikke slike tanker lenger, ettersom jeg har fått behandling hvor antipsykotika er inkludert. Jeg husker ikke om jeg tvilte på sannhetsinnholdet på den tiden jeg hadde slike tanker, men jeg husker de skapte veldig mye angst og frustrasjon for meg. Jeg husker jeg var på skolen og da var det noen gjesteforelesere som snakket om at de hadde dopet meg ned og lobotomert meg, med tanke på det at jeg var farlig, og de mente det var en vellykket prosedyre. Men etter foredraget om det, begynte folk å snakke igjen, de mente det ikke var vellykket likevel og at jeg bare lurte folk til å tro det. Jeg kunne se hatet i alles øyne, og at folk var redd for meg. Men jeg husker jo ikke om jeg tvilte på disse tankene, slik jeg kan gjøre nå til dags, om jeg får "rare" tanker. Hvis det kan være snakk om OCD, som har en helt annen behandling enn psykose, så er jo det et viktig spørsmål. Antipsykotika er jo ikke akkurat drops.

Skrevet

Jeg har ikke slike tanker lenger, ettersom jeg har fått behandling hvor antipsykotika er inkludert. Jeg husker ikke om jeg tvilte på sannhetsinnholdet på den tiden jeg hadde slike tanker, men jeg husker de skapte veldig mye angst og frustrasjon for meg. Jeg husker jeg var på skolen og da var det noen gjesteforelesere som snakket om at de hadde dopet meg ned og lobotomert meg, med tanke på det at jeg var farlig, og de mente det var en vellykket prosedyre. Men etter foredraget om det, begynte folk å snakke igjen, de mente det ikke var vellykket likevel og at jeg bare lurte folk til å tro det. Jeg kunne se hatet i alles øyne, og at folk var redd for meg. Men jeg husker jo ikke om jeg tvilte på disse tankene, slik jeg kan gjøre nå til dags, om jeg får "rare" tanker. Hvis det kan være snakk om OCD, som har en helt annen behandling enn psykose, så er jo det et viktig spørsmål. Antipsykotika er jo ikke akkurat drops.

Nei, AP har faktisk god effekt på OCD. Men da særlig med SSRI i tillegg.

Legen min snakker om at jeg bør starte med en lav dose AP hvis jeg ikke blir kvitt disse forbannede tankene snart. Men igjen - jeg føler meg egentlig "frisk nok" til å mestre dette uten. Tankene mine ødelegger ikke objektivt for meg, selv om det iblant er fryktelig slitsomt.

Skrevet

Nei, AP har faktisk god effekt på OCD. Men da særlig med SSRI i tillegg.

Hum, det visste jeg ikke. Hvis det er sånn spiller det ingen rolle for meg hvilken av disse diagnosene jeg har. (Jeg syns forøvrig diagnoser er fryktelig kunstige. Hele ideen med at man absolutt hører inn under en av disse "syndromene" (samlinger av symptomer) er tullete. Det hadde vært bedre med en liste med kategorier av symptomer, og en tilhørende skala for intensitet/alvorlighetsgrad, og så bare krysset av på denne.)

Skrevet

Hum, det visste jeg ikke. Hvis det er sånn spiller det ingen rolle for meg hvilken av disse diagnosene jeg har. (Jeg syns forøvrig diagnoser er fryktelig kunstige. Hele ideen med at man absolutt hører inn under en av disse "syndromene" (samlinger av symptomer) er tullete. Det hadde vært bedre med en liste med kategorier av symptomer, og en tilhørende skala for intensitet/alvorlighetsgrad, og så bare krysset av på denne.)

For å si det slik, tankene i seg selv har liten betydning. Kan ta et eksempel fra min egen hverdag, hvor depresjon er "differensialdiagnosen" jeg frykter:

Tanke:

Jeg vil dø.

Respons:

Nei! Hvorfor det? Jeg vil da F ikke dø! Livet mitt er jo fint. Herregud, hvis jeg kunne fått en garanti om å leve i 50 år til så ville jeg gladelig tatt den!

Deprimert person:

Samme tanke.

Respons:

Ja, jeg har vel ingen annen utvei. Men hvordan skal jeg gjøre det?

Som du ser, avhenger diagnosen ganske mye av hvordan man forholder seg til tankene..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...