Gå til innhold

Excel 2002: Tidsregning.

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger litt hjelp til to formler i Excel 2002.

Den ene burde fungere slik at hvis jeg arbeider 5,5 timer eller mer så vises 30 min i en kolonne jeg har kaldt pause. Om ikke så går den til 0.

Videre så burde den også Regne ut Ant. Timer - den kollonnen med pause i.

Noen som kan hjelpe meg?

på forhånd takk.

- Dan -

post-171539-0-77655300-1376082287_thumb.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393749-excel-2002-tidsregning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvordan du har tenkt å bruke skjemaet. Skal du summere timetall over flere dager, kan det kanskje være greit å ha beregnet arbeidstid for hver dag på desimalform med hundredels timer bak komma?

I så fall kan en formel for arbeidstid i celle E4 settes opp slik:

=((TIME(D4)*60+MINUTT(D4))-(TIME(C4)*60+MINUTT(C4)))/60

Om du har summert arbeidstid for noen dager og skal regne om denne summen fra desimalform til "time komma minutter" er det kanskje godt nok å gjøre det på den summen i stedet for hver dag?

Anta at en slik sum på desimalform står i celle E23 og du vil regne om denne summen til "time komma minutter" og plassere dette tallet i celle G23.

Da blir formelen i G23 = HELTALL(E23)+(E23-HELTALL(E23))*0,6

Tenkte å summere timetallet per dag å så summere det sammen tilslutt. Altså begge delan. Eller blir d en veldig innviklet formel?

Tenkte på noe slik som E4 - F4 å legge summen i G4, men e jo ikke så enkelt som det. Å summen i G4 sku vært i time ant. for dagen. Så etter en måned så kunne æ summere sammen alle timan å se kor mange tima æ har jobba i måned uten pause.

Hvis æ bruke formelen =((TIME(D4)*60+MINUTT(D4))-(TIME(C4)*60+MINUTT(C4)))/60 så vil pause bli 30 minutt uansett kor lenge æ jobbe. Hvis ikke man endre formelen i F4 da.

Oj, der glemte jeg å foreslå endring av pausekolonnen. Tror jeg er veldig dårlig til å forklare. Foreslår du regner alt i timer på desimalform og gjør om til timer og minutter etterpå.

Pause hver dag: Det enkleste er å endre formelen i F4=HVIS(E4>5,5;0,5;0)

(Da står der altså 0 eller 0,5 timer i stedet for minutter.)

Arbeidstid hver dag: Formelen i E4 beholdes, og der er altså ikke minutter bak kommaet, men desimaler av timer.

Sum arbeidstid pr mnd: Settes f.eks. i celle E35. Formel der blir da bare =SUMMER(E4:E34) (Da har du summert antall timer på desimalform, altså uten minutter bak komma.) 

Sum pausetid pr mnd: Settes f.eks. i celle F35. Formel der blir =SUMMER(F4:F34)  

Sum effektiv arbeidstid uten pauser pr mnd: Settes f.eks. i feltet G35. Formel der blir = E35-F35

Vil du ha dette omgjort til "timer komma minutter" blir formelen der
=HELTALL(E35-F35)+(E35-F35-HELTALL(E35-F35))*0,6

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...