Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Dame på 38 her. Jeg er en av de som ikke tåler p-piller , og som har prøvd veldig mange ulike prevensjonsmetoder.

Det som jeg ønsker å bruke er såkalt "sikre dager" osv. Det er jo greit når man har en regelmessig syklus. Dette året har jeg variert mellom å ha eggløsning på dag 10/11 en syklus, for så å ha den på dag 14/15 en annen syklus. Dette gjør det rimelig usikkert å bruke "sikre dager" før bekreftet eggløsning.

*Hva er det som gjør at det kan variere slik hvilken syklusdag eggløsning kommer på?

*Er det et dårlig tegn?

*Betyr det at jeg snart får overgangsalder?

* Er det noe jeg selv kan gjøre for å stabilisere eggløsningsdagen eller noen medisiner jeg kan ta?

*Jeg lurer også på om det er sannsynlig å bli gravid dersom en befruktning skulle skje på en tidlig eggløsning, dvs dag 10 feks?

*Er det ikke for tidlig i syklus til at livmoren er optimal? Eller kan man bli gravid selv med eggløsning så tidlig?

* Har også hørt at eggløsninger som kommer tidlig i syklus gjerne er dårlige egg, så man har ikke noe stor sjanse for å bli gravid uansett?

Håper du kan svare på alle mine spørsmål :)

På forhånd takk

Mvh meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393995-menstruasjonssyklus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det som jeg ønsker å bruke er såkalt \"sikre dager\" osv. Det er jo greit når man har en regelmessig syklus. Dette året har jeg variert mellom å ha eggløsning på dag 10/11 en syklus, for så å ha den på dag 14/15 en annen syklus. Dette gjør det rimelig usikkert å bruke \"sikre dager\" før bekreftet eggløsning.

*Hva er det som gjør at det kan variere slik hvilken syklusdag eggløsning kommer på?

Svar: Det er perioden FØR eggløsning som kan variere og gi ulik syklusvarighet. Tiden etter eggløsning er som regel omkring 14 dager. I mange år før menopausen (=siste menstruasjon) kan syklus bli kortere

*Er det et dårlig tegn?

Svar. Dårlig for hva?

*Betyr det at jeg snart får overgangsalder?

Svar: Det kan være et av de første tegn på at overgangsalderen nærmer seg, men det kan gå 10 år til det stopper opp

* Er det noe jeg selv kan gjøre for å stabilisere eggløsningsdagen eller noen medisiner jeg kan ta?

Svar: Nei, det kan man ikke endre på med mindre man med p-pille stopper eggløsning og styrer menstruasjonen med pillene.

*Jeg lurer også på om det er sannsynlig å bli gravid dersom en befruktning skulle skje på en tidlig eggløsning, dvs dag 10 feks?

Svar: har det skjedd en eggløsning så kan det inntre graviditet, uansett når eggløsningen har funnet sted.

*Er det ikke for tidlig i syklus til at livmoren er optimal? Eller kan man bli gravid selv med eggløsning så tidlig?

Svar: Livmorslimhinnen utvikler seg ETTER eggløsning, og den tiden vil være nok så konstant på ca 14 dager.

* Har også hørt at eggløsninger som kommer tidlig i syklus gjerne er dårlige egg, så man har ikke noe stor sjanse for å bli gravid uansett?

Svar: Det kan man ikke si noe sikkert om, så det skal man ikke stole på.

Konklusjon: Sikre perioder egner seg dårlig som prevensjon når kvinner nærmer seg overgangsalderen og får uregelmessige menstruasjoner. Det er vanskeligere å bli gravid når man nærmer seg menopausen, men det absolutt skje. Hvis du ikke liker hormoner, så kunne en kobber-spiral være en mulighet? Eller sterilisering?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393995-menstruasjonssyklus/#findComment-3493155
Del på andre sider

Hei!

Dame på 38 her. Jeg er en av de som ikke tåler p-piller , og som har prøvd veldig mange ulike prevensjonsmetoder.

Jeg hadde aldri tatt sjansen på sikre perioder! Men med tanke på din alder - er dere ferdige med å få barn? Kanskje du eller mannen skulle vurdert sterilisering? Jeg har ikke angret en dag på at jeg gjorde det i alle fall. Ja, det koster noen kroner, men hvis du ikke tåler noen form for hormonprevensjon kan du kanskje få legen din til å søke om å få det dekket?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/393995-menstruasjonssyklus/#findComment-3493157
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...