Gå til innhold

Gjennopta amming og veldig såre brystknopper


Soffi

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn på 9 uker som jeg ikke har ammet siden han var 10 dager. Jeg fikk beskjed fra sykehuset om å slutte å amme på grunn av at barnet mitt gikk for sakte opp i vekt - jeg skulle pumpe og gi morsmelkerstatning det som manglet!

Dagen etter jeg kom hjem fra barsel fikk jeg brystbetennelse, såre brystknopper fikk jeg mens jeg lå på barsel. Det ble sykehusopphold på grunn av abcesser og jeg fikk tilbakevendende infeksjon i begge bryst som gjorde for vondt å amme. Jeg har pumpet og pumpet, 500-600 ml om dagen. Jeg har prøvd å legge han til. Han er villig til å suge, men jeg blir så sår. Da blodet begynte å pile igjen bestemte jeg meg for å gi opp. Nå pumper jeg meg 3 ganger om dagen og får ut ca 400 ml.

Mitt spørsmål til dere er om det finnes en mulighet til at jeg kan amme han litegrann ?

Brystknoppene mine er så ømme at jeg skvetter til hvis jeg kommer borti de utenpå klærne. De virker også litt tørre. Sånn har de ikke vært hele tiden. Er det pumpinga som sliter ?

Barnet mitt har helt sikkert feil sugeteknikk. Brystknoppen min blir flatklemt når han suger, er dette tegn på feil sugeteknikk ?

Mitt siste spørsmål er om jeg kan mangle disse musklene som gjør at melka spruter ut? Dette har jeg aldri opplevd. Jeg har sett dette på flere av mine venninner som ammer. Nesesprayen virker heller ikke på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Ja! Du kan gjenoppta ammingen! Jeg pumpet og gav flaske i nesten 2 mnd før jeg ammet igjen. Da var de blødende sårene på vortene grodd og jeg hadde fått god hjelp til å legge gutten riktig til brystet. Jeg var også så sår at det var en lidelse å ha på klær og å dusje. Ta kontakt med helsestasjonen, fødselspoliklinikk eller ammehjelpen. Få noen til å hjelpe deg å legge barnet til. Det høres ikke riktig ut at brystvorten blir flat. Når jeg har ammet nå er brystvorten dratt langt ut. Husk, den skal ligge nesten helt bak i svelget på barnet.

Hvis du masserer og drar litt i brystvorten en stund, vil du kanskje merke at utdrivingsrefleksen kommer i gang. Jeg merker en stikning i brystet, og så spruter melken. Det går raskere hvis barnet suger. Men hvis det gjør vondt er du sikkert anspent, og da tar det tid før refleksen kommer i gang.

Huff, jeg vet så godt hvordan det er med vonde brystvorter. For meg fungerte det fint å pumpe en periode. Noen blir imidlertid verre av pumping. Jeg brukte Avent håndpumpe. Utrolig skånsom! Det kan være problemer med å få barnet til å ta brystet etter at det har fått flaske en tid, men ikke gi opp! Begynn med å amme en eller to ganger til dagen. Men få noen til å hjelpe deg med teknikken før du gjør noe annet! Jeg kjente med en gang når det var riktig!

Hvis brystvortene er tørre, så prøv med en krem som inneholder lanolin. Bruk ullinnlegg med silke, og prøv å ligge bar om natten (bruk evt. et løst håndkle over brystene hvis du lekker). Hvis du får til rett teknikk, vil vortene heles raskt!

Pass på at barnet gaper høyt opp før du trekker det raskt mot brystet.

Vær så snill å få noen til å hjelpe deg med dette!

Pumping og mating med flaske krever mye tid. Det var en lettelse å "bare" amme. Jeg begynte å pumpe da gutten min var en drøy uke. Da han var 3 mnd ammet jeg alle måltidene. Det var en slitsom sommer, men vel verdt det!

Du må nesten vurdere hva du orker selv. Men vit at det er hjelp å få. Synes du er kjempeflink som ikke har gitt opp! Om du velger å bare gi tillegg og å kutte ut amming, er det helt greit. Det gjorde jeg da jeg fikk min første, og det var redningen for meg den gang. Se hva du orker, men før du gir deg, få noen til å hjelpe deg!

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melken min sprutet ikke før etter mange måneder,og jeg tror nok ikke pumping hadde fungert dersom du manglet de små musklene :-) Nesespray fungerer ikke på meg heller,pumping klarte aldri sette i gang utdrivningsrefleksen,ikke fingertrilling heller.

Men fullammet gjorde jeg i 5,5 mnd,og størsteparten av kosten hennes har vært morsmelk frem til 10 mnd.

Prøv å ringe ammehjelpen; du kan søke dem opp på gule sider ( http://www.gulesider.no )

Alfa og omega er riktig sugetak.Noen råd og tips kan du finne på http://www.breastfeeding.com , http://www.medela.com og http://www.ammehjelpen.no

Håper det går bra for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære soffi. Ser du har fått mange fine svar. Siden du har vært plaget av infeksjoner og absesser, antar jeg at du har fått antibiotikabehandling også. Mange får soppinfeksjon etter slike behandlinger. Det kan arte seg som tørre, røde,såre, kløende eller smertefulle brystknopper.Noen kjenner også stikkende smerter innover i brystet under pumping/amming og en stund etter. Få legen din til å vurdere om du trenger behandling. Det kan være smart å ta en melkeprøve og en pussprøve av brystknoppene dine med en liten vattpensel for å se om det fortsatt er oppvekst av bakterier. Dette kan legen hjelpe deg med. Selv om du har en infeksjon kan du gi melka til barnet.

Det at du er smertepåvirket kan føre til at melka kommer litt tregere. At du sitter med rett rygg og lett foroverlent, støtte under bena slik at du slapper av i kroppen gjør også sitt til at melken renner lettere. Lette strykinger av skulder og nakke rygg, fremmer utdrivningsrefleksen.

Hvis brystknoppen ser ut som tuppen på en ny leppestift etter barnet har diet, har barnet feil sugetak.

Sørg for at barnet gaper høyt og at tungen kommer fram. Underleppen/kjeven skal være langt ut mot kanten av areola (det brune området) og brystknoppen peke retning nesa. Hodet lett bakeoverbøyd. Ta barnet lynraskt på brystet.

Få hjelp på helsestasjonen eller av noen som har kunnskap om amming der du bor. Flott for barnet ditt at du har holdt produksjonen igang tross alt du har vært igjennom.Får hjelp til å løst hovedproblemet ditt :såre brystknopper og riktig sugetak. Uansett hvor mye melk du produserer, får barnet ditt mange fine sykdomsforebyggende stoffer fra melken din. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...