Gjest cpg Skrevet 29. november 2001 Del Skrevet 29. november 2001 Hei! Jeg er 25 år og begynte å bruke Trionetta for ca 2 mnd siden. Er nå på mitt andre brett og har fire piller igjen før jeg begynner på de siste hvite. Problemet er bare at jeg har fått mensen 4-5 dager før jeg da egentlig skulle hatt den.... Et par dager før var det bittelitt blod etter samleie... Da jeg var til gyn. undersøkelse i beg av okt (da p-pillene ble skrevet ut) fant legen 2 cyster på livmoren (ca.3-4 cm. tror jeg den største var) og han mente jeg burde begynne på p-piller for å se om disse da gikk bort. Hadde også "krøll" på ene egglederen. Han mente også at cystene "mest sannsynelig" ikke var ondartet...... For ca 3 uker siden fikk jeg brev fra min lege der det sto at det var små celleforandringer og at jeg skulle komme tilbake for kontroll om et halvt år (!?)... Er ikke det litt lenge til med celleforandring? Kan du gi meg litt informasjon om cyster og celleforandring.....(er i litt ukjent terreng og er bekymret for å ikke kunne få barn senere)? Skal til kontroll for å se om cystene har gått tilbake i slutten av desember. Har ikke brukt p-piller siden jeg var 17...så det kan vel nesten regnes som første gang.... På forhånd takk. Også takk for bra tjeneste og tiltak! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39373-mens-f%C3%B8r-mensen-med-trionetta-cyster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Cystene legen påvist satt ikke på livmoren, men på eggstokkene. Det er helt vanlig med slike cyster som tegn på at eggstokkene 'jobber' med å produsere nye egg hver måned. Eggene ligger i en vannpose ('cyste') som vanligvis blir opp til 3 cm, men iblant kan den bli større. Det betyr vanligvis ikke noe. P-pille stopper aktiviteten i eggstokken og cyster vil derfor vanligvis ikke dannes på nytt og gamle kan bli mindre. Med p-pille kan det komme uregelmessige blødninger, spesielt på 3-fase som Trionetta. Det kan også være en ufarlig blødning fra livmorhalsen pga påvirkning av p-pillen. Hvis det var fare for alvorlige 'celleforandringer' så var du innkalt tidligere. Det er intet i det du beskriver som skulle redusere dine muligheter for graviditet. Se vedlegg BLØDNING I MELLOM MENSTRUASJONENE Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en "ektopi". Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt. Det er heller ikke uvanlig at det kan komme blødning på eggløsningstidspunktet (to uker før mensen kommer), det skyldes hormonelle forhold. Med p-pille kan det komme blødninger i utide, evt kan man bytte til annet merke. I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen, både godartede og ondartede, derfor er det viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro. CELLEPRØVE FRA LIVMORHALSEN Denne prøven omtales også som "kreftprøven". Den anbefales utført hvert 3.år på kvinner mellom 25 og 70 år. Hensikten med undersøkelsen er å vise celleforandringer som med tiden kan utvikle seg til kreft. Det er altså ikke en metode til å påvise fullt utviklet kreft, den kan legen påvise direkte bare ved å se på livmorhalsen. Prøvetaking utføres i forbindelse med en vanlig gynekologisk undersøkelse ved at legen dels skraper fra livmorhalsens overflate og dels fører en liten børste opp i livmorhalsen for å få ut celler til mikroskopisk undersøkelse. Undersøkelsen medfører ikke videre ubehag. Ved mikroskopisk undersøkelse av prøven kan man se celleforandringer ("unormale celler") av forskjellig type. Noen forsvinner av seg selv, andre vedvarer. For å komme nærmere en sikker diagnose, supplerer man da med vevsprøve og utskraping fra livmorhalsen , altså en noe mer omfattende undersøkelse. Dette inngrepet kan være litt ubehagelig, men det kan evt gjøres i lokalbedøvelse. Vevsforandringer hvor det anses å være en risiko for videre utvikling til kreft betegnes som dysplasi. I ca 10% av tilfellene vil dysplasi over en årrekke (mer enn 10 år?) kunne utvikle seg til kreft. For å hindre det vil man foreta en liten operasjon hvor man fjerner den ytterste del av livmorhalsen (konisering). Det vil ikke medføre forandringer i menstruasjoner eller mulighet for graviditet. Hvis det gis beskjed om at en prøve skal gjentas etter noen tid, blir mange skremt og tror at de har kreft. Det er ikke tilfelle. Celleforandringer kan være tilfeldige og være borte i neste prøve. En grunn til ny prøve kan også være at det var for lite celler til sikker vurdering, og at man derfor ønsker kontroll etter noen måneder. Noen kvinner tror at det er tryggere å ta en prøve årlig, men det er ikke nødvendig da forandringer utvikler seg meget langsomt. Noen kvinner tror at undersøkelsen kan avsløre alle typer av underlivskreft, men det er bare en undersøkelse for livmorhalsen (ikke for selve livmoren eller for eggstokkene). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39373-mens-f%C3%B8r-mensen-med-trionetta-cyster/#findComment-149137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.