Dan87 Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 Hei. Trenger litt hjelp til to formler i Excel 2002. Den ene burde fungere slik at hvis jeg arbeider 5,5 timer eller mer så vises 30 min i en kolonne jeg har kaldt pause. Om ikke så går den til 0. Videre så burde den også Regne ut Ant. Timer - den kollonnen med pause i. Noen som kan hjelpe meg? på forhånd takk. - Dan - 0 Siter
ecbole Skrevet 9. august 2013 Skrevet 9. august 2013 (endret) Formel i celle F4: =HVIS((TIME(E4)*60+MINUTT(E4)>330);30;0) 330 minutter i 5,5 timer. Kopier formelen nedover kolonnen med hjelnekrysset i cellen. Endret 9. august 2013 av ecbole 0 Siter
Dan87 Skrevet 12. august 2013 Forfatter Skrevet 12. august 2013 Takk. Dette hjalp meg et godt stykke på hjelp. Veldig snillt av deg. Da slit jeg kun med å regne ant. timer - pause å så e vel skjemaet mitt ferdig. 0 Siter
ecbole Skrevet 12. august 2013 Skrevet 12. august 2013 Vet ikke hvordan du har tenkt å bruke skjemaet. Skal du summere timetall over flere dager, kan det kanskje være greit å ha beregnet arbeidstid for hver dag på desimalform med hundredels timer bak komma? I så fall kan en formel for arbeidstid i celle E4 settes opp slik: =((TIME(D4)*60+MINUTT(D4))-(TIME(C4)*60+MINUTT(C4)))/60 Om du har summert arbeidstid for noen dager og skal regne om denne summen fra desimalform til "time komma minutter" er det kanskje godt nok å gjøre det på den summen i stedet for hver dag? Anta at en slik sum på desimalform står i celle E23 og du vil regne om denne summen til "time komma minutter" og plassere dette tallet i celle G23. Da blir formelen i G23 = HELTALL(E23)+(E23-HELTALL(E23))*0,6 0 Siter
Dan87 Skrevet 14. august 2013 Forfatter Skrevet 14. august 2013 Tenkte å summere timetallet per dag å så summere det sammen tilslutt. Altså begge delan. Eller blir d en veldig innviklet formel? Tenkte på noe slik som E4 - F4 å legge summen i G4, men e jo ikke så enkelt som det. Å summen i G4 sku vært i time ant. for dagen. Så etter en måned så kunne æ summere sammen alle timan å se kor mange tima æ har jobba i måned uten pause. Hvis æ bruke formelen =((TIME(D4)*60+MINUTT(D4))-(TIME(C4)*60+MINUTT(C4)))/60 så vil pause bli 30 minutt uansett kor lenge æ jobbe. Hvis ikke man endre formelen i F4 da. 0 Siter
ecbole Skrevet 14. august 2013 Skrevet 14. august 2013 Oj, der glemte jeg å foreslå endring av pausekolonnen. Tror jeg er veldig dårlig til å forklare. Foreslår du regner alt i timer på desimalform og gjør om til timer og minutter etterpå. Pause hver dag: Det enkleste er å endre formelen i F4=HVIS(E4>5,5;0,5;0) (Da står der altså 0 eller 0,5 timer i stedet for minutter.) Arbeidstid hver dag: Formelen i E4 beholdes, og der er altså ikke minutter bak kommaet, men desimaler av timer. Sum arbeidstid pr mnd: Settes f.eks. i celle E35. Formel der blir da bare =SUMMER(E4:E34) (Da har du summert antall timer på desimalform, altså uten minutter bak komma.) Sum pausetid pr mnd: Settes f.eks. i celle F35. Formel der blir =SUMMER(F4:F34) Sum effektiv arbeidstid uten pauser pr mnd: Settes f.eks. i feltet G35. Formel der blir = E35-F35 Vil du ha dette omgjort til "timer komma minutter" blir formelen der =HELTALL(E35-F35)+(E35-F35-HELTALL(E35-F35))*0,6 0 Siter
Dan87 Skrevet 14. august 2013 Forfatter Skrevet 14. august 2013 Takk. Den ser iallfall rett ut. Ska prøve å kontrolere den litt senere. Har iallfall skrevet den inn. Tusen takk for en kjempe god hjelp. Har dessuten lært mæ litt mer Excel takket være dæ 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.