Gå til innhold

Slippe GU første kontroll

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en spontanabort for noen mnd siden, er nå gravid igjen og skal i morgen på første kontroll hos legen. Jeg vet at det er vanlig med gynekologisk undersøkelse på første kontroll, men pga spontanaborten har jeg ikke lyst til at noen skal fikle i nærheten av livmor mm. Jeg har heller ikke følt for samleie etter at jeg oppdaget at jeg er gravid igjen.

Kan jeg be legen utsette GU til kontroll 2 (da er fosteret mest sårbare periode over)?

Det er sikkert bare tanker jeg har grunnet spontanaborten, jeg vet at "alle" sier at det ikke er slike ting som forårsaker abort, men jeg vil ikke ta noen sjanser. Man får jo mange ubetenksomme kommentarer (Har du tatt det for hardt nå...! osv) når man aborterer, fra folk som ikke har spesiell kunnskap om dette. Jeg vet dette er på kanten til hysteri, men slik føler jeg det denne gangen.

Kan imidlertid nevne at jeg ikke har store problemer med GU ellers, det er jo ikke moro akkurat, men greit nok... (greit å bli ferdig med det, er nok mentaliteten her i gården).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39380-slippe-gu-f%C3%B8rste-kontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du ikke ønsker å få tatt en GU, er det klart at du ikke behøver det. Ingen kan tvinge deg. Likevel vil jeg understreke at en normal GU aldri vil føre til en abort, like lite som et samleie vil gjøre det. Enkelte ganger har kvinner begynt å blø etter en slik undersøkelse eller et samleie, men da er å forvente at fosteret enten allerede er dødt, eller at blødningen er av en helt ufarlig sort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...